Tartu linnaliinidel võib kohata tibukollast bussi

Risto Mets
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tartu linnaliinidel võib kahe nädala vältel kohata erkkollast värvi  diiselelektri hübriidbussi.
Tartu linnaliinidel võib kahe nädala vältel kohata erkkollast värvi diiselelektri hübriidbussi. Foto: AS Sebe

Tänasest alates katsetab bussifirma Sebe koostöös Tartu linnavalitsusega ja Volvo Estonia OÜga Tartu linnaliinidel uut diiselelektrihübriidbussi. Erinevalt enamikust Tartu bussidest, mis on punased, katab uut sõiduvahendit erkkollane värv.

Sebe teatel sõidab hübriidbuss Tartu linnaliinidel kaks nädalat. «Testimise käigus soovime katsetada, kuidas uuenduslik hübriidtehnoloogia sobib meie teenindatavatele Tartu liinidele ja ka laiemalt Eesti linnade ühistranspordis,» ütles Sebe juhatuse liige Üllar Kaljuste.

Hübriidbussi omapära seisneb selles, et buss kasutab nii diisel- kui ka elektrimootorit. Elektrimootoriga teeb buss suurema osa kohalt startidest kuni kiiruseni 20 km/h ja kui kiirus suureneb, lülitub automaatselt tööle bussi diiselmootor.

Bussi pidurdamisel akumuleeritakse tekkiv kineetiline energia, mida kasutatakse peatustest ning ristmikelt sõitude alustamiseks. Elektrimootori kasutamine ühissõidukitel aitab vähendada linnaruumi õhusaastet, seda  just hetkedel, mil diiselbussid seda tavapäraselt kõige enam toodavad, nagu paigalt startides ja kiirendades.

Kaljuste sõnul soovib firma saada prooviperioodi lõpuks ülevaate nii bussi kasutuselevõtu potentsiaalist kui ka ekspluateerimisnäitajatest. «Kahe nädala jooksul jälgime kindlasti  bussi opereerimiskulusid, aga ka reisijate rahulolu ning sobivust Tartu tänavatega.» Diiselhübriidi efekt peaks hästi ilmnema just liinitingimustes tihendas linnaliikluses, kus märksõnaks on korduvad stardid ja seisakud.  

Kollasele proovibussile ei ole paigaldatud reaalaja infosüsteemi seadmeid ning seetõttu ei ole sõiduk nähtav ka elektroonilistel peatusetabloodel. Buss sõidab siiski tavamarsruutidel etteantud graafiku alusel. Sõiduõiguse kinnitamiseks on bussis mehaanilised piletikompostrid üksikpiletiga sõidu jaoks ning elektrooniline piletikomposter tunni- ja päevapileti valideerimiseks.

Sebe teenindab reisijaid Tartu linnaliinidel 2011. aasta algusest, mil kogu liinivõrk sai uued madala põhjaga bussid. Punased Tartu linnaliinibussid sõidavad aastas üle 3,7 miljoni liinikilomeetri.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles