Magistritöö uurib 3D Tartu täpsust

Marju Himma-Kadakas
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rahu tänav 3 planeeringu tarvis esitas Omandi OÜ linnavalitsusele sellise kavandi. Kavandi järgi saavad osapooled otsustada, kas ja kuidas maja sellesse piirkonda sobib ning näiteks kuidas selle kõrgus võib varjutada naabermaju.
Rahu tänav 3 planeeringu tarvis esitas Omandi OÜ linnavalitsusele sellise kavandi. Kavandi järgi saavad osapooled otsustada, kas ja kuidas maja sellesse piirkonda sobib ning näiteks kuidas selle kõrgus võib varjutada naabermaju. Foto: Repro

Tartu on esimene linn Eestis, mis on täies mahus üles joonistatud kolmemõõtmelise mudelina. Neljapäeval kaitseb maaülikoolis magistritööd Nele Jäetma, kes uuris, kui täpne on kolmemõõtmeline Tartu kaart.


Kahe aasta eest tellis Tartu linnavalitsus linnast kolmemõõtmelise (3D) mudeli, et hõlbustada sellega linnaplaneerimist.

Möödunud aasta lõpul sai see virtuaalne mudel valmis ning on sellest ajast olnud igapäevases kasutuses suureks abiks linna hoonete kavandamisel, kinnitas Tartu linnavalitsuse linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna planeeringuteenistuse juhataja Indrek Ranniku.

Kodukavand kaardile

Põhimõtteliselt võib kolmemõõtmelise mudeli Tartust kokku panna igaüks kas või  kodus ja papist. Iseasi, et seesugune mõõtmine ja käsitöö võtab väga palju aega. Sellisel moel linna planeerimine võtaks kordades rohkem aega.

Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna vanemspetsialist Hele Luigujõe selgitas, et linnaplaneerijad teevad 3D mudeli abil pildi, et saada ettekujutus, kui suured kavandatavad hooned teiste vahel on ja kuidas seal asetsevad. Tehtud jooniseid kasutatakse koosolekutel, et osapoolte vahel kokkulepeteni jõuda ning maja lõpuks ehitatud saaks.  

Selleks, et planeeringuid võimalikult täpselt teha, peab ka seesama 3D mudel võimalikult täpne olema. Kuna Tartu linna 3D mudel on esimene omataoline, polnud seda võimalik võrrelda varasemate mudelitega. Nii käiski Jäetma oma magistritöö tarvis linnas hooneid üle mõõtmas.

Laserkiirega mõõtmas

Muidugi ei käinud ta kõiki linna maju mõõdulindiga üle. Kontrollmõõtmised tegi Jäetma tänavu aprillis üheksas punktis, mis asusid hajusalt üle Tartu. Ja mõõdulinti sedakorda ei kasutatud.

Laserkiirtega ehk tahhü-meetri abil mõõtis Jäetma üle erinevate hoonete katuste kõrgused ja võrdles siis saadud andmeid Tartu linna kolmemõõtmelise mudeli omadega.  
Selgus, et 3D mudeli ja tegeliku hoone mõõtmete erinevus võib olla kuni 0,6 m.

Millest selline vahe tegeliku hoone suuruse ja mudelil kujutatud hoone vahel tuleb?

Kuna Tartu 3D mudel on koostatud aerofotode ja laserskaneerimise järgi, toob Jäetma oma töös ühe võimaliku põhjusena välja aerofoto piksli suuruse, mis mängib hilisematel mõõtmistel rolli.
Samuti on tekkinud vigu mõõtja hooletusest ja kiirustamisest.

Magistritööst
• Nele Jäetma magistritöö kannab pealkirja «Tartu linna hoonete kolmemõõtmelise (3D) mudeli valmistamine aeropildistamise põhjal ja selle täpsus».
• Töö juhendaja on dotsent Natalja Liba.
• Kaitsmine 10. juunil maaülikoolis.
---------------------------------------------------------------

Mis on 3D ja mida sellega teha?

3D mudel tähistab kolmemõõtmelist objekti nii, et selle erinevatesse nurkadesse paigutatud punktid ühendatakse ruumiliselt geomeetriliste kujunditega nagu kolmnurgad, jooned, kaarjad pinnad jms. 3D mudeleid võib luua käsitsi, algoritmiliselt või skaneerimise teel.

Suurte maa-alade või näiteks linnade 3D mudeli saamiseks kasutatakse õhust laserskaneerimist.  

3D linnamudel on kõrgresolutsiooniline 3D mudel, millel on määratud kindel detailsuse tase.

Sellega võib näiteks asendada tavalist kaarti, mis on kahemõõtmeline, ning visualiseerida selle asemele hoopis majad oma suuruses ja ruumilisuses ehk kolmemõõtmelistena. Linna tasapinnaline kaart on asendatud tegeliku ruumi reaalsete vaadetega.

3D linnakaardid on detailsed mudelid, mida saab kasutada näiteks auto navigatsiooniseadmetes, linnaplaneerimises, õnnetuste puhul või ka turistikaartidel. (TPM)
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles