Raadil valmivad majamaterjalist kujud

Uwe Schloen laseb oma skulptuurist kuuldele eestikeelses tõlkes lühijutte, mille ta on kirjutanud mullu Eestis.

FOTO: Margus Ansu

Korralik maja peab vastu pidama heal juhul sadu aastaid, seega on ju loogiline oletada, et majaehitus­­materjalist kujud püsivad püsti niisama kaua. Skulptuurisümpoosion Raadil näitab risti vastupidist.


Nädal tagasi alanud rahvusvaheline skulptuurisümpoosion «Short-term. Large scale» («Lühiajaline. Suuremõõtmeline») liidab mõisa õuel ühisväljapanekuks kuue kunstniku töid.

Teiste hulgas on ansamblile The Beatles ja Inglismaale viitav «Yellow Submarine», mille autor Gleb Netšvolodov on viimased 20 aastat elanud, õppinud ja kunsti teeninud põhiliselt Londonis. Tartu kunstikooli lõpetanud kunstnik jätkab nüüd septembris õpinguid Tartu Ülikooli semiootikadoktorantuuris.

Allveelaev ja tank

Netšvolodov soovib oma kätes valmivale allveelaevale anda elusa asja vormi. Tema noor kolleeg, aastal 2008 Tartu Kõrgema Kunstikooli lõpetanud Jevgeni Zolotko püüab skulptuurses installatsioonis, milles võib ära tunda tankide torne, elustada ammuseid mälestusi.

«Lapsepõlves veetsin suurema osa suvedest siin lähedal ja käisime ka tihti Raadi järves suplemas,» ütles Zolotko. «Me olime kuulnud, et järve põhjas on tank. Ja alati, kui tulime siia suplema, proovisime seda tanki üles leida.»

Et noor kujur on ühtlasi sümpoosioni kuraator, siis jagab ta aega loomingulise ja korraldusliku tegevuse vahel. Muu hulgas sai ta nõusse mõned ehitusmaterjalide firmad, kes annetasid oma toodangut kunsti heaks.

«See on ühtlasi eksperiment materjalidega,» ütles Zolotko. «Tavaliselt kasutatakse skulptuurisümpoosionidel puitu, kivi või metalli, meil on siin peamine materjal Styrofoam. Seda kasutatakse praegu majade ehitamisel.»

Kiiresti ja suurelt

Styrofoam on tänapäeval püstitatavates majades laialt kasutatav kerge soojustusplaat. Kunstnikud on neist Raadil välja saaginud tükke, mille liimimisel kasutavad nad Makroflexi toodangut.

Miks just selline materjal? «Sümpoosioni peamine idee on lühikese ajaga teha suuri asju. Ma arvan, et ei ole mõtet üritada kümne päevaga teha midagi niisugust, mis kestaks näiteks kivi puhul tuhandeid aastaid,» ütles Jevgeni Zolotko. «Me teeme ajutisi skulptuure. Ja ma arvan, et vahtplaat on selleks parim.»

Raadi mõisa õuel valmistavad veel täna ja homme kõikide soovijate silma all oma taieseid ette ka Uwe Schloen Saksamaalt ja Csilla Nagy Ungarist ning eestimaised kunstnikud Ahti Seppet ja Eike Eplik.
Seppetil oli eile mõisamurul käsil kergest valgest materjalist «Katiku» viimistlemine. «Ei tea, kuidas täpselt käib sellest majade ehitamine, aga... maru kahtlane materjal,» ütles Sep­­pet.

Kunstnike skulptuursed tööd jäävad Raadi mõisa õuele vaid aastaks. Sümpoosion ise on kavandatud biennaali vormis korduma ning laienema valmivasse Tartu Loomemajanduskeskuse skulptuuriparki.

Lühike aeg, suured tööd
• Raadi mõisapargis käib rahvusvaheline skulptuurisümpoosion «Short-term. Large scale» («Lühiajaline. Suuremõõtmeline»).
• Korraldab Tartu Kunstnike Liit koostöös Tartu Loomemajanduskeskuse ja Eesti Rahva Muuseumiga.
• Kureerib tartlasest skulptor ja Tartu Kõrgema Kunstikooli galerii Noorus galerist Jevgeni Zolotko.
• Väljapaneku ametlik avamine on 3. septembril kell 18.
• Raadi mõisapark on avatud iga päev kell 7–22.

Tagasi üles