/nginx/o/2014/09/14/3350773t1hfcd5.jpg)
Tartu kaubamajas avatud Di5aini poes oli avamisjärgsel kümnel päeval näha ainulaadselt disainitud kleidikanga tükke ehk kleidikuponge. Kujunduse aluseks on fotod ja teised kunstiteosed. Täna lähevad kangad oksjonile.
Tosina kangatüki hulgas on näha nii selliseid, mille kujunduse aluseks on foto, kui ka selliseid, millest paistab välja maale. Igast kleidikupongi tiraažist on saanud juba üks eksemplar kleidiks.
Nii näiteks on selle uudse loomemajandusliku tegevusala eestvedaja Anneli Tamme seljas Martti Ruusi maali reprost suurendatud riidetükist õmmeldud kleit. Tartu Postimehe küljetoimetaja Tiina Kama kannab aga kleiti, mille riidele on trükitud meie infograafika toimetaja Artur Kuusi digimaal.
Kalevi 17 teisel korrusel
Anneli Tamme ettevõte Kingitrükk tegutseb tänavu maist saati loomemajanduskeskuse Kalevi 17 maja pargipoolse otsa teisel korrusel. Alumisel korrusel on Kingituste Kiirabi kontoris ametis tema abikaasa Hannes Tamme, kes pidas väikse sissejuhatava loengu sublimaattrüki saladustest.
Tema sõnul läheb kunstfotoga lihtsamalt kui näiteks maaliga.
Kõigepealt tuleb välja valida selline foto, mis oleks kanga peal efektne. Seejärel tuleb arvutis vabaneda pisikestest häirivatest ja liigsena tunduvatest detailidest. Võibolla peab aga välja valima hoopiski ainult mingi osa fotost või maalist.
«Seda peaks tegema disainer, stilist või õmbleja, kes oskab ette kujutada seda pilti inimese seljas,» ütles ta.
Kui foto või maal on kleidiriidele saamiseks valmis, pressitakse see kanga sisse kuumalt, sublimaattehnoloogiaga.
«See ei ole nii nagu siiditrükiga, siin pole šabloone vaja,» lisas Hannes Tamme. «Sublimaattehnoloogia puhul prinditakse pilt spetsiaalsele paberile, millega pressitakse pilt riidele, aga igale kangale ei saa trükkida.»
Pilt kangal püsib tema sõnul hästi kaua. «On katsetatud, et peab vastu 1000 pesukorda,» lisas ta. «Aga vaevalt et ükski naine tahab ühe kleidiga 1000 korda käia. T-särgi puhul tuleb see meestel küll kõne alla: kui mingi ainulaadse pildiga särk saab kandjale näiteks 30-aastasena väga armsaks, võib ta ju sellega käia ka pensionieas.»
Uus heategevusfond
Esimene tosin kunstiteoste reprodest valminud kleidikupongi läheb täna loomemajanduskeskuses oksjonile. Oksjonile pääseb piletiga. Kingitrükk OÜ annetab iga kleidikupongi müügist 10 protsenti Karen K. Burnsi heategevusfondile.
Karen K. Burns on loomemajanduskeskusest välja kasvanud veebi- ja tarkvarastuudio Redwall Digital tegevjuht, kes Anneli Tamme sõnul on aidanud seni mõne pere andekat last omal käel. Koostegevuses loodi nüüd fond.
«Ma mõtlesin, et iga naine oleks õnnelik, kui ta kannaks kleiti, mille riidesse on sisse pandud selline heategevus,» kommenteeris Anneli Tamme.
Järgmine tosin samade autorite uutest kunstiteostest disainitud kleidikupongi on juba saadetud trükki.
Oksjon ja heategu
• Kleidikupongide oksjon «Uus emotsioon» algab täna kell 20.30 loomemajanduskeskuse saalis (Kalevi 17).
• Oksjonile läheb Di5saini poes 5.–14. septembrini välja pandud 12 erilist kleidikupongi.
• Fotodisainiga kleidikupongide tiraaž on viis, maalireproga kupongide tiraaž on kolm eksemplari.
• Kingitrükk OÜ annetab iga kleidikupongi müügist kümme protsenti Karen K. Burnsi heategevusfondile.