Võru maantee alguses sel nädalal alanud Tartu läänepoolse ümbersõidu viienda lõigu ehitus sulgeb Tõrvandi raudteeülesõidukoha ning häirib liiklust järgmise aasta sügiseni.
Võru maantee alguse ehitus häirib liiklust terve aasta
Lemmatsi teeotsast lennujaama ristmikuni ulatuv kolmekilomeetrine teelõik saab kaks eritasandilist ristmikku ning muutub suuresti neljarealiseks. Esimene suurem tee-ehitusega seotud liiklusmuudatus, mis puudutab autojuhte otseselt, on Tõrvandi raudteeülesõidukoha sulgemine.
Maanteeameti lõuna regiooni ehitusvaldkonna juhi Janar Taali sõnul pannakse ülesõit kinni sel neljapäeval ehk 25. septembril ning see jääb suletuks tuleva aasta sügiseni. «Uuel nädalal alustatakse juba vaiade puurimist ning ülekäiku sulgemata pole võimalik viadukti ehitada,» lausus ta.
Ehituse ajaks rajatakse Tõrvandi poole ajutine ringristmik, mis mõjutab Taali sõnul kogu Võru- ja Tartu-suunalist liiklust. «Ajutine ringristmik muudab läbilaskvuse põhimõtteid ning seetõttu tuleb juhtidel varuda kindlasti kannatust. Ehitusega seoses võib tekkida suurem ajakulu, aga massilisi ummikuid ei tohiks tekkida,» sõnas ta.
Jalakäijad saavad üle
Taali sõnul peavad Tõrvandi ja Ülenurme vahel liikuvad sõidukid ümbersõiduks kasutama Postimaja liiklussõlme. «Saab ka Võru poolt, aga raskeliiklus jääb läbi Postimaja sõlme. Muid võimalusi pole,» ütles ta.
Jalakäijad ja jalgratturid saavad esialgu praegust ülesõidukohta edasi kasutada, kuid kui algab raudteeviadukti ehitus, rajatakse neile ajutine ülekäik.
Siiski toob tee-ehitus Ülenurme vallavanema Aivar Aleksejevi hinnangul valla elanikele rohkelt ebamugavusi. Eelkõige lastega peredele, sest Ülenurme koolis on õppetöö jagatud kahe maja vahel. Esimesest viienda klassini õpivad lapsed Tõrvandi koolimajas ning kuuendast kaheteistkümnendani Ülenurme hoones. Kahe koolimaja vahet liiguvad ka paljud õpetajad.
«See mõjutab valla elu kindlasti, sest teelõik, mis kinni läheb, on ju kahe keskasula ühendussoon,» lausus Aleksejev. «Eelkõige takistab ülesõidu sulgemine koolilaste liikumist. Jalakäijatel ei lähe asi väga hulluks, aga vanematel, kes viivad lapsi autoga ühele või teisele poole kooli, läheb ikka keeruliseks.»
Janar Taali sõnul peaks tuleval suvel algama ka Riia maantee ringteed puudutava lõigu ümberehitus.
Aleksejevi sõnul pikendab Postimaja kaudu ringi sõitmine kooliteed üle viie kilomeetri ning olukorra leevendamiseks plaanib vald panna käima koolibussi. Buss viiks algkoolilapsi Tõrvandisse siiski ainult hommikul, sest tagasisõidu aega on väga keeruline paika panna.
«Laste tunnid lõpevad erinevatel aegadel ning paljudel on veel huviringid,» sõnas vallavanem.
Ta ei julgenud eile veel täpselt öelda, mis ajast buss käima hakkab. «Rasked ajad ootavad ees, aga midagi pole teha. Kahjuks meil pole veel sellist tehnoloogiat, et liiklussõlmed ehitatakse kusagil mujal valmis ja siis tõstetakse helikopteritega paika.»
Esimese klassi maantee
Janar Taali sõnul on tee-ehitus kavandatud etappidena. «Kõigepealt alustatakse rajatistega, järgmises etapis tehakse kogujateed. Sügistalvel lähevad ka lennujaama sõlmes ning põhiteel mullatööd lahti. Aga põhiteedega ei ole võimalik enne alustada, kui kõrvalteed on valmis ja saab liikluse ümber suunata,» selgitas ta.
Tõrvandi ristmikust Võru suunas on tee-ehitus kavandatud nii, et algul üks ja siis teine pool maanteest, kuid Tartu-poolne lõik võidakse teha korraga. «Sel ajal käiks liiklus mööda Rehepapi teed,» sõnas Taal.
Kuigi AS Nordeconiga sõlmitud lepingus on tööde perioodiks määratud 15 kuud, võiks sõidukitega saada üle uute viaduktide juba järgmise suve lõpupoole.
«Enamik töid peaks olema lõpetatud järgmise aasta oktoobriks, aga teelõik võiks olla liiklusele taasavatud ikka juba varem,» ütles Taal.
Kogu Tartu läänepoolse ümbersõidu pikkus on 12 kilomeetrit ning see kulgeb mööda Tallinna-Tartu-Võru-Luhamaa maanteed Kandikülast Uhtini. Ümbersõidu väljaehitamine on jagatud kuueks perioodiks.
Janar Taali sõnul peaks tuleval suvel algama ka Riia maantee ringteed puudutava lõigu ümberehitus ning selle lõppedes on kogu läänepoolne ümbersõit saanud valdavalt neljarealiseks esimese klassi maanteeks.