Martin Pau: kas foor Peplerisse on parim mõte?

Martin Pau
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Martin Pau
Martin Pau Foto: Pm

Küllap on mõnigi liikleja mõelnud, et Pepleri ja Vanemuise tänava ristmik vajaks hädasti foori. Septembris on sel ristmikul olnud mitu avariid, kuid võib arvata, et veel hulgast matsudest on pääsetud vaid ehmatuse ja kirumisega.


Ühtpidi oleks foor lihtne ja kindel lahendus. Punane tuli ei jäta otsustusvabadust, millal ristmikule manöövrile söösta. Foor muudaks liiklejad võrdsemaks sõltumata nende liikumissuunast ja sellest, kui kiire neil parajasti on.

Kummatigi oleks foori panek sesse paika ilmne pillamine, iseäranis praeguse üldise säästu taustal. Suuremal osal päevast on Pepleri-Vanemuise ristmikku läbiv liiklus nii hõre, et foor teeks pigem karuteene, hakates sujuvat edasipääsu takistama ja õhusaastet suurendama.

Aga mida siis teha, et ohutust suurendada? Näiteks võiksid Tartu liikluskorraldajad kaaluda vasakpöörete keelamist hommikusel ja õhtusel tipptunnil. Vähemalt Vanemuise tänavast Pepleri uulitsasse.

Olen ise korduvalt istunud seal tropis vasakpöörde võimaluse ootaja taga. Paremal juhul minuti-paariga, halvemal juhul pikema aja jooksul on enamik juhte siiski mõistnud, et sellele manöövrile saab tipptunnil minna vaid kellelegi julmalt ette sõites.

Iga oodatud sekund teeb juhte muidugi närvilisemaks ning varem või hiljem libiseb mõnel kärsitumal kuppel paigast – nüüd lihtsalt põrutan! Mõistlikumad autojuhid otsustavad siiski vasakpöördest sootuks loobuda.

Teiseks tuleks püüda kitsendada ristmikule väljasõite, et lõppeksid nahaalikute egoistlikud trügimised. Tüüpnäide on väljasõit Vanemuise väikese maja poolt, kus olles näivad paljud juhid kujutlevat, et parempöördeks on eraldi rada. No ei ole!

Minuti või mõnekümne sekundi võitmiseks sõidetakse tihtipeale kõnnitee äärekivile, ohustades sedaviisi jalakäijaid. Peamine häda sellise trügimise puhul on aga otseliikuja parempoolse vaatevälja sulgemine. Olen ka ise näinud säärast geeniust, kes otsustas minust mööda trügida ja sõita otse südalinna poole, kuhu olin juhtumisi teel minagi. Vaevalt ma ainus olen.

Niimoodi trügitakse muidugi ka teistes suundades. Sestap oleks loogiline kitsendada ristmike eel sõiduradu nõnda, et trügimine muutuks autot lõhkumata võimatuks. Analoogselt on linnavalitsus lasknud hiljuti ahendada sõiduteed kõnniteest eenduva ohutuspoolsaarega katoliku kiriku juures Veski-Oru ristmikul.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles