Jaan Ginter
Tartu Ülikooli professor, õigusteaduskonna dekaan
Seni olen Tartust Riia kaudu sõitnud ja varem ei ole mul midagi hullu juhtunud, aga nüüd on Air Balticul vist tõesti pahemad päevad ja mulgi on olnud üks negatiivne kogemus.
Mis puudutab Estonian Airi, siis ega ta äriseaduse vastu saa ja liin Tartu-Stockholm ei tasunud end ära. See hakkaks ennast ära tasuma vaid siis, kui Air Baltic Tartu-Riia ära kaotaks. Kahte väga head ühendust, Tartu-Riia ja Tartu-Stockholm, Tartu lennuturg ära toita ei jaksa.
Praegu on olukord paha: Tartu-Stockholm kaob ära ja Tartu-Riia lennud on ebakindlad. Tegelikult head lennuühendust Tartul polegi, nii et lennud Tartust Tallinna kaudu on üsna arvestatav võimalus. Ka Stockholmist liiguti ju ikka edasi, Tartust ainult sinna sõitjaid oli vähe.
Kui Air Baltic tuli ja Tartu-Riia liinil enam-vähem korralikult sõitis, oli kõik väga hea, sest ega Tallinn ole meie jaoks hea alguspunkt – sinna ei lähe hommikuseks ajaks bussi ega muud transporti, nii et sealtkaudu sõites kaotad tavaliselt päeva. Vaja oleks, et vähemalt üks Tartust algav liin jääks korralikult tööle.
Mina lendan umbes kord kuus, põhiliselt teaduskonverentsidele igale poole üle Euroopa ning kindlasti on mugavam Tartust lendu alustada.
--------------------------
Andres Metspalu
Tartu Ülikooli professor,geenivaramu direktor
Olen lennanud korduvalt Riiga ja sealt tagasi. Mulle väga meeldib, et Tartust saab hakata Tallinna lendama, aga ei meeldi, et Tartu-Stockholm kinni pannakse. Muidugi, kui lennuk lendaks edaspidigi nii nagu praegu, ainult kaks korda nädalas, siis tööreisijale on sellest liinist vähe kasu, see jääb rohkem nädalavahetuse sõitjatele, tööl käia nii ei õnnestu. Lennuk peaks lendama iga päev hommikul ja õhtul.
Väga oleks aga vaja hoopis Tartu-Helsingi liini – see on praegu kõige suurem puudus. Nii palju arste käib Soomes tööl, samuti käib siin palju soomlasi – see lennuk oleks kogu aeg täis.
Riia lennuk lendab küll iga päev, aga neil kipub lende ära jääma. Ka mina pidin ükskord sõitma autoga Riiga, et jõuda seal lennukile. Väga tore, et Tartust saab lennata, aga see võimalus peaks olema püsiv, nii et sellega saab alati arvestada. Ja et neid lende oleks piisavalt tihedalt, kord-kaks nädalas ei lahenda probleemi.
Tartu-Tallinn sobib mulle väga, sest pole tarvis sõita Tallinna autoga – pealegi on auto mitmeks päevaks sealsesse parklasse jätmine kallis. Lennata tuleb mul peaaegu iga nädal, enamasti Euroopasse, aga ka Ameerikasse ja Aasiasse. Peaasi, et saaks Tartust alustada ega pea sõitma Tallinna.
-------------------------
Triin Anette Kaasik
Estiko Plastar ASi juhataja
Kõik sõltub sellest, millised on lennuajad. Olgem ausad, selle Stockholmi liini puhul oli keeruline kuhugi edasi lennata, sest ümberistumise ajad olid väga pikad. Kui Tallinna kaudu saaks mõistlikul ajal järgmise sihtkoha lennuki peale ümber istuda, oleks sellel liinil potentsiaali.
Tööreisijale on just olulised sobivad edasilendamise võimalused, kiirus ja täpsus, eriti aga kindlus. Kogu ärireis lükatakse ju uppi, kui lennuk hilineb või jätab reisi ära.
Kui Air Baltic alustas Tartust Riiga lendamist, oli hea Riias teistesse lennukitesse ümber istuda, aga nüüd kogu aeg midagi muudetakse, paraku mitte mõistlikkuse suunas.
Oleme ikka üritanud Riia kaudu sõita, kui see on vähegi sobinud, kas või seepärast, et siinset lennuliiklust elus hoida. Aga väga tihti ei ole see olnud otstarbekas – kui pead näiteks juba eelmisel päeval Riiga sõitma ja seal ööbima.
Tallinnast mujale lennata? Mina lendaksin siis juba Tartust Helsingisse, sealt avaneb ju palju rohkem otseühendusi kui Tallinnast. Ma ei näe põhjust lennata Tartust Tallinna ja sealt Helsingisse, et siis seal ümber istuda. Helsingi on transiitlennujaamana palju suurem ja ärireisijale otstarbekam kui Tallinn.
Iseenesest Tartu-Riia ju toimib, Riia võiks olla hea edasilendamiskoht, paraku on Air Baltic viimasel ajal ebausaldusväärseks muutunud.
Tegelikult me vaatame ju kahes suunas: kuidas Eesti inimesed välja pääsevad ja kuidas siia saab tulla, olgu need äriinimesed, konverentsituristid või muidu huvilised. Mida mugavamaks ja lihtsamaks me selle teeme, seda suuremaid võimalusi on edaspidi.