Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371

Galerii: Peipsi kalu uurib Emili-007

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy

Täna pühitseti Mustvee sadamas ametisse Tartu Ülikooli Eesti Mereinstituudi uus kalavarude uurimislaev Emili-007. Saaremaal valminud laeval on pikkust 15 meetrit, laiust 4,2 meetrit ning süvis 1,2 meetrit.

Nime pani laevale mereinstituudi Peipsi töörühma juht Väino Vaino. «Eesti Mereinstituudi iludus,» loetles Vaino sõnu, millele ta laevale nime pannes mõtles. Nimes on «007» seetõttu, et Venemaa on lähedal, lõõpis kõrvalt instituudi direktor Toomas Saat. Tegelikult on tegemist instituudi järjekorras seitsmenda laevaga ning selline nimekuju sobis ka veeteede ametile.

Küsimusele, kas TÜ Eesti Mereinstituudi ja Eesti Maaülikooli limnoloogiakeskuse kalavarude uuringud üksteist ei dubleeri, vastas Saat, et limnoloogid on kalastikku uurinud erinevate projektide raames, kuid kalavarude seire on olnud instituudile seatud riiklik ülesanne.

Kapten Eerik Kurs on selle laevaga Peipsil seilanud tegelikult juba mitmeid kordi. Järve iseärasused on aluse peal ära katsetatud ning ka kõigi püügivahendite tööd juba kontrollitud. Töövahend on kapteni sõnul järvele igati sobilik.

Laeva kütusepaak mahutab 600 liitrit diislikütust, millest jätkus, et augusti alguses nädala aega järvel tööd teha. Veesõiduki maksimaalne kiirus on 25 km/h.

Peal on Emilil nii traal- kui mutnikupüügi varustus ja tööd hõlbustavad vintsid. Samuti trümm, kuhu püütud kalad ladustatakse. Kalad müüakse kaldal kokkuostu ning saadud raha läheb riigi tuludesse, täpsustas Väino Vaino.

Kalade mõõtmiseks on pardal eraldi alus. Masina navigatsiooniseadmed ja sonarid on tehnika viimane sõna. Samuti saab kasutada elektroonilist hüdroakustika seadet ehk kalaloendurit, mis ei tee uimelistel vahet küll liigiti, kuid mis toodab andmemassiivi, mida saab hiljem hõlpsasti analüüsida.

Laevas sees on ka kööginurk, duširuum ja neli magamisaset. Hea kapteni käe all peab alus vastu 30 - 40 aastat kindlasti, leidis Vaino.

Instituudi senine Peipsi uurimislaev Maru, mis on toodetud 1987. aastal, pannakse tõenäoliselt oksjonile. Vana laeva mootor vajab vahetamist, kuid muidu piisab üksnes väikesest vuntsimisest, et alus taas Peipsil sõitma panna.

Saaremaal Nasval asuvas Baltic Workboats Shipyard laevaehituskojas valminud alus läks koos varustusega maksma ligikaudu 800 000 eurot, millest kaheksandik on Eesti riigi osalus ja ülejäänud summa tuli Euroopa kalandusfondist.

Tagasi üles