Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371

Raamatukogu võitleb mugavama süsteemi nimel probleemidega

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: Kristjan Teedema

Eesti raamatukogude andmebaaside ühendamine on Tartu linnaraamatukogus tekitanud probleeme lugejate järjekordade, viiviste ja bibliokirjetega.

Juuli alguses liideti Tartu ja Tallinna raamatukogude andmebaasid ning loodi ühine e-kataloog ESTER. Kuna spetsiaalselt raamatukogude jaoks loodud suured süsteemid on piisavalt keerukad ja kallid, pole Eesti oludes osutunud otstarbekaks hankida süsteem ainult ühte raamatukokku.

Mugavamaks kasutamiseks kanti ka praegu Tartu andmed üle Tallinna andmebaasi.

Tartu linnaraamatukogu infosüsteemide peaspetsialisti Küllike Lutsari sõnul võib kataloogide liitmisega üldiselt rahul olla, mõned segadused ja tehnilisi muresid on siiski ette tulnud.

Tartu linnaraamatukogu direktor Asko Tamme sõnas, et nad kandsid pealinna üle 130 000 lugejat ja neist umbes 2000 puhul tekkisid sellest kahte liiki probleemid.

Esimesel juhul olid kuhugi haihtunud lugejate järjekorrad, teisel juhul läks miskit segamini viivistega: kuskilt oli võetud varasem versioon viivistest, mida siis ekslikult sisse nõuti.

Samuti esines juhtumeid, kus teaviku tagastamisel seda nimekirjast ei leitud, siis tuli raamatu andmed uuesti käsitsi sisestada. Tamme sõnul on aga piltlikult öeldes 99 juhul sajast kõik siiski korras olnud.

Raamatukogu töötajatel tuli käsitsi üle kanda ka 75 bib­liokirjet ehk teavikute andmekogumit. Nende küljes oli äärmiselt palju eksemplare, nii et kirje pikkus ületas ettenähtud 100 000-tähelise standardi, rääkis Tamme.

Probleeme tekitasid eelkõige ajalehtede kirjed, kuna neid oli lihtsalt niivõrd palju. Sellised viperused tekivad direktori hinnangul aga andmebaaside liitmise käigus paratamatult.

Andmebaase haldab USA tarkvara tootja ja arendaja Innovative Interfaces, kes pakub veebipõhise kasutajaliidesega versiooni Millennium.

Tamme ütles, et sügisel vaatavad nad konsortsiumi sees kogu tehtud protsessi üle ning kui leitakse, et ettevõte on jätnud teenuse osutamisel midagi totaalselt tegemata või on probleemid tekkinud kuritahtlikust hooletusest, siis esitatakse neile tõenäoliselt ka vastavad reklamatsioonid. Tema sõnul on seda hetkel aga vara öelda ja praegu tundub, et kõik jääb tavapärasele töötasemele.

Tamme lisas, et uue ja mahuka süsteemiga ei tohiks samuti muret tekkida, pigem on kõik kiirem ja mugavam, sest töö on jagatud kahe uue, andmebaasi- ja nn tööserveri vahel. See tagab, et kõik on ühes kohas ja laenutajatel on lihtsam kataloogi kasutada.

Direktor ütles, et praegused probleemid ei vääri mingit erilist ettevõtmist ja need saavad lahendatud tavapäraste süsteemihaldurite koosolekute tasemel. Muret tekitanud 2000 lugeja nimekirjad on üleval ning nende andmeid saab jooksvalt vana andmebaasi omadega võrrelda.

Tamme hinnangul võib kataloogide liitmisega rahule jääda, kuna vahepeal uksed sulgenud raamatukogu avati uuesti lubatud päeval, 10. juulil.

Kogu süsteem peaks laitmatult töötama kas täna või hiljemalt teisipäeval, rääkis ta.

Tagasi üles