Idaringtee eelprojekt sai valmis ning juba tuleva aasta juulis loodab Tartu linn vangla juurest üle Emajõe ja luha Räpina maanteeni ulatuva lõigu ehitamisega algust teha.
Tartu Idaringtee ehitus võib alata juulis
Tuleva aasta Tartu linna eelarve projekti on Idaringtee ehituseks kirjutatud 15 miljonit krooni arvestusega, et ehitada jõutakse 100 miljoni krooni eest. Kokku umbes 700 miljonit krooni maksva ehituse põhiraha tuleb Euroopa Ühtekuuluvusfondilt, omaosalus on 15 protsenti.
Eile esitlesid valminud eelprojekti Ramboll Eesti AS ja Ramboll Finland Oy. Ramboll Eesti projektiosakonna juhataja Raul Vibo ütles, et võrreldes varem tutvustatuga ei ole projektis suuri põhimõttelisi muutusi, küll on neid detailides.
Projekti järgi hakkab üle kümne kilomeetri pikk ümbersõidutee läbima Tartu linna, Ülenurme, Luunja ja Tartu valda, hõlmates ka üle Emajõe kavandatavat Ringtee silda.
Kõigepealt üle Emajõe
Teetrass algab Võru–Ringtee ristmikust, läheb mööda Tartu vanglast, Vana-Ihaste alguses ristub Nõlvaku tänava kandis Räpina maanteega ja edasi kulgeb üle endise Raadi lennuvälja ala Kõrvekülla.
Võru liiklussõlmest vangla kurvini on plaanis ehitada neljarealine tänav, kus kiiruseks on lubatud 70 kilomeetrit tunnis. Edasi üle luha Räpina teeni on projekteeritud samuti neljarealine tee, kuid esimeses järjekorras rajatakse ainult 1 + 1 sõidurajaga tee, idapoolsem teeniit ja sild.
Silla pikkuseks on kavandatud 400 meetrit ja ehitusmaksumuseks arvestatud umbes 100 miljonit krooni. Võrdluseks: Vabadussild maksis umbes 160 miljonit krooni.
Tartu linnamajanduse osakonna asejuhataja Andres Pool ütles, et linna plaan on alustada vangla kurvist Räpina maanteeni ulatuva lõiguga, mis ühtpidi on kõige mahukam, hõlmates ka Ringtee silla ehitust, teisalt on seal ehitus komplitseeritud. Lindude pesitsusajal kehtib luhal samasugune ehituskeeld, mis oli tänavu Ihaste kergliiklustee ehitust pidurdamas.
Lisaks tuleb arvestada kalade kudemisajast tulenevate piirangutega.
Raul Vibo märkis, et uue silla järele on vajadus kõige pakilisem, sest Tartu sillad on koondunud kesklinna ning nende kaudu mõnest linna äärest teise sõitmine võib olla kulukas ja võtab palju aega.
Pool ütles, et linn loodab – kui kõik tõrgeteta sujub – jõuda juulis projekteerimis- ja ehituslepingu sõlmimiseni. Hange selleks tarbeks on kavas välja kuulutada jaanuaris.
«Kuna töövõtja on üks, siis ehituse algus sõltub sellest, kuidas edeneb projekteerimine,» ütles Pool. «Võimatu suvel alustada ei ole. Täit kindlust ja kuupäevi ka ei ole. Väga konkreetset vastust rahastamise kohta pole ja me ei ole veel ju ka hanget korraldanud.»
Partnerite plaanid
Pool lisas, et järgmiste lõikude töössevõtmine sõltub partneritest. Näiteks Turu–Ringtee risti ja Võru–Ringtee vahelise lõigu ehituse alustamine oleneb sellest, kas riigi plaanidesse mahub postimaja liiklussõlme ehitamine ja ühes sellega ühenduse rajamine Petseri raudtee alt. Tegu on linna maale jääva Võru tänava liiklussõlme teise poolega.
«Kui raudtee alt läbiminekut ei tule, ei ole meil mõtet ehitada valmis suurejoonelist teed, mis jookseks vastu seina,» kõneles Pool. «Kui riik ütleb jah, on see ka meie prioriteet.»
Ootama on esialgu pandud lõik Räpina maanteest Kõrvekülani, mida ei ole kohe vältimatult vaja, nagu liiklusuuringud näitavad. Küll muutub see oluliseks, kui valmib Tiksoja Kvissentaliga ühendav Põhjaringtee ja Tallinnast naasvate annelinlaste kiireim kodutee kulgeks Kõrveküla kaudu.
Idaringtee arvudes
• 12,2 kilomeetrit pikk.
• Rajatavad ühendusteed, juurdepääsud ja kõrvaltänavad 14,8 km.
• Kergliiklusteid 19,9 km.
• Ehitada tuleb 400 m pikk sild üle Emajõe, 7 ristmiku- või ristesilda, 3 kergliiklussilda, 5 kergliiklustunnelit ja 1 sõiduteetunnel.
• Ulatub läbi nelja omavalitsuse maade.
• Eeldatav maksumus umbes 700 miljonit krooni.