Täna varahommikul kell seitse startisid Põlva-Võru teeristist Võru poole suur treilerauto, kraana ning saateautod, et tuua Kanepi vallast Tartusse Emajõelinna tänavune jõulupuu. Kella kaheksaks oli kolonn jõudnud kuuse juurde ning hakkas masinate paikasättimine. Kuidas kuusetoomine edasi kulgeb, saab terve päeva jälgida Tartu Postimehe veebiküljelt.
Otse: Tartu jõulukuuse teekond Põlvamaalt Emajõelinna
Kell 14.35. Kuusk on õnnelikult Raekoja platsile jõudnud. Toomise eestvedaja Gunnar Saksing arvas, et umbes poole tunni pärast on puu ka linna keskväljakul püsti. Sellega lõppeb Tartu Postimehe otseülekanne tänavuse jõulupuu teekonnast. Kuuse paikapanekut ja ehtimist saavad kõik linlased juba ise uudistama minna.
Kell 14.15. Treilerveok koos Tartu jõulukuusega pööras vangla juurest Turu tänavale. Jäänud on veel viimane raske koht: kas koorem pääseb takistusteta läbi Sõpruse silla alt? Autojuhi sõnul on silla alumine tala 5,8 meetri kõrgusel. Erinevalt elektrikaablist ei õnnestu silda puutokiga kõrgemale tõsta. Kui Sõpruse silla all läheb kõik hästi, peaks kuusk lähema 15 minuti jooksul jõudma Raekoja platsile.
Kell 14.00. Jõulukuusk sõitis linna sildi alt läbi ning jõudis Tartusse. Raekoja platsini on sõita jäänud kümmekond kilomeetrit.
Kell 13.35. Kambjas tuli mitmes kohas elektriliine hargiga kõrgemale tõsta, et suur kuusk läbi mahuks, kuid nüüd on need kitsaskohad ületatud ning Tartu jõulupuu on läbinud Tarta oru. Linn juba paistab. Linna tuuakse kuusk läbi Ülenurme, edasi mööda Ringtee tänavat vanglani ning sealt mööda Turu tänavat otse kesklinna.
Kell 13.09. Kuusel on jäänud treilerauto turjal Tartuni sõita 24 kilomeetrit. Vahepeal tehti teine peatus Maaritsas, kus lasti taas taganttulijad mööda. Järgmine peatus on Kambjas, kus lisaks kiiremate sõidukite mööda laskmisele tuleb ka läbi pääseda üsna madalal asuvate elektrikaablite alt.
Vastutulijad jätavad oma autod seisma ning teevad kuuse teekonnast pilti.
Kell 12.38. Tartu jõulupuu teekond on jõudnud Mööda Tartu-Võru maanteed Savernasse. Treilerauto kiirus on umbes 50 km/h, mistõttu tekkis selle taha maanteel üsna pikk autodekolonn. Savernas otsustaski politsei teha peatuse, suunas kuuseveoki tee serva ning tagant tulijad lastakse mööda sõita. Seejärel teekond Tartusse jätkub.
Kell 12.15. Oksad said veelgi tihedamalt kinni ning politsei lubas veoki koos kuusega maanteele.
Kell 11.50. Valmis! Oksad on vastu tüve tõmmatud, treiler lülitas vilkurid sisse ning politseiautode saatel algab jõulukuuse sõit Tartusse. Sõit ei kestnud paraku aga kaua, vaevu 500 - 600 meetrit. Politsei leidis, et puu võra on maanteele minekuks liiga lai ning sedasi Tartusse sõites ei pääse vastutulijad koormast mööda. Nüüd püüavad töömehed laia puu võra veelgi tihedamalt kinni köita.
Kell 11.09. Jätkub kuuse okste kinnitamine, et need ligi 50-kilomeetrisel teekonnal Tartusse ei puruneks. Samal ajal jõudsid Erastverre kaks politseiautot. Patrullide ülesanne on Taaralinna jõulupuu turvaliselt mööda Võru maanteed eskortida.
Kell 10.35. Kui kuusk oli kenasti treilerile lastud, haagiti kraana konks lahti ning veoauto sõitis mõnikümmend meetrit edasi, väikemate puude vahelt välja. Algab kuuse okste nööridega kokku tõmbamine, sest muidu ei jääks neist Tartusse jõudes midagi järele. Okste kinnitamine võtab töömeeste hinnangul vähemalt pool tundi ning siis peaks algama sõit linna.
Kell 10.15. Kuuse kännult aastarõngaid kokku lugedes selgus, et võimas hiiglane on ainult 41 aastat vana. «Nii noor ei tohiks olla,» lausus puu permees Arne Maiste ning pakkus, et vanaisa istutas selle 1960ndatel. Kuuse aastarõngad olid aga kohati kuni sentimeetri paksused, mis tähendab, et puu kasvutingimused olid ideaalsed – piisavalt valgust, vett ja viljakas muld.
Väikese üllatuse pakkus ka puu kaal. Kui algselt pakuti, et kuusk võiks kaaluda kaheksa-üheksa tonni, siis tegelikult näitas kraanajuhi elektroonika, et puu on veidi üle nelja tonni raske.
Kell 9.46. Kuusk on langetatud. Umbes viis minutit alates saagimise algusest rippus kuusk juba kraana noka küljes ning tõusis taeva poole. «Läheb, nüüd pole enam midagi teha, aga loodame, et läheb õigesse kohta,» tõdes kuuse peremees Arne ja filmis ajaloolist sündmust oma mobiiliga. Kuusk tõsteti samal ajal treileri kohale ning algas selle kinnitamine.
Kell 9.42. Ja siis tõmbas Gunnar Saksing mootorsae käima ning alustas võimsa puu tüve läbi lõikamist.
Kell 9.25. Treilerauto on paigas ja kraana hakkab vaikselt oma noolt taeva poole upitama. Tartu teenekas kuusetooja Gunnar Saksing osaühingust Foretano hindas puu kaaluks kaheksa-üheksa tonni, mis on väga raske. Puu võra on tõepoolest väga lai ning kaharad oksad algavad kohe maapinna kohalt. Saksing on varem toonud linna jõulukuuski kahe kraanaga, kuid Erastvere külas saab kasutada vaid ühte. Selle võrra peab kraana olema võimsam.
Vahepeal ronis kuuse otsa 15-aastane Jaspar, kes kinnitas tõstmistropid puu ülemise kolmandiku külge.
Kell 8.35. Esimesed äpardused ei lasknud ennast kaua oodata. Kõigepealt jäi treiler põllu peale kergelt kinni, kuid kraana abiga tõmmati masin taas liikuma.
Veidi hiljem jäi treilerauto jälle kinni. Maapind pole veel piisavalt läbi külmunud, et sellel saaks muretult sõita.
Teiseks tuli kuuse juurde viivat teed kõvasti liivatada, sest muidu oleks ka kraana ilmselt võinud teelt välja libiseda. Töö jätkub.
Kella 8.30 ajal käis kuuse ümber usin planeerimine. Kuhu sättida paika kraana ja kuhu treilerauto? Taludevaheline kruusatee on kitsas ja libe. Ümberkaudsed elanikudki tulid vaatama, mis teoksil. Mööda seda teed koos kuusega maanteele sõitmisest saab tõenäoliselt keeruline ülesanne.
Samal ajal jättis Erastvere küla Ojamäe talu peremees Arne Maiste (72) hüvasti oma kuusega. Maiste on elanud 50 aastat Tartus ning peab nüüd Erastvere järve ääres pensionipõlve. «Natuke kurb ja natuke rõõmus päev,» lausus peremees ning meenutas, et kuuse oli istutanud kunagi tema vanaisa, kes oli Erastvere mõisa juures töötanud sepana.