Tartusse lisandub kaks linnaliinibussi

Tartu linnaliinibussid on ülerahvastatud.

FOTO: Margus Ansu

Kümnendiku võrra suurenenud ühistranspordi kasutajate hulk tekitas Tartus lisabusside vajaduse. Aprillis asuvad ülekoormatud liine teenindama kaks uut lõõtsaga linnaliinibussi.

2010. aastal Tartu linna ja Sebe sõlmitud linna bussiliiniveo lepingu järgi on linnal kui teenuse tellijal õigus uusi bussiliine avada nii, et veomaht ei suureneks rohkem kui viis protsenti. Nüüd on vajadus selleks käes ning lähipäevil sõlmivad asjaosalised lepingu lisabusside tellimiseks.

Tartu abilinnapea Valvo Semilarski sõnul tekkis busside hulga ja liiniveo mahu suurendamise vajadus sõitjate arvu kasvust ning linna tõmbekeskuste asukohtade muutumisest.

Tartu ülikool on avanud uued õppe- ja teaduskeskused Maarjamõisa linnaosas, samuti koonduvad kliinikud Maarjamõisas arendatavasse haiglakompleksi, tõi ta üheks põhjuseks.

Kodanike soov

Tartu linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak ütles, et vajadus suurema mahutavusega busside järele on ka Annelinna liinidel. Annelinnas elab pea kolmandik Tartu elanikest. Tipptundidel on näha, et inimesed ei mahu bussidesse ära. Samuti on linnakodanikud agaralt teada andnud, et praegune lahendus pole piisav,“ rääkis ta.

„Alates uute busside liiniletulekust on piletiga sõitjate arv suurenenud 10-11 protsenti,“ märkis Haak. Vajadust 18 meetri pikkuste lõõtsbusside järele on tema sõnutsi väljendanud ühissõidukite kasutajad ise.

Praegu teenindab linnaliine 51 bussi, lisaks neile kümme varubussi. Lõõtsaga buss pole Rein Haagi sõnul uus nähtus, sest kaks sellist on vajaduse korral sõidus. Küll aga rõhutas ta, et uued lõõtsbussid asuvad liine teenindama regulaarselt. Millal see juhtub, ei osanud ta eile veel täpselt öelda.

Sebe Tartu linnaliikluse juhi Üllar Kaljuste sõnutsi on uute busside tarneaeg pisut üle kahe kuu. Kuna Tartu linna ja Sebe leping pole veel allkirjastatud, ei osanud ta öelda, millal uued bussid Tartusse jõuavad ning mis marki need on. Küll aga vastavad need linna kehtestatud nõuetele ehk on sama kvaliteediga kui praegused ning madalapõhjalised.

„Kui linnaga on kooskõlastus olemas, tellime bussid ära. Ja kui need on kohal, võtavad vajalikud ettevalmistused veel mõnevõrra aega,“ rääkis Kaljuste. Ettevalmistuste all pidas ta silmas seda, et bussid värvitakse punaseks ning neisse paigaldatakse vajalikud seadmed.

Tulevik toob muudatusi

Uued bussid toovad abilinnapea Valvo Semilarski sõnul kaasa 110 000 lisakilomeetrit läbisõitu aastas, mis tähendab linnale 300 000 eurot lisakulu. Aastane lepinguline veo kogumaht on seni olnud umbkaudu 3 600 000 kilomeetrit.

„Vajalikud bussid ostab lepingupartner, seega uues hankes kaasavara näol linnal busse olema ei hakka,“ rääkis abilinnapea.

Uuel õppeaastal avatakse Nooruse tänaval Tamme gümnaasiumi uus õppehoone ning Raadi linnaosas Eesti Rahva Muuseum. Lisaks kolib maaülikooli vanasse peahoonesse Tartu waldorfkool ning peagi avatakse Ihaste sild.

Rein Haagi sõnul annab see liiniplaneerijatele tööd juurde, kuna kõik soovijad peavad saama sõita. „Veel on vara öelda, millised muutused linnaliinides toimuvad, kuid küsimus sel teemal on tõstatatud,“ ütles ta.

Praegu kehtiva lepingu lõpuni on pisut üle kahe aasta, kuid arutelu uue hanke tingimuste üle on alanud, kinnitas Semilarski. Selle järgi hakkab 2017. aasta teises pooles liine teenindama vähemalt 55 bussi.

Seniks vaadatakse Rein Haagi sõnutsi marsruudid üle, et koos kahe lisanduva bussiga saaksid kõik sõitjad teenindatud.

Tagasi üles