Sebe loodab rohkem tartlasi bussidesse

Pressikonverentsil rääkisid bussilepingust Tartu linnavalitsuse linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak (vasakult), AS Sebe juhatuse esimees Kuldar Väärsi, Tartu linnapea Urmas Kruuse ja abilinnapea Margus Hanson.

FOTO: Margus Ansu

Sebe seab eesmärgiks esimese tööaastaga kasvatada Tartus ühissõidukite kasutajate hulka kuni kümnendiku võrra, lubades uuemaid busse ja pühendunumaid bussijuhte.


Sellise eesmärgi ütles reedel pressikonverentsil välja Sebe juhatuse esimees Kuldar Väärsi. Eelmisel õhtul oli ta allkirjastanud lepingu, mille kohaselt Sebest saab järgmiseks kuueks ja pooleks aastaks Tartu linnaliinibusside käitaja. Linna senine leping GoBusiga saab läbi selle aasta viimasel päeval ja 1. jaanuarist peab töö üle võtma Sebe.

Väärsi kinnitas, et lepingu allkirjastamine tegi võimalikuks Scanialt uute linnaliinibusside tellimise, mis peaksid ka õigel aja kohal olema, nii et Sebe saab täita linnale tehtud pakkumust.

Sebe plaanib liinile tuua valdavalt uued bussid. Normaalsuuruses madalapõhjalised bussid tulevad kõik 28 uued, neist 23 on diisel- ja 5 gaasibussid. Lisaks neile on plaanis hankida kümme pikka bussi, mille vanus on viie aasta ringis, ja midibussid.

Viimaste puhul on Sebe silmas pidanud SOR-busse, aga Väärsi ütles, et alternatiivina on heidetud silma ka MAZ-bussidele. «Siin on vaja veel otsustada, kumb linnarahvale mugavam ja parem on,» sõnas ta.

Esimesed bussid peaksid Tartusse jõudma detsembri alguseks ja kõik bussid detsembri keskpaigaks. Erandiks gaasibussid, mida Sebe loodab liinile saata märtsist, kui peaks valmima ka koostöös Eesti Gaasiga rajatav gaasitankla.

Linnapea Urmas Kruuse märkis, et järgmisel lepinguperioodil võiksid juba kõik Tartu bussid sõita gaasiga, mis on kõige keskkonnasäästlikum.

Bussijuhtide valimine
Väärsi hoidus lubamast, et Sebe võtab palgale kõik seni GoBusilt palka saavad Tartu linnabusside juhid. Ta märkis, et tema soov on Sebesse palgata teenindajad, mitte pelgalt «barankakeerajad».

«Tahame tähelepanu pöörata sellele, et bussijuht peab olema korrektne teenindaja, väga palju kliendi bussisõidukogemusest sõltub juhist, tema sõidumaneerist, kuidas ta inimestega suhtleb ja kuidas ta bussist lugu peab,» lausus Väärsi.

Millise palgaga need tublid bussijuhid ametisse meelitatakse, jättis Väärsi esialgu avaldamata.
Väärsi kiitis Tartut selle eest, et hanke tingimused olid linnal hästi läbi mõeldud – see peaks tagama koostöös selguse ja heade suhete säilimise kogu lepinguperioodi vältel.

«Linn on väga selgelt hanke kaudu välja öelnud, mida soovib, ja selge on ka see, kui palju selle eest maksab,» rääkis Väärsi. «Ühistranspordi indeksi kasutamine välistab, et vedaja käiks pidevalt käsi pikas raha juurde küsimas, ja väldib tülisid, mis dotatsiooni arvestamisel võiksid tulla.»
Ühistranspordi indeksi valem arvestab diislikütuse hinda, bussiettevõtete keskmist palka ning tarbijahinnaindeksit.

Tartu abilinnapea Margus Hanson ütles, et tema veendumuse kohaselt on linn õppinud kahest eelmisest hankest, mis tõid Tartu linnaliinidel sõitma Connexi ja GoBusi. Mõlemal juhul oli alguses suur optimism, kuid rahulolu koostööst kestma ei jäänud.

Konkurendid kohtus
Pressikonverentsil kõnelejad peatusid ka kohtuvaidlustel, mida on Sebe võidust ajendatult alustanud MRP Linna Liinid, Harjumaa Liinid ja lubanud alustada ka GoBus.

Hanson ütles, et tema ei näe kohtuvaidlustes teisel poolel võiduvõimalusi, ja hindas, et tema meelest on need üles kistud, et lepingu sõlmimise tähtaega määramatusse tulevikku edasi lükata.
«Praeguseks peaks olema kadunud huvi neid mõttetuid vaidlusi vedada, sest riigi vaidluskomisjon on andnud selged seisukohad Tartu linna toetuseks,» lausus Hanson.

Tagasi üles