Margus Hanson: sõitma hakkavad kolme mõõtu uhiuued bussid

, Tartu abilinnapea (Reformierakond)
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Riigikogu liige (Reformierakond), Tartu Regiooni Energiaagentuuri juhatuse esimees
Riigikogu liige (Reformierakond), Tartu Regiooni Energiaagentuuri juhatuse esimees Foto: Tairo Lutter / Virumaa Teataja

Tänavuse kuuma suve kõige kuumemaks teemaks kujunes linnavalitsusele uue liiniveohanke korraldamine ja lepingu sõlmimine. Lõpusirgele jõudes küttis see konkurentide kirgi sedavõrd, et hanketingimusi ja korraldust vaagis mitu kõrget komisjoni ja kohut. 


Bussihanke saaga sai alguse juba eelmise aasta lõpukuudel, mil linnavalitsus moodustas hanke põhitingimuste väljatöötamiseks asjatundjaist, huvirühmade ja poliitiliste jõudude esindajaist töörühma. Töörühma juhina võin kinnitada, et sealsed konstruktiivsed arutelud olid linnavalitsusele suureks abiks hankedokumentide koostamisel.

Hästi läbimõeldud ja korrektselt koostatud dokumente tunnustas kõrgelt nii mõnigi hankel osalenu. Kogu protsessi laitmatust kinnitab seegi, et ükski hilisematest hanketulemuste vaidlustamistest ei leidnud rahuldamist ei riigihangete ameti vaidluskomisjonis, rahandusministeeriumis ega ka kohtus.

Uus liiniveoleping sõlmiti ASiga Sebe, kelle pakkumine oli rahaliselt soodsaim ning vastas busside ja teeninduskvaliteedi poolest kõigile linna nõudmistele.

Otstarbekad ja mugavad

Sebe toob uuest aastast liinile uued keskkonnasäästlikud diiselbussid, millele kevadel lisanduvad ka viis maagaasiga töötavat bussi. Gaasibusside saabumiseni on nende asemel kasutusel pisut vanemad bussid, mis jäetakse pärast asendusbussideks.

Kui gaasibussid ennast õigustavad, võiks linn kuue aasta pärast uut liiniveohanget ette valmistades nõuda vedajalt vaid loodussõbralikke gaasibusse. Ehk on selle aja peale juba võimalik ka kohalikku biogaasi bussikütusena kasutada. Töö selle nimel Tartus käib.

Uuest aastast hakkavad linnaliinidel sõitma kolmes mõõdus bussid. Kümme ligi 150-kohalist pikka bussi teenindavad enim kasutatavaid liine, et leevendada tipptundide ruumikitsikust.

Peale 28 tavalise 12-meetrise Scania linnaliinibussi tuleb liinile ka 13 pisut väiksemat ja säästlikumat midibussi. Midibussid asendavad praegu sõitvaid väikebusse, kuid nendesse saab siseneda nii lapsevankri kui ka ratastooliga.

Sõidumugavust silmas pidades on oluline seegi, et peaaegu kõik bussid tulevad madalapõhjalised – esimene ja teine uks asuvad peaaegu kõnnitee tasapinnal. Kindlasti rõõmustab see vanemaid bussisõitjaid ja hõlbustab lapsevankriga liiklejate elu.

Üks on aga kindel: alates uuest aastast saavad tartlased oma kasutusse mitte ainult Eesti või Baltikumi, aga tõenäoliselt kogu Põhjala madalaima keskmise vanusega bussipargi – keskmine vanus on lausa uskumatu, null aastat! Hoidkem ja kasutagem siis neid iludusi hoolega.  

Oodatud uuendused

Millised muudatused meid 2011. aasta esimesest päevast veel ees ootavad?

Sõitjad seda ehk ei märkagi, et linnavalitsus võtab üle bussipiletite ja kuukaartide levitamise. Peale praeguste müügikohtade saab siis sõidupileteid soetada mitmesugustest toidukauplustest – praeguse umbes 30 müügikoha asemele tuleb üle 50 müügikoha. Loodetavasti kasvatab piletite parem kättesaadavus ka bussisõitjate hulka.

GoBusi logoga perioodikaartidega saab sõita nende kehtivusaja lõpuni, endised üksikpiletid kehtivad 1. veebruarini.

Uuendused ning eurole üleminek ei too kaasa piletihinna tõusu – pigem vastupidi! Bussist müüdava pileti hind on eurodesse ümardatud pisut allapoole, bussijuhtidele mugavalt käsitsetavaks summaks: nii hakkab uuest aastast bussist ostetud üksikpilet senise 16 krooni asemel maksma üks euro.

Linnaliinibussid on uuest aastast ühesuguse disainiga. Kõrgema kunstikooli tudengi Lauri Säraki väljapakutud nn Tartu lipu punased valgete sõõridega bussid ilmestavad kindlasti linna tänavapilti ning see kujundus peaks saama Tartu uue ühistranspordi tootemargi nurgakiviks.

Sõitjale on tähtis seegi, et busside aknad jäävad reklaamist vabaks. Reklaam on lubatud vaid bussi tagaküljel. Liininumber ja sõidusihid peavad olema selgelt nähtavad esiakna kohal ja bussi küljel asuval hästiloetaval LED-tablool, tagaaknal peab olema liininumber.

Peale selle, et bussijuhid kannavad ühtset puna-must-valget vormirõivast, on AS Sebe lubanud tagada ka juhtide sõitjatega arvestava sõidumaneeri ja lahke suhtluse, sealhulgas näiteks ratastooliinimeste abistamiseks kaldtee paigaldamise.

Graafikud ja sagedus

Heal tasemel teenuse tagamiseks on ennekõike vaja suurt osa sõitjaid rahuldavaid sõidugraafikuid ja nendest kinnipidamist. Busside sõidusagedusele seab oma kindlad piirid ka linnaeelarve maht ehk raha. Seetõttu pole me saanud ellu viia kõiki liikluse tihendamiseks tehtud ettepanekuid, graafikuid on tihendatud enim sõidetavatel suundadel.

Kuna tegemist on ühistranspordiga, on täielikku rahulolu raske saavutada. Aga püüdma peab!

Kui riigil peaks õnnestuma saada CO2 kvootide müügi korral vahetuskaubana Jaapanist elektribusse, siis nendega saaksime liinigraafikut tihendada küll, sest elektribussi liinikilomeetri hind tuleb tunduvalt odavam.
Kuna liinikilomeetreid hakkame vedajalt tellima vastavalt linna koostatud sõidugraafikutele, siis jääb meie mureks graafikutest, aga samuti lepinguga kokku lepitud teenindustasemest kinnipidamise kontrollimine.

Oleme Sebe juhtkonnaga ühte meelt, et peale graafikutest kinnipidamise saab bussisõidu mainet tõsta ka meeldiva ja korrektse teenindusega ning selle kaudu sõitjate arvu langustrend taas tõusule pöörata.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles