Harjumuspärased ja harjumatud maalid

Edgar Tedresaare maalisari «21 naist, kellega ma ei ole maganud» on välja pandud suurimasse saali spiraalina. Sama sarja väiksemad pildid on saali ja trepikoja seinal. Magistrit on juhendanud õppejõud Rauno Thomas Moss ja professor Jaan Elken.

FOTO: Kristjan Teedema

Tartu ülikooli maaliosakonna üliõpilaste lõputööde näitusel Tartu kunstimajas avalduvad järjekordselt põnevad loomingulised rajad.

Kunstimaja teise korruse suurimas saalis on välja pandud Ahto Elleri hästi komponeeritud maalid. Üldmulje  on tagasihoidlik beež, lähemalt silmitsedes näeme vana parketti vääristamist näiteks saevagude, lateksi, laki, vanapaberi ja teibiga.

Sealsamas on üle poole ruumi ulatuv võimas spiraal 21 aktimaaliga: Edgar Tedresaar esitab oma suurepärase värvimeelega klassikalise maalikursuse lõputuid võimalusi. Kuid pealkirja stiili järgides võib ka aasida – lõpmatusse kulgev spiraal paljaste naistega, kellega üks vaene poiss ei ole saanud magada!

Kõige raskem ülesanne

Olivia Parmasto on võtnud ette kõige raskema ülesande: eksperimendid portreedega, osa maalipinda katmata, julge näovärv. Lausa novaatorlik on võimalus tahvelarvuti abil portreed-modelli ringi pöörata. Nii saab vaataja autori sõnul maali taha vaadata, lahti muukida modelli tõelise olemuse.

Vastastoas on Robert Nutt  oma reisimuljed võtnud kokku kolme minimalistliku maaliga. Intensiivse eluga Türgimaad sümboliseerib riigilipu punane värv koos nööri otsas rippuva poolkuu ja tähega, uimast Rumeeniat kahvatu hall toon mägedega ja Eestit sinine üksiku lennukiga. Vaataja võib endale valida samad teosed ka digitehnikas.

Esimesel korrusel on eksponeeritud Kaja Karlsoni ja Liisimari Randjärve linnavaated.

Karlson on kujutanud ekspressionistliku üldistusega süngevõitu Tartut ja Randjärv oma sõnul hiina tušijoonistusi imiteerivas laadis Saigoni linna. Hiinas ja Vietnamis elatud aasta jooksul on ta kahjuks loobunud figuurimaalist, mida ta väga hästi valdas, ja see ei ole asendunud huvitava idamaisusega.

Helen Bunder kunstimaja monumentaalgaleriis on see-eest esitanud ainult figuure, mees- ja naisakte peeglitega, mis, teadagi, annavad pealuu kõrval enim võimalusi filosofeerimiseks. Aleksandra Milenina on pannud figuurid loodusesse. Loodus on nende sees ja taustal, nii et kõike on raske üksteisest eraldada. Tõesti müstiline.

Ametlikult õpitakse Tartu ülikoolis maali. Õpitakse põhjalikult, aga selle kõrval, tuleb välja, et muudki. Kuid see on alles kunstnikutee algus.

Kunstimuuseumis

Tartu kunstimuuseumis oli üleval maali eriala lõpetajate Jaan Elkeni kureeritud satelliitprojektina maali dekonstruktsioon. Lähem tutvus jäi mul aga ära, sest viiest lahtiolekupäevast viimasel oli näitus ootamatult kinni. See oli nutikas karistus laiskadele, viimasel minutil vaatajatele.

Sain internetis näha vaid Jaan Elkeni ja Joonas Vangoneni videoid. Professori 2001. aasta lavastuses «Another Brick in the Wall» kandsid maaliüliõpilased eesti maaliklassika koopiaid nüüdiskunsti ohvrialtarile, kus kooliõpilased need puruks peksid.

Siis oli see irooniline protest haridusministeeriumi kava vastu lõpetada Tartu ülikoolis maaliõpe. Nüüd on see muutunud aktuaalseks teises kontekstis.


Tartu kunstimajas

• Tartu kunstimajas (Vanemuise 26) saab vaadata Tartu ülikooli maalikunsti eriala magistrina ja bakalaureusena lõpetanud üliõpilaste lõputöid.

• Osalevad magistrid Ahto Eller, Olivia Parmasto ja Edgar Tedresaar ning bakalaureused Helen Bunder, Aleksandra Milenina, Kaja Karlson, Robert Nutt ja Liisimari Randjärv.

• Näitus on kunstimaja kõikides saalides avatud 29. juunini.

Tagasi üles