Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371

Bussid väljusid streigi tõttu hilinemisega

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Nii mõnigi täna varahommikul tööle või kooli tõttav tartumaalane saab osa lühiajalisest bussijuhtide hoiatusstreigist.
Nii mõnigi täna varahommikul tööle või kooli tõttav tartumaalane saab osa lühiajalisest bussijuhtide hoiatusstreigist. Foto: Margus Ansu

Nii mõnigi täna varahommikul tööle või kooli tõtanud tartumaalane saab osa lühiajalisest bussijuhtide hoiatusstreigist. Aktsiooniga nõuavad roolikeerajad palgatõusu peale Tartumaa ka Pärnus ja Saaremaal.

Kui seni on bussijuhte esindav transpordi ametiühing korraldanud pikette ning ükski reis pole hilinenud ega ära jäänud, siis sel korral on tegemist streigiga, märkis ametiühingu bussijuhtide koordinaator Aare Kübarsepp.

«Oleme praegu selles seisus, et pehmed meetodid pole tulemusi andnud,» tõdes ta.

Seisak veerand tundi

Streik puudutas Tartu maakonnaliine teenindavaid Go Busi busse, mis väljuvad Elva ja Tartu bussijaamast. Kella 6 ja 7 vahel hommikul ei väljunud bussid mitte ettenähtud graafiku alusel, vaid veerand tundi hiljem.

Kübarsepa sõnutsi ei taha ametiühing elanikele ebamugavusi tekitada, mistõttu ükski reis ei jää päris ära. Enne kella 6 sõitma hakanud bussid liikusid graafiku kohaselt, samuti pärast 7 väljunud ühissõidukid.

Lühiajalise tööseisakuga loodab ametiühing tõmmata tähelepanu bussijuhtide olukorrale ning jõuda palgaläbirääkimistes sammukese edasi oma eesmärgi suunas, milleks on 930-eurone kuupalk tuleva aasta jaanuarist. «See pole üle mõistuse küsitud,» leidis Kübarsepp.

Ta lisas, et mõned ettevõtted maksavad juba praegu sellele summale ligilähedast töötasu.

Go Busi viimane pakkumine kollektiivläbirääkimistel ulatub Kübarsepa sõnul aga kõigest 750 euroni tuleva aasta jaanuarist ja 800 euroni 2015. aasta teisest poolaastast. «Seda on sama palju, kui maksti sama töö eest samadel liinidel majanduskriisi haripunktis aastatel 2009–2011.»

Ametiühingu esindaja tõdes, et probleem ei ole üksnes palgas, vaid küsimus on laiem. Nimelt kehtib sektoris miinimumpalk 700 eurot, miinus maksud, ja osa bussijuhte teenibki seda palka. Paljud aga mitte, sest nende tööpäev on liigendatud ning sõitude vahele jäävat aega ei tasustata.

Kübarsepa hinnangul on sellise olukorra taga riigihankekonkursside spetsiifika: «Võidab see, kes suudab bussijuhtidele vähem maksta.» Palku madalal hoides kannatab aga bussijuhiameti maine ning juba praegu noori sellesse sektorisse peaaegu enam ei tulegi. Et bussijuhid on üldiselt keskealised või vanemad mehed, võib ühel ajal tekkida olukord, kus ühissõiduki rooli pole enam kedagi panna. Seega ei ole põhjendatud ka vanemate meeste hirm töö kaotada, leidis Kübarsepp.

Valmis minema lõpuni

Kui ka bussijuhtide seekordne väljaastumine tulemusi ei anna, on ametiühingul plaanis tööseisakuid jätkata. «Oleme valmis ka tõsisemaks streigiks ja läheme lõpuni,» märkis Kübarsepp.

Ta lisas, et ilmselt tuleb lõpuks pöörduda riikliku lepitaja poole.

Tagasi üles