Hilinemisega küll, aga valmis need kesklinnast Ihastesse ja Karlova kaudu Ropkasse viivad uued rattateed saama hakkavad. Tartu Postimees kuulis proovisõidul kiidusõnu, aga ka väikeseks virisemiseks jääb ruumi.
Tartu uued rattateed ahvatlevad kütuseõgijat hülgama
Üks neist valmimisjärgus rattateedest algab Turusilla juurest ning viib jõe ja Anne kanali vahelt Ihaste teeni ning selle serva pidi Vana-Ihastesse Salutähe tänava otsani. Sõit on väga mugav, sest ristumisi autoteedega ei ole.
Ihaste elanik Marju Lind kiitis eile uut rattateed ning ütles, et kesklinna saab nüüd ratta seljas kiiremini kui bussiga, kodunt turuni läheb rahulikus tempos sõtkudes veerandtunniga.
Lõpp jäi lahendamata
Üleeile ei olnud rattatee veel päris valmis, märgistus oli kasin ja haljastus korrastamata. Kui millegi üle üldse viriseda, siis mõnel lõigul on asfaldil õõtsutavat lainetust, aga uus asfalt on mõistagi siledam kui enamik Tartu tänavakatteid. Ka mõned kurvid on saanud päris järsud.
Suurim pähkel on ühendus Turusillaga. Rattatee lõppeb enne silda liiklusmärgiga. Siis tuleb edasi parkla, mille kaudu sillale muidugi saab, aga selgelt tähistatud ühendust ei ole.
Tartu liikluskorraldusteenistuse juhataja Tõnu Luk-mann tunnistas, et see on probleem, mis vajab järgmisel suvel lahendamist.
Suurem virina allikas peitub asjaolus, et rattatee on Ihaste teest madalamal ja kevadine ekstreemsem suurvesi uputab mõistagi sellegi. Linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak lausus, et tee ehitamisel tuli teha hulk kompromisse soovide ja võimaluste vahel – olgu raha kokkuhoiu või keskkonnanõuete pärast.
Kiitust sai ka teine uus rattatee, mis viib Riia mäelt Tähe, Koidu, Kesk ja Teguri tänava kaudu Võru-Aardla ristmikuni, kus algab juba varem valminud rattatee.
Kesk tänava elanik Jaanus Tordik tunnustas, et tehtu on väga mugav ja hea. Harjumatu on, et enam ei pea rattur igal ristmikul passima, kas tuleb autodele teed anda. Nimelt on liikluskorraldust muudetud selliselt, et Kesk tänav – seega ka selle rattateed – on ristuvate tänavate suhtes peatee kahe erandiga, need on Vaba ja Sõbra ristmik, kus liiklus käib endiselt parema käe reegli järgi.
Natukene põhjust virisemiseks leidis Tordik ka. Näiteks, et kahele poole Kesk tänava kastaneid ehitatud rattateed on meelitanud seal noorpaare käest kinni jalutama. Aga rattur siis mööda ei mahu.
Teiseks leidis ta, et linn oleks võinud kõnniteed katta asfaldi asemel miljöösse enam sobiva kivisillutisega ja korda teha ka sõiduteed.
Tartulikud kiiksud
Kesk tänaval käisid eile märgistustööd ja sestap võib mõni silma jäänud puudus ka ametlikuks avamispäevaks lahenduse leida. Näiteks pööre Tähe tänavalt Koidu tänavale oli nirult tähistatud, sest pisike märk oli peidus põõsas. Niisamuti lõppes selge tähistus Kesk tänava otsas.
Päris mööda ei ole saadud tartulikust kiiksust unustada rattaraja keskele mõni liiklusmärgipost, nagu Teguri-Võru ristmikul, või tuletõrjevee hüdrant, nagu Kesk-Saekoja ristmikul.
Hüdrandi korpus on leidmise hõlbustamiseks punane, aga see on jäänud keset erkpunaseks värvitud rattateeriba.
Erkpunaseks on rattatee värvitud paljudes kohtades. Lukmann tuletas meelde, et ratturid ei tohi seda siiski pidada eesõigust andvaks punaseks vaibaks.
Mõnel pool Võru tänava äärsetel ristmikel on rattateel jäänud äärekivi kõrgemaks kui Tartus nõutav 0–2 cm, aga ületamatu pole see kusagil.
Linn ootab ka kodanikelt tähelepanekuid valmivate rattateede kohta, mis on plaanis avada 20. septembril.