Päevatoimetaja:
Eili Arula
(+372) 739 0339

Soomlased söövad meie astelpajumoosi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tervixi tootmisjuht Steve Nuter-Tammin näitab järjest laienevast tootevalikust ühte uuemat leidu, saialillesalvi, mida kaheperefirma valmistab Maarja küla saialilledest.
Tervixi tootmisjuht Steve Nuter-Tammin näitab järjest laienevast tootevalikust ühte uuemat leidu, saialillesalvi, mida kaheperefirma valmistab Maarja küla saialilledest. Foto: Margus Ansu

Tartumaal astelpajust õlisid, moose, pulbrit ja muid loodustooteid valmistav Tervix müüb peale Eesti järjest enam kaupa välismaale.


Hollandlaste tellimust, laevatäit astelpajuõli, tartlased täita ei suutnud, kuid soomlaste soov – mitu tuhat purki moosi – on jõukohane.
«Edasimüüja arvab, et soomlastele väga meeldib astelpajumarmelaad ja seda läheb paar tuhat purki kaubaks,» lausus Tervixi tootmisjuht Steve Nuter-Tammin.

Läinud teisipäeval saadetigi esimene 300-purgine proovipartii moosi Soome poole teele ja kui kõik sujub ootuspäraselt, jõuavad Tartus toodetud oranžid marmelaadipurgid järgmisel kuul Soomes poelettidele.

Laatadelt maailma
Tervixi ühe omaniku Mati Rüütli sõnul tuntakse välismaal järjest rohkem huvi eestlaste loodustoodete vastu. Hollandlased näiteks soovisid tellida laevatäie astelpajuõli.

«Arvestasime, et sellise tellimuse jaoks läinuks meil vaja umbes 1000 tonni marju, aga Eestis polegi nii palju astel­­paju,» rääkis Rüütli, miks suurtehing hollandlastega katki jäi. Tervixi enda aed annab aastas 3–4 tonni astelpaju.

Seitsme aasta eest kahe pere – Nuter-Tammini ja Rüütli – loodud firma alustas toodete tutvustamist väikestel laatadel, praegu saab nende kaupa peamiselt apteekidest ja ökopoodidest.
Riikidest müüakse Tervixi looduskaupa peale Eesti veel Leedus, Soomes ja Saksamaal.

Nuter-Tammini sõnul on ekspordi osakaal siiski väike – viis protsenti mullusest 2,2-miljonilisest käibest –, kuid sihiks on üha rohkem tooteid välismaale müüa. Selleks käib firma end aktiivselt võõrsil messidel tutvustamas.

Välismaalased ei ole Mati Rüütli sõnul ehmunud ega krimpsuta nägu, kui neile tundmatut astelpajupulbrit või siirupit mekkida anda, küll aga saab vahel tahtmatult nalja.

«Grüne Woche messil tulid minu juurde sakslased ja käskisid kuus pitsi astelpajuõli täis valada,» meenutas Mati Rüütli.

«Ma siis ütlesin, et see on õli ja seda ei jooda niimoodi, aga nemad jäid endale kindlaks.» Proosit! Klõmm! ... ja pikad näod. «See polegi eksklusiivne naps?» üllatusid sakslased. «Ei ole, ma ju ütlesin kohe,» kõkutas Rüütli naerda.      
Seesama sakslasi üllatanud õli, astelpajusiirup ning -tinktuur ongi Tervixi ühed populaarseimad tooted.

Kõige tähenduslikumaks peavad firmaomanikud aga selle aasta alguses müüki toodud saialillesalvi, mille jaoks kasvatavad saialilli Maarja küla elanikud ning mille tulust osa läheb Maarja külale.

Endi kätetöö
Kõik Tervixi tooted on Rüütli ja Nuter-Tammini pere endi kätetöö.
«Ise korjame, ise puhastame, ise töötleme, ise pakendame,» rääkis Tervixi üks omanikest Malle Rüütli ja sõnas, et loodetavasti see jääbki nii. «Väiksus on meie eelis. Tooted on küll kallimad kui masstoodang, aga vähemalt võivad ostjad kvaliteedis kindlad olla,» ütles ta.

kas teate

Astelpaju
• Astelpaju on vitamiinide ja bioaktiivsete ainete rikas mari.
• Astelpajuõli vähendab vere kolesteroolisisaldust, tugevdab immuunsust, parandab põletikulisi haavu, leevendab päikesepõletust, sääse- ja parmuhammustusi ning allergilist löövet. Seespidiselt aitab maovaevuste korral ja parandab maksa tööd.
Allikas: Tervix

 

Tagasi üles