Tuleva aasta veebruaris lähevad Tartu maakonna bussiliinid üle uuele piletimüügisüsteemile, mis toob kasutusele kontaktivabad kiipkaardid ja teeb seeläbi mugavamaks nii reisijate kui bussijuhtide elu.
Uued aparaadid muudavad maal bussisõidu lihtsamaks
Praegu kasutatakse maakonnaliinidel kiipkaarte, mille bussijuht peab registreerimiseks piletiaparaati sisse torkama, kuid tulevikus pole vaja kaarti enam rahakotist välja otsida.
«Piisab sellest, kui see n-ö läbi piiksutada. Tegu on selliste kaartidega nagu praegused kontaktiga kiipkaardid, kuid nende eluiga on pikem ja registreerimine käib kiiremini,» selgitas riigihanke võitnud OÜ WebPartner juhatuse liige Ado Are uut süsteemi ning lisas, et praeguseks on sedalaadi kaardid võtnud värskelt kasutusele ka AS Elektriraudtee.
Bussi saab jälgida
Kogu uus süsteem tuleb niisugune, et see võimaldaks jälgida paljusid asju reaalajas.
Näiteks annavad GPS-seadmega varustatud aparaadid võimaluse jälgida bussi tegelikku liikumist ettenähtud liinil ja nii kontrollida, kui täpselt bussijuht peatusi läbib.
«Arvutist saab kogu aeg vaadata, kas buss on graafikust ees või maas. Samuti saab jälgida, kas bussijuht on sõitnud etteantud marsruudil või on kusagile kõrvale kaldunud,» lausus Are.
Ühelt poolt muutub uue süsteemiga bussijuhtide elu rangemaks, kuid teisalt kergemaks. Praegu peavad sohvrid iga tööpäeva lõpus piletiaparaadiga dispetšeri juurest läbi minema ja andmed arvutisse salvestama, kuid tulevikus käib kõik automaatselt wifi kaudu.
«Kogutud andmed annavad ülevaate reisijate arvust ja piletimüügist. Saab vaadata, millal ja millisest peatusest on pilet ostetud ning kui kaugele sõideti,» selgitas Are. Kokku paigaldatakse bussidesse 65 uut Tšehhi päritolu seadet.
Põhimõtteline muutus
Tartu maavalitsuse maasekretäri Tõnu Vesi kinnitusel on tegemist katseprojektiga, sest maakonnaliinidel on Tartumaa esimene, kes sellisele süsteemile üle läheb. Koos tarkvaraga läheb uus süsteem maksma 3,9 miljonit krooni ning see, et ostjaks on riik, tähendab ühistranspordis olulist uuendust.
Siiani kuulus piletimüügisüsteem vedajafirmale, kuid nüüd on ostjaks maakond, kes annab selle bussifirma kasutusse. Kui leping GoBusiga lõppeb, võetakse aparaadid ära ja need pannakse uue vedaja bussidesse.
«Asja mõte on selles, et tekiks ühtne süsteem. See võimaldaks paremat andmevahetust riigi ja vedajate vahel. Kokkuvõttes saab paremini planeerida sõiduaegu ja liine ning kulusid,» ütles Vesi. Praegune liiniveoleping kehtib GoBusil maakonnaga aastani 2014.
GoBus Tartu juhi Valter Keisi sõnul on praegu bussides kasutatav süsteem pärit aastast 2005 ning selle on välja töötanud bussifirma ise.
«Me olime toona esimesed, kes bussides kiipkaardid kasutusele võtsid, aga aeg läheb kiiresti ja eks me tunnetasime juba, et praegune süsteem jääb ajale jalgu,» rääkis Keis. «Ma usun ja loodan, et kõik see tuleb sõitjatele töökindel ja mugav. Alates 1. veebruarist peaks kogu süsteem juba töös olema.»
Lepingu sõlmimine venis
Esialgu oli maavalitsusel plaanis uuendused ära teha sel sügisel, kuid nüüd tuleb oodata veel pool aastat. «Venis see sellepärast, et riigihankega oli vaidlustusi ja need võtsid omajagu aega. Tegemist on üsna keerulise ja eksperimentaalse süsteemiga. Lahenduse väljatöötamine ja lähteülesannete kokkupanemine võttis aega,» rääkis Vesi.
Vaidlustuse esitanud OÜ Davenburg juhatuse liikme Pärt Põldemaa sõnul oli Tartu maavalitsus hanketingimusi välja töötades otseselt mõjutatud maanteeametist.
«Neil oli olemas kindel firma, keda nad tahtsid, et see seda asja arendaks. Mulle tundub kogu see protsess imelik. Mina pakkusin slovakkide seadmeid koos süsteemiga, mis töötab. Aga nemad hindasid paremaks pakkumise, mida ei olnud veel olemaski. Nad hindasid lubadust,» rääkis pettunud Põlde-maa, kelle sõnul oli tema pakkumine ka hinnalt odavam.
Vaidlustuse sisu puudutas kasutatavat tarkvara. Kuigi Davenburgi vaie rahuldati, otsustas hindamiskomisjon tunnistada siiski hanke võitjaks OÜ WebPartner.
Jaan Olmaru on Tartu Postimehe reporter.