Uus Ihaste sild muudab bussiliiklust

Jüri Saar
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ihaste sild peab olema valmis tuleva aasta aprilliks.
Ihaste sild peab olema valmis tuleva aasta aprilliks. Foto: Margus Ansu

Tartu linnavalitsuse kindel nõu on, et ringteele ehitatava uue silla valmides pannakse sellest üle käima ka liinibussid, aga kui põhjalikult muudatused senist liinivõrku raputavad, on suur küsimärk.

Ihaste sild ja uus lõik Tartu ringteed tähendab seda, et Annelinna keskuse juurest või näiteks Nõlvakust Ropkasse ja Aardlasse on kiireim tee just sealtkaudu, Sõpruse sillale või kesklinnast läbi ei tarvitse minna.

Silla valmimise tähtaeg on aprillis ja Tartu linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak sõnas, et bussiliikluse muudatused silla valmimise tõttu võiksid tulla tuleva aasta suvise sõidugraafiku kehtima hakkamisel.

Teisalt on aga ka kõneks olnud võimalus, et sild võiks autoliikluse avamiseks valmis olla selle aasta lõpuks, sest talvekuudeks asfaltimist jätta ei saa. Kui sild on sõidetav, võiks sealtkaudu saata ka bussid.

«Reaalselt on viimased kuud iluasjade tegemiseks ja asfalti ei pane. Kas liikluse saab enne tähtaega peale lasta, on praegu vara öelda,» sõnas Haak.

Seniste liinide arvelt

Tartu abilinnapea Valvo Se­milarski ütles, et silla valmimise tõttu liinivõrgu ümberkorraldamist on arutatud, ühtegi otsust ei ole seni tehtud. Ta lisas, et kui tekib uus transpordikoridor, siis tema sisetunne ütleb, et võiks juurde teha uusi liine. Esimesi seisukohavõtte sel teemal lubas ta paari nädala jooksul.

Tartus on aga juba praegu kritiseeritud, et liine on suur hulk, aga mõnelgi neist sõidavad bussid väga harva, näiteks tunni tagant.

Haak ütles, et uute liinide tegemine või bussiliini ümberkorraldamine tähendab ikkagi seda, et kusagilt tuleb busse ja väljumissagedusi ära võtta ning kellegi olukord halveneb.

«Me ei saa lõpmatuseni teha juurde liine ja osta liinikilomeetreid, peame neid kokku lepitud kilomeetreid optimaalselt ära kasutama,» ütles Haak. «Saame küll rääkida mõne bussi juurde toomisest, aga uusi liine saab juurde ikkagi olemasolevaid ümber korraldades.»

Annelinn on suur asum ja Haagi meelest võiks Nõlvaku peatusest mõni buss ringteed mööda bussipargi juurde sõita, aga pannagi mõni liin Ringteed mööda ümber linna sõitma tundus talle liiast. «Seal vahepeal pole mitte kedagi, saaksime tohutult kilomeetreid, aga vähe kontakti inimestega,» arvas ta.

Abilinnapea Jarno Laur ütles, et tema usub küll, et Annelinna ja Ropka, aga ka Lõunakeskuse vaheline liiklus suundub uuele sillale, mis tähendab koormuse ümberjagamist. Sellel võib olla nii häid kui halbu külgi.

«Karlovas oli liikluse work­shop,» rääkis Laur. «Seal oli kaks küsimust, esiteks, et üle Sõpruse silla tulevad bussid käivad läbi Karlova. Siis ma lõõpisin, et see kaob ju varsti ära. Selle peale oli pool saali väga ehmunud, et kuidas me siis liikuma saame. See ongi kahe otsaga asi. Kuigivõrd saab sealt koormust maha võtta. Ega see Karlova tänavaid pidi sõitmine mõistlik ole.»

Ümberistumiskohad

Rein Haak ütles, et tema meelest tähendavad sillaga seotud uuendused pigem liinide ümberjagamist ja võibolla ka ümberistumispunkte.

«Aga kindlasti hakkavad mingid bussid sealt üle käima, see plaan on meil täiesti olemas. Kui asi lähemale jõuab, küsime inimeste arvamust, milline on vajadus, ja paneme liikuma ka loenduritega busse, et näha reaalseid reisijaarve,» rääkis ta.

Mõni aeg tagasi Tartu bussiliikluse ümberkorraldamiseks ettepanekuid teinud Saksa asjatundjad pakkusid välja liinide arvu vähendamise, kuid mugavama ümberistumisvõimaluse.

Seda mõtet on korduvalt tõstetud ja arutatud ning otsitud võimalust luua linna keskele sõlmjaam, näiteks Vabaduse puiesteele. Haak ütles, et väiksemas töörühmas on jutuks olnud ka, et sõlmjaam võiks olla kahe kaubamaja vahel tänava keskel.

Bussiliiklus võiks seal käia nii, et üles sõitvad bussid läheksid vana kaubamaja krundi poolt ja Võidu silla poole minevad bussid uue kaubamaja poolt. «Seal on väga viletsad kiratsevad pärnad, mis ei ela ega sure,» ütles Haak. «Liikluskorralduslikult on see vaja väga täpselt ära lahendada. Bussid läheksid autoliikluse suhtes vastassuunda.»

Haak ütles, et kui muudatused bussiliikluses tulevad, peaks need tegema korraga – pigem harva ja suurelt, kui et jupi kaupa koera saba raiudes. Rahulolematuid on selle tulemusena niikuinii. «Need on suured otsused,» ütles abilinnapea Semi-larski.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles