Otse Tartu linnapea Urmas Kruuse koduakna all laotavad ehitajad geotekstiili ja sellele munakive, et kaitsta Emajõe kallast varisemise eest.
Linnapea saab Emajõele kaunima vaate
Tegelikult pole aga kaldakindlustuse rajamisel Kroonuaia ja Vabadussilla vahele linnapea hiljutise kolimisega jõeäärsesse majja mingit pistmist. Ehitus võeti plaani ning selleks taotleti Euroopast abiraha juba 2007. aastal.
Ehitusmüra linnapea peret Kruuse sõnul väga ei häiri. «Hullem oli Emajõe tänava remont suvel, mil aknad rohkem lahti,» rääkis Kruuse.
Meer ise loodab, et jõekaldad muutuvad uuendamisega atraktiivseks nii turistidele kui linnakodanikule.
Ja tartlased on tema hinnangul jõerahvas. «Suvel pandi paadid silla külge kinni ning käidi poes. Kes silla äärde ära ei mahtunud, pani köie lihtsalt ümber puu,» kirjeldas Kruuse.
Kivid paika käsitsi
Nii pinnase ettevalmistustööd kui ka kivide paikaseadmine tuleb enamasti ära teha käsitsi. Masinate kasutamiseks on kallas liiga järsk ning ka pervel kasvavad hõbepajud peavad alles jääma, selgitas ehitusfirma Tavt töödejuht Jaak Tagel. Puudest võetakse maha vaid kaks nooremat kastanit ja üks pappel.
Tööd teeb raskemaks seegi, et osa ehitisest asub vee all. Kui saabuma peaks suured vihmad ning jõgi hakkab hoogsalt tõusma, võib see töö koguni katkestada.
Rajada tuleb kõnniteed, haljastus, valgustus ja panna paika kiikpingid. Maksma läheb ehitus ligi 3,2 miljonit krooni.
Botaanikaaia poolsel kaldal tuleb esmalt alustada lõhkumistöödega. Vana betoonist kaldakindlustus on vajunud.
Muinsuskaitsenõuete kohaselt tuleb aga müüritis taastada. «52 meetri pikkuselt ja täpselt sama kõrge – muinsuskaitse jäi endale kindlaks,» selgitas Tartu linnamajanduse osakonna juhataja asetäitja Andres Pool. Betoonmüüritist aitab ehitada Timorehitus, sest Tavt ei tee betoonitöid.
Pärmivabriku juurde
Sama europrojektiga tehakse parasjagu korda ka Emajõe tänavat. Edasi liigub ehitustanner Võidu silla ja Turusilla vahele Fortuuna tänava poolsele kaldale. Andres Pool loodab, et veel sellestki ehitusest jääb pisut euroraha üle ja uuel aastal saab korrastada ka Vabadussilla ning Kaarsilla vahele jääva kalda Ülejõe pargi servas.
«Raha taotles linnavalitsus eurofondidest juba 2007. aastal ning sel ajal oli Ülejõe pargi äärne kivikindlustus veel päris hea. Praegu enam mitte,» tõdes Pool. Uusi uputusi ei pruugi üle elada enam ka jõeäärne kõnnitee.
Sama mure on linnamajanduse osakonnal Fortuuna tänava kõrge liivase kaldaga, mis on küll sellisena ilus, kuid kahjuks mitte eriti vastupidav.
Kuu-pooleteise pärast valmibki ehitusprojekt ning arvatavasti algab ka ehitus juba sel sügisel. Turusillast allapoole ning Kroonuaia sillast ülespoole minna esialgu plaani ei ole, kinnitas Pool.