Seisukoht: arenguta arendustegevus

Siim Sülla

FOTO: Erakogu

Kas mäletate 2009. aasta sügist, kui paljudes bussipeatustes olid sinisel taustal reklaamid? Neid lähemalt silmitsedes võis tuvastada, et on loodud reisiplaneerija portaal www.peatus.ee. Kuigi möödunud on peaaegu aasta, suudab mainitud lingile klikates meid siiani üllatada vigadest kubisev väga aeglane portaal.

FOTO: Repro


On üllatav, et päris arvestatava summa eest üles ehitatud portaal, mis ideaalis peaks võtma inimestelt mured sõiduplaanide otsimise ja ümberistumiste pärast, ei ole suutnud end ikka veel tõestada.

Valmis on toorik, kuid selle arendus on jäänud soiku, kui välja arvata alla paremasse nurka tekkinud väike jooksev uudisriba, mis ideaalis võiks võimaldada operatiivsust, kuid paraku jooksis seal veel mõni aeg tagasi mitu kuud vana uudis.

Ebaoperatiivsuse parim näide on augustikuine Käspre silla remont Jõgeva- ja Viljandimaa piiril, mistõttu Viljandimaa maakonnaliini nr 23 marsruuti oli lühendatud Adra bussipeatuseni (tegelik sihtkoht oli Põltsamaa), kuid väidetavalt kogu infot koondavast portaalist ei suutnud nädalaid kestnud sillaremondi ajal leida sõnakestki lühendatud marsruudi kohta. Remont jätkus veel septembrikuuski, kuid mida polnud, seda polnud...

Teiseks suureks valulapseks on kuvatava info korrektsus. Soovitan reisijatel kindlasti info kontrollimiseks  helistada näiteks kohalikku bussijaama või bussiinfosse. (Paljudes kohtades on see eri tariifiga – kas esitada telefoniarve maanteeametile, kui ilmnebki asjaolu, et reisiplaneerijas on kuvatud vale sõiduplaan?)

Peatus.ee eelkäija ytra.visio.ee oli suur läbikukkumine seetõttu, et valitses suutmatus ühissõidukite sõiduplaane operatiivselt korrektsena hoida (väljumisajad ja sõidupäevad). Näib, et uuel infosüsteemil on sama häda, kuigi vana infosüsteemi sõiduplaanide ebatäpsust põhjendati sellega, et varsti käivitatakse nagunii uus süsteem.

Üks suurimaid probleeme on maakonnaliinide sõiduplaanide ebatäpsus.
Nii mõnedki ühistranspordihuvilised on edastanud oma tähelepanekud maanteeametile ja maavalitsustele, aga parandusi on nendesse tehtud harva. Tõsi, maakonnaliinide sõiduplaanide sisestamine pole küll maanteeameti rida.

Portaalis pole Sillamäe, Narva, Keila, Valga, Elva, Kiviõli, Kohtla-Järve ja Jõhvi linnaliine. Paljudes maaomavalitsustes on ka vallaliinid. Paljuski on nendel sõitvad bussid mõeldud õpilaste veoks, kuid sõidutavad tasuta ka vallarahvast, olles sageli ainukesteks ühissõidukiteks külas.

Umbes aasta tagasi ütles maanteeameti osakonnajuhataja Ingmar Roos «Aktuaalses kaameras», et nad tahavad teha tugevasti tööd, et saada reisiplaneerijasse ka valdade liinid. Tegelikult on lisandunud paari omavalitsuse liinid ning needki Harjumaa ühistranspordikeskuse initsiatiivil.

Positiivne on see, et ühte kohta on koondatud ka rahvusvahelised kiirkaugbussiliinid, kuid näiteks Eesti-siseste bussiliinide puhul pole pääsetud vigadest.

Näiteks kiirbussiliin nr 371 marsruudil Viljandi–Pärnu, buss väljub küll hommikul Viljandist, aga tagasituleku aega ei ole võimalik leida. BussiReisid ASi loodud piletimüügiportaalist www.busssireisid.ee näeb aga,  et tagasitulevad bussid on sel liinil olemas – kell 10.45 ja 17.30.

Mõistagi toob selline asi ettevõtjale majanduskahju. Kas keegi selle eest ka vastutab ja kas ettevõtjal või reisijal on õigus esitada kahjunõuet, mis on tekkinud peatus.ee süül?

Kui heausklik reisija on valele teabele toetudes bussist maha jäänud või bussi polegi tulnud?
Kindlasti on meie elus esiplaanil suuremaid ja tähtsamaid probleeme, aga kui me ei paranda ära väikseid, siis jääbki kogu süsteem logisema.

Praegu tuleb seista silmitsi sellega, et kogu töö, vaev ja kulutatud raha ähvardab tühja minna, sest vead peatus.ee süsteemi ühes osas teevad ebausaldusväärseks kogu süsteemi.
 

Tagasi üles