Võidu silla remont ajas linnatänavad umbe

Eile ennelõunal käis Võidu sillal vana asfaldi ülesvõtmine.

FOTO: Margus Ansu

Võidu silla remondi tõttu tekkivaid ummikuid saab üksnes ümber jaotada, mitte ära kaotada, leiavad liiklusasjatundjad. Et ummikud põhjustavad liinibusside hilinemist, võib päevakorda tulla sõiduplaanide muutmine.

Nagu liiklusekspert Sulev Sannik enne Võidu silla sulgemist ennustas, ei suuda Tartu tänavad uut rada otsivat liiklusvoogu läbi lasta ja mitmel pool on liiklus hangunud.

Sannik ja ettevõte IB Foor hoiavad koos linnavalitsuse liiklusspetsialistidega liiklusel silma peal ja on sättinud ka fooriprogramme ümber, kuid nad ei loo illusioone, et liikluse saab sama sujuvaks kui Võidu silla lahtioleku korral.

«Ummikut meil ei ole võimalik vältida, me jagame ummikud ühtlasemaks,» ütles Tartu linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak. «Võidu silda ületas ööpäevas 24 500 autot, kuskile peavad need minema. Täna soovitame kõigil kasutada Sõpruse silda.»

Võimete piir

Praeguseks on ilmnenud, et üks pudelikael, kust liiklus läbi ei mahu, on Vabaduse-Laia ristmik. Rstmiku läbilaskevõime on ammendunud ja Sanniku sõnul ei saa seda ka fooride abil kuidagi suurendada.

Praegu on tehtud valik, et soositakse Vabaduse puiesteed ja ahistatud on Laia tänava liiklust. Sellega saavutati, et autode rivi ei ulatunud üleeile enam Soola tänavani, teisalt aga oli Jakobi mäest alla tulek vaevalisem, rivi küündis katoliku kirikust mööda ja ulatus Hurda tänavani.

Sebe Tartu linnaliikluse juht Üllar Kaljuste ütles, et see on toonud kaasa seal piirkonnas sõitvate busside hilinemise. Jakobist alla tulevad bussid hilinevad neli-viis minutit, üles sõitvad bussid kümmekond minutit.

Ent bussifirma poolt vaadatuna on murekoht ka Sõpruse ringi piirkond, kus hilinemised on kümmekond minutit.

Üleeile õhtul oli näha, et ka Sõpruse-Anne ristmiku läbilaskevõime Anne sauna juures on ammendunud. Ootavate autode rivi seisis Sõpruse ringil, mis omakorda tõkestas Kalda teelt Sõpruse ringile sõidu.

Sannik ütles, et sellel ristmikul on jalakäijasõbralik fooriprogramm, mis on ka ohutu Anne tänavalt välja sõitmiseks, roheline põleb kord ühelt, siis teiselt poolt välja sõitmiseks. Selle tulemusel on aga peasuunal halvem läbilaskevõime.

«Sõpruse puiestee on praegu selle keti kõige nõrgem lüli. Sõpruse ring laseks isegi rohkem läbi. Seal võib-olla saaks midagi arstida, mõne sekundi juurde anda, aga see toob jalakäijatele kaasa pikemaid ooteaegasid,» sõnas Sannik.

Jutuks on olnud ka, et Raekoja platsi foor võib olla liikluse pidur. Seniste vaatlusandmete puhul see tipptunnil nii siiski pole, sest naaberfoorid niikunii rohkem läbi ei lase. Raekoja platsi fooril autodele aja juurde andmine tähendaks jalakäijatele pikemat ooteaega.

Tartu teede- ja liikluskorraldusteenistuse juht Urmas Mets ütles, et see võib olla ohtlik – kui ooteaeg ületab taluvusläve, hakkavad jalakäijad suhteliselt kitsast tänavast üle lipsama.

Juhtide hooletus

Lähipäevadel jätkub liikluse jälgimine, sest juhid alles valivad uusi sõidumarsruute ja liiklus jaotub ümber. Haak ütles, et kui liinibusside hilinemine on pidev, tuleb hakata sõiduplaane ümber seadma.

Tähelepanekuid on selle kohta, et ummikutes juhid sõidavad ristmikke kinni.

«Tartu inimesed ei ole harjunud sellega, et kui roheline tuli süttib, tuleb vaadata, kas on, kuhu sõita. Ristmikke sõidetakse kinni, selle tulemusel need, kes saaksid sõita suundadesse, kus takistusi ei ole, ka ei pääse liikuma, sest risti on auto ees,» ütles Sannik.

«Kuri asi on ka liiklust takistada ja kartusest mitte sõita. Tallinna inimesed, kes on selliste ummikutega rohkem harjunud, on erksamad. Ei tasuks rohelise süttides järgnevate autode aega raisata ja mitte jätta ülemäärast pikivahet ega jääda stoppjoonest nelja-viie meetri kaugusele. Kui on sõitmise aeg, tuleks sõita ohutu kiiruse, aga mõistliku kiirendusega,» soovitas Sulev Sannik.

Tagasi üles