Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371

Teadlased lasevad Bioloogi erru

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Eile hommikul Võrtsjärve lõunatipus veeproove võtmas käinud maaülikooli limnoloogiakeskuse vanemteadur Arvo Tuvikene on järveteadlaste uue uurimiskaatriga väga rahul, sest kiiresti soojaks minevas kaatris Buster XXL AWC on erinevalt vanast uurimislaevast Bioloog (paremal) väga mugav töötada.
Eile hommikul Võrtsjärve lõunatipus veeproove võtmas käinud maaülikooli limnoloogiakeskuse vanemteadur Arvo Tuvikene on järveteadlaste uue uurimiskaatriga väga rahul, sest kiiresti soojaks minevas kaatris Buster XXL AWC on erinevalt vanast uurimislaevast Bioloog (paremal) väga mugav töötada. Foto: Sille Annuk

Paar nädalat tagasi Võrtsjärve äärde Vehen­­disse jõudnud võimsa mootoriga kaater tegi järveteadlaste töö kiiremaks ja mugavamaks. Aasta pärast peaks teadlastel olema ka uus uurimislaev.


«Meile on uus kaater superhea,» kiitis limnoloogiakeskuse vanemteadur Arvo Tuvikene järveteadlaste uut töövahendit, vaid kaks nädalat Võrtsjärvel sõitnud alumiiniumist kerega kaatrit Buster XXL AWC.

Iga ilmaga, ka lõikava tuule ja külmaga töötavatele järveteadlastele on väga tähtis, et kaatril on kergesti lahti käiv katus ja õdus kajut, kus võib ka ööbida. «Soe, vaikne ja nii avar, et saab pead löömata püsti seista,» loetles Tuvikene eurotoetusega hangitud ligi 900 000-kroonise kaatri plusse.

Plusspoolele läheb seegi, et 150-hobujõulise Honda mootoriga ehk autojuhtide mõistes kuni 70 kilomeetrit tunnis sõitvat kaatrit saab stabiilsemaks trimmida. «Võrtsjärvel on üsna ebameeldiv lühike laine, mis on halvem kui merel,» selgitas Arvo Tuvikene. «Sel kaatril saame trimmidega külgkõikumist vähendada.»

Lisaks soetati kaatrile 250 000 krooni eest vajalikke aparaate. Nende hulgas on näiteks 40 000-kroonine mikrosensor, mis näitas välkkiirelt, et eile keskpäeval oli Võrtsjärve 10,5-kraadine vesi piisavalt hea hapnikusisaldusega.

«Meie kaatrit võib kvaliteedi ja mugavuse poolest nimetada paatide Ferrariks,» naeris Arvo Tuvikene. «See on suurepärane tööpaat.»

Pärast väikest tiiru eilsel keskmise lainega Võrtsjärvel oli Tartu Postimehe kaheliikmeline esindus Arvo Tuvikese hinnanguga päri. Sõita oli soe, turvaline ja mõnus, kuigi lained kloppisid väikest alust kõvasti ning järv tundus löökauke täis olevat. Rahustavalt mõjus kaardiplotter, kust paistsid kaatri kiirus, asukoht, vee sügavus ja temperatuur ning põhja all ujuvad kaladki.

Aasta pärast peaks limnoloogiakeskuse sadamas seisma ka uus uurimislaev. «Meie uurimislaev Bioloog on juba ammu ajast ja arust, see on auga pensioni välja teeninud,» ütles limnoloogiakeskuse juhataja Ain Järvalt.

Kaater jääb teadlastele proovide võtmiseks, uut uurimislaeva on eeskätt tarvis Võrtsjärve kalavarude hindamiseks tehtavateks traalimisteks. Praegu tehakse katsetraalimisi 1962. aastal valminud Bioloogiga.

Ilmselt Eestis ehitatav uus uurimislaev tuleb 17 meetri pikkusest Bioloogist viis meetrit lühem, kuid teadlastel on sealgi piisavalt liikumisruumi. Ligi 4,2 miljonit krooni maksva uurimislaeva soetamiseks nõutab limnoloogiakeskus põllumajanduse registrite ja informatsiooni ameti kaudu toetust Euroopa kalandusfondist.

Tagasi üles