Tartu hakkab ise parkimistrahve koguma

Jüri Saar
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Parkivad autod.
Parkivad autod. Foto: Margus Ansu

Tartu linnavalitsus kavatseb aasta pärast lõpetada Ühisteenuste abi kasutamise parkimistasude ja trahvide kogumisel ning palgata menetlusteenistusse ametnikud, kes selle töö üle võtavad.

Praegu on parkimise seaduslikkuse üle tehtav kontroll jagatud Tartus kaheks. Firma Ühisteenused kogub linnaga sõlmitud lepingu alusel parkimistasusid tasulise parkimise alal ja määrab trahve, kui tasu on maksmata. Ametlikus keeles on need viivistasu otsused. Erafirma saab selle eest tasu.

Samal ajal on veel teine parkimise valdkond, mida kontrollivad linnaametnikud ja jõudu mööda politsei, see on valesti parkimine, näiteks parkimise keelualal või murul.

Et linna leping Ühisteenustega on selle aastaga ümber saamas, tekkis linnavalitsuses küsimus, kuidas edasi.

«Kui teema puudutaks ainult tasulist parklat, siis linn ilmselt jätkaks vanaviisi ja kuulutaks teenuse osutaja leidmiseks hanke välja. Meil ei ole pretensioone Ühisteenustele,» ütles Tartu abilinnapea Valvo Semilarski. «Kuid viimastel aegadel on järjest kasvanud tähelepanu juhtimine valesti parkimisele kesklinna piirkonnas, raudteejaamas, magalates. Süveneb mulje, et valesti parkimist justkui ei karistatagi, keegi ei teisaldagi autot.»

Kaks ühes

Nüüd on linnavalitsuses küpsenud plaan, et samad ametnikud, kes kontrolliksid parkimise eest maksmist, võiksid kontrollida ka parkimiskorrast kinni pidamist. Seda ülesannet ei saa linn Ühisteenustele delegeerida. Järelikult jääb võimalus võtta tasulise parkimise korraldamine ja kontrollimine üle linna kätte.

Linn on põhjendanud, et eraõiguslikule isikule haldus-ülesande üleandmisel on seni lähtutud majanduslikest kaalutlustest, kuna linnal puuduvad haldusülesande täitmiseks vajalik tehniline taristu ja haldus-ülesannet täitvad teenistujad ning eraõiguslikku juriidilist isikut on peetud motiveeritumaks haldusülesannet täitma, sest eraõiguslikule isikule makstava tasu suurus on sõltunud parkimistasu laekumisest.

Semilarski ütles, et volikogu ees tõuseb ilmselt valusa küsimusena, et linn loob töökohti juurde, sest vaja on seitset ametnikku. Ta rääkis, et tegelikult saab uude üksusse üle viia 1,5 ametikohta, millel töötajad niikuinii tegelevad parkimistrahvidega.

Ühisteenustel on Tartu avalikul tasulise parkimise alal parkimise korraldamiseks neli töötajat, kes saavad palka just sellest rahast, mis tasulise parkimise pealt koguneb. Niisiis oleks  uusi töökohti vaid poolteist ja seda põhjusel, et oleks jõudu teemaga tõhusamalt tegelda.

Semilarski usub, et kokkuvõttes säästaks see raha. Seda enam, et samad ametnikud saaksid vajaduse korral tegeleda ka heakorra küsimustega.

«Korrakaitseseadus näeb ette, et parkimise eest võib järelevalvet teha kohalik omavalitsus või ka politsei, aga pole veendumust, kas politseil piisab selleks võimekust,» ütles ta.

Muudatusi ei saa aga kiiresti. Linnal ei ole parkimisautomaate ega muud tehnilist taristut. Vajalikud töötajad tuleb alles palgata. Nii näeb linn lahendusena, et Ühisteenustega pikendatakse lepingut tuleva aasta augusti lõpuni.

Praegu ei tea linn sedagi, kui palju oleks tegelikult parkimisautomaate vaja. Neid on kasutusel 32, aga Semilarski sõnul vajab analüüsi, milline on nende tegelik kasutatavus, sest paljuski tasutakse parkimise eest mobiiliga. Samuti on Semilarski meelest vaja üle vaadata tasumise mugavus, kasvõi see, et maksta saaks ka kaardiga.

Suured summad

Linnavalitsus arvestab, et seitsme teenistuja eeldatav personalikulu oleks 77 280 eurot aastas, millele lisandub aastas  25 000 eurot töövahenditega seotud kulusid.

Parkimisautomaatide hankimise ja hooldamise, inkasseerimise ja mobiilse parkimise teenustasude kogukulu on ligikaudu 50 000 eurot aastas. Ühekordne parkimisautomaatide paigaldamise ja vundamentide ehitamise kulu senise parkimisautomaatide arvu juures on umbes 15 000 eurot.

2013. aastal maksti Ühisteenustele 495 989,69-eurose parkimistasu kogutulu juures teenustasudena 125 438,24 eurot.

Kas teate?

Parkimiskorralagedus

• Mullu laekus Tartu menetlusteenistusele 174 liiklusjärelevalvealast kaebust, mille

põhjal koostas menetlusteenistus 648 teatist parkimisnõuetele tähelepanu juhtimiseks, 147 trahviteadet ja üldmenetlusi oli 125.

• Tänavu esimese seitsme

kuuga laekus menetlusteenistusele 90 liiklusjärelevalvealast kaebust, mille põhjal koostas menetlusteenistus 270 teatist parkimisnõuete kohta, 399 trahviteadet ja üldmenetlusi oli 63.

• Linnavalitsus märgib, et eelviidatud arvud ei peegelda tegelikku olukorda, sest välja on toodud vaid kodanike pöördumistele järgnenud

menetlused.

Allikas: Tartu linnavalitsus

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles