Tartu maakonna bussiliinide riigihanke võitis AS GoBus, kes alustab uuest aastast kehtima hakkavat lepinguperioodi uute bussidega, mis on varustatud alkolukkude ja konditsioneeridega.
Maaliinidele tulevad uued bussid
Puhkusel viibiv Tartu maavalitsuse maasekretär Tõnu Vesi ütles Tartu Postimehele hanget kommenteerides, et on tulemusega rahul. «Kuna tingimused on täidetud ning edukas pakkuja on välja selgitatud, tuleb olla tulemusega rahul. Uus vedaja on leitud ja liinivedu saab jätkuda,» sõnas Vesi.
Lisaks GoBusile osalesid riigihankel veel AS Hansa Bussiliinid, AS Atko Trans, AS Sebe ning viimase tütarfirma Eesti Buss OÜ. Tehtud pakkumusi hinnati viie kriteeriumi alusel, millest suurima osakaaluga oli liinikilomeetri maksumus.
AS GoBus pakkus liinikilomeetri hinnaks 0,93 eurosenti. Teiseks jäänud Eesti Buss OÜ-l oli see vaid üks sent kallim ehk 0,94. Hanketingimuste järgi on vedaja liiniveo maht kalendriaastas 3,4 miljonit liinikilomeetrit, kuid sõlmitava lepingu järgi on hankijal õigus mahtu suurendada või vähendada kuni 20 protsenti.
Lisaks liinikilomeetri maksumusele oli hindamiskriteeriumite hulgas veel bussijuhtide alkolukkude ja sõitjatesalongi konditsioneeri nõue. Samuti hinnati busside keskmist vanust ning gaasibusside kasutamist.
Vee sõnul olid mainitud kriteeriumid kõigil osalejatel täidetud ning seetõttu sai lõppkokkuvõttes otsustavaks ikkagi liinikilomeetri hind. «Põhimõtteliselt saab nii öelda jah, sest kõik ülejäänud nõuded olid kõikidel täidetud selliselt, et nad said maksimaalse arvu punkte. Selles mõttes sai määravaks liinikilomeetri hind,» sõnas Vesi.
Terav võitlus
GoBusi Tartu regiooni juht Valter Keis ütles, et iga töövõit tähendab rahulolu, kuid samas ka uut pingutust.
«Kui vaadata viimaseid maakondade hankeid, siis on need kõik olnud üsna teravas võitluses,» märkis Keis. Ta tõi näiteks hiljutise Rapla maakonna hanke, kus viiest pakkujast neljal oli ühesugune liinikilomeetri hind.
Alkolukkude ja konditsioneeride kohta ütles Keis, et see on juba elementaarne. «Tänapäeval muutuvad need järjest enam iseenesestmõistetavaks,» lausus ta. Keis märkis, et viimastes hangetes on olnud sees ka nõue, et bussi peab mahtuma kokkupakkimata lapsevanker.
Tartumaa hanke eripära oli aga gaasibussid, mida peab olema vähemalt kaheksa. «Meie pakkusime rohkem, kuna meil on kogemus. Praegu on meil gaasibusse küll vaid üks, aga kogemus ütleb, et see tasub ära,» rääkis Keis.
Kaheksa-aastast lepinguperioodi alustab GoBus jaanuaris täiesti uute bussidega. Busside tellimise eellepingud on olemas ning läbirääkimised peetud. Praegu on firmal Tartumaal kasutusel umbes 50 bussi. Uued bussid tulevad kõik meresinised ja neil on peal hõbedase kirjaga GoBusi logo.
«Praegu on lihtsam loobuda vanast tehnikast ning pühenduda uuele ja ühesugusele masinapargile. Seda on lihtsam hooldada ja see aitab ka kulutused koomal hoida,» selgitas Keis.
Ta mainis võimalike bussidena Iveco Crosswaysid ning SORe. Uute bussidega oleks sõitma tulnud ka kõik teised hankes osalenud firmad.
Sõiduplaan muutub
Peale suurema sõidumugavuse toob uus periood kaasa ka uued sõiduplaanid. Maasekretär Tõnu Vee sõnul pole uues sõiduplaanis liinikilomeetrite hulk väga palju suurenenud, küll aga muutub mõnigi väljumisaeg.
«Selge on see, et Kambja või Laeva on täpselt samas kohas, kus nad olid siiani ja tööpäev algab inimestel ikka samal kellaajal. Seega väga suures osas jäävad graafikud nii, nagu nad olid, aga mõningaid muutusi siiski on,» rääkis Vesi.
Esiteks muutub täielikult liinide numeratsioon ehk iga sõit saab omaette numbri. Teiseks on püütud rohkem luua õhtusi väljumisi Tartust, et inimesed saaksid näiteks teatrist ja kinost ning hilised töötajad töölt koju.
Samuti hakkavad paljud bussid väljuma hommikuti sealt, kust inimesed tahavad Tartusse saada. «Idee järgi peaks buss koos bussijuhiga ööbima Tartust eemal, mitte ei hakka hommikul vara sinna sõitma,» selgitas Vesi. Ta märkis, et seeläbi on võimalik liinikilomeetreid kokku hoida.
Palka ei küsitud
Sebe Tartu osakonna juht Üllar Kaljuste märkis, et tegelikult oleks maavalitsus võinud hankes osalevatelt firmadelt küsida ka seda, millist palka nad plaanivad hakata oma bussijuhtidele maksma.
«Me ei vaidlusta võitjat, aga vahetult enne pakkumuste esitamist kuulutasid bussijuhid meedias, et nad ei hakka tööle väiksema palgaga kui 930 eurot ja meie sellega ka arvestasime. Kuidas aga käitus võitja, seda me ei tea,» nentis Kaljuste.
«Tegelikult oleks võinud maavalitsus ehk hanke korraldaja oma tagalat kindlustada. Kui bussijuhid on käinud välja, et nad uuest aastast väiksema palgaga tööle ei hakka, siis võib juhtuda, et uue aasta esimestel päevadel on hoopis bussijuhtide streik,» ütles Kaljuste.
Tõnu Vesi märkis, et kõigil pakkujatel oli võimalus dokumente vaidlustada ja vaielda kõikide teemade üle. «Nad oleks pidanud selle teemaga tulema välja varem, mitte praegu. Muidugi ei tohi odavad hinnad tulla bussijuhtide palga arvelt, aga meil on seda keeruline ette kirjutada,» sõnas Vesi.
Valter Keis lausus, et täpset palka ta veel ei ütle, aga bussijuhtide palgatõus on GoBusi pakkumusse sisse planeeritud.
«Transpordi ametiühing on alustanud läbirääkimisi uue kollektiivlepingu üle. Mis sealt täpselt tuleb, ei oska veel öelda, aga seda kokkulepet peavad kõik vedajad täitma. Konkurendid võivad väita kõike, aga meie pakkumisest piisab ka palgatõusuks,» kinnitas Keis.
Maakonnaliinide riigihanke tulemused
• AS GoBus 100 punkti
• Eesti Buss OÜ 99,16 punkti
• AS Atko Trans 96,7 punkti
• AS Sebe 96,7 punkti
• AS Hansa
Bussiliinid 86,43 punkti