Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371

Asko Vester: kas Elvas kehtib uus kohalik maks?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Aqua & Waste Services osanikud August Vester (paremal) ning Asko Lester.
Aqua & Waste Services osanikud August Vester (paremal) ning Asko Lester. Foto: ANDRES EHRENPREIS/PM/SCANPIX BALTICS

Kuumadel suvepäevadel Elva inimeste postkastidesse jõudnud teade veeoperaatori vahetamisest on toonud kaasa segadust nii inimestele kui ka ettevõtetele.


Linna mõistetamatult rutakas otsus on jätnud vastuseta mitmed küsimused: milliseks kujuneb vee hind tarbijale, mis saab kehtivast lepingust senise vee-ettevõttega ning kellega ja millistel tingimustel sõlmitakse uus leping.

Koostöö vee-ettevõttega Aqua & Waste Services on kestnud alates aastast 2000. Lepingut on pikendatud aastase tähtajaga. Kuigi volikogu lõpetas nüüd lepingu enne tähtaega, pole uus vee-ettevõte valmis opereerimist üle võtma.

Nii Elva inimestel kui ka ettevõtjatel on sõlmitud leping just firmaga Aqua & Waste Ser-vices.
Samas on linnaelanikud saanud teate, et juba 11. juunist on uueks Elvat teenindavaks vee-ettevõtteks Emajõe Veevärk, kellega tuleb sõlmida leping, mille eest tuleb maksta 50 krooni.

Millise kindlusega saavad inimesed sõlmida uue lepingu, kui linn võib ka selle ootamatult lõpetada?
Lisaks tuleb arvestada asjaoluga, et uueks operaatoriks on ettevõte, kes teeb linnas kanalisatsiooni uuendustöid, mis on muutnud linna pea kogu aasta läbimatuks. Suutmatus teha järelevalvet teedeehituse üle on jätnud tänavad kuudeks kruusa ja ootamatute tänavaaukude meelevalda.

Kõige olulisem on aga see, milliseks kujuneb vee hind pärast operaatori vahetamist. Naaberomavalitsuste varasemate kogemuste põhjal on oodata märkimisväärset hinnatõusu, pealegi tuleb esimest korda tasuda ka lepingu sõlmimise eest.
Ennetähtaegne operaatori vahetamine peab olema põhjendatud ning sellele peaks eelnema ka elanike teavitus.

Seetõttu jääbki selgusetuks, miks soovib linn seda teha kiirustades, olgugi et leping praeguse operaatoriga lõppeb juba selle aasta lõpul.

See on küllaldane aeg anda opereerimine üle nii, et teenuse pakkuja ja tarbija oleksid kaitstud.
Praegune kiirustamine toob kaasa paraja kaose. Opereerimise üleandmisega Emajõe Veevärgile kaasneb kliendibaasi, torustike ja ka tarbijate võlgnevuste üleandmine. Kõik need muudatused vajavad ettevalmistust.

Pole selge, millisest kuupäevast alates tuleb tarbijal uus leping sõlmida ning kes on vastutav vahepealse aja eest.

Elva linnavalitsus lõpetas vee-ettevõttega lepingu 11. juunil ning uue operaatori kinnitas volikogu alles 25. juunil. Kas sel ajal oleks Elva pidanud olema ilma veeta ja reovesi jooksma järve?
Mõistetamatuks jääb, kuidas saab linn anda opereerimise üle Emajõe Veevärgile, kel puudub vee erikasutusluba, mistõttu ettevõte pole valmis tarbijatele teenust osutama.

Et Elva ettevõtted ja inimesed oleksid jätkuvalt varustatud puhta ja kvaliteetse veega, jätkab senine vee-ettevõte Aqua & Waste Services teenuse osutamist kuni lepingu lõppemiseni tänavu 31. detsembril. Seega käib teenuse osutamine ja tasumine endisel kujul.

Kuivõrd õigustatud on olnud linna soov lõpetada leping enne tähtaega, sellele annab hinnangu kohus.
 
Enne operaatori vahetamist on kõigil tarbijatel õigus saada linnavalitsuselt vastus küsimusele, milleks on kasutatud raha, mis vee-ettevõttel tuli linnale maksta – igalt tarbija tasutud kuupmeetrilt ligi kaheksa krooni.

Vee hind võib sisaldada vaid abonenditasu, vee eest võetud tasu ning reovee ärajuhtimise tasu.
Praegune vee-ettevõte pole pidanud vajalikuks tarbijale abonenditasu kehtestada. On tähtis, et kaetud oleksid vee-ettevõtte tootmiskulud, kvaliteedi- ja ohutusnõuete ning keskkonnakaitse nõuete täitmine, ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni arendamine ning põhjendatud tulukus.

Elva linn tõstis 2008. aasta määrusega vee hinda ning kohustas vee-ettevõtjat Elva linnavalitsusele üle kandma hinna tõstmise tulemusel laekunud raha. Seda nõuet on vee-ettevõte siiani ka täitnud.
Samas on riigikohus märkinud, et kohalik omavalitsus ei saa kehtestada vee juhtimise ja reovee ärajuhtimise hindu selliselt, et osa vee-ettevõtjale laekuvatest summadest tuleb kanda linna eelarvesse.

Omavalitsus saab tasu küsida üksnes siis, kui seda lubab seadus.
Meenutagem, et seadusega on määratud kohalikeks maksudeks müügimaks, paadimaks, reklaamimaks, teede ja tänavate sulgemise maks, mootorsõidukimaks, loomapidamismaks, lõbustusmaks ja parkimistasu.

Kohustus kanda linna eelarvesse ligi kaheksa krooni inimeste tarvitatud veekuupmeetri pealt on tegelikult lisamaks. Selguse saamiseks pöördus vee-ettevõte ka õiguskantsleri poole.

Märksõnad

Tagasi üles