Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371

Uue gümnaasiumi sünd tõi õpetajate koondamise

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Petersoni gümnaasium.
Petersoni gümnaasium. Foto: Margus Ansu

Varsti alustava Petersoni gümnaasiumi tulevik paistab roosiline, sügisel hakkavad seal tööle kolme gümnaasiumi parimad õpetajad. Üle jäänud said aga koondamisteate.

Uue kooli direktor Merike Kaste ütles, et õpetajate hindamiseks pandi kokku terve hulk kriteeriume. Näiteks uuriti seal, kas hinnatavad õpetajad on kirjutanud õpikuid, kas nad osalevad ainekomisjonides või kas nad juhendavad olümpiaadidel käijaid.

Nende tulemuste põhjal valiti välja need, kes hakkavad uues koolis õpetama. Kes sinna ei pääsenud, said koha põhikoolis või koondamisteate.

Kivilinna gümnaasiumi direktor Karin Lukk ütles, et teiste koolidega võrreldes läks nende koolis õpetajatel hästi, sest Petersoni liigub sealt paarkümmend õpetajat. Koondamisest aga ei pääse, kolmele õpetajale on tulnud raske teade edasi anda.

Rasked otsused

Asja tegi direktori sõnul eriti keeruliseks see, et tegemist pole kaugeltki halbade õpetajatega ja kui vaadata paika pandud võimalikult objektiivset kriteeriumide nimekirja, siis võis töökohta ja selle kaotust lahutada vaid üks punkt.

«Aga kui ma vaatan, mis aine õpetajad nad on ja vaatan töökuulutusi, siis ma arvan, et nad leiavad uue koha,» usub Lukk.

Kõige raskem on olukord olnud kommertsgümnaasiumis, kust Petersoni läheb täiskohaga ainult kolm õpetajat ning seetõttu on koondatavaid lausa üheksa. «Meil on hästi püsiv kaader, paljud neist inimestest, keda me nüüd koondame, on siin töötanud pikalt,» rääkis direktor Liina Karolin-Salu. «Selles mõttes on see emotsionaalselt hästi raske.»

Asja teeb pisut paremaks see, et keegi koondatavatest ei jää päris ilma sissetulekuta, sest nad on kõik juba pensioniealised. Direktor rääkis, et kuna muudatused olid kaua teada, pidasid mõned õpetajad lihtsalt vastu ja ootasid selle ära.

Sugugi mitte kõik ei ole aga sellised, kes vanaduspuhkust vajavad, pensionile minnakse vastutulekuna kolleegidele. «Osa neist on nõus just nimelt selle pärast minema, et teine, kes on noor inimene, saaks tööle jääda,» ütles Karolin-Salu.

Tema sõnul üritatakse ka võimalikult suurt hulka inimesi palgal hoida, sest altpoolt esimestest klassidest tuleb igal aastal rohkem lapsi juurde. See tähendab, et varsti töökoormus taastub ning kui praegu inimesed lahti lasta, peab paari aasta pärast häid töötajaid jälle otsima hakkama.

Kuna Petersoni gümnaasiumisse minevaid töötajaid on nii vähe – lisaks kolmele täiskohaga õpetajale üks väga väikse koormusega pedagoog ja üks sekretär –, ei saa ükski klass kaasa ka oma klassijuhatajat. Õpilasi läheb üle umbes 120.

Klassijuhatajad kaasa

Descartes’i lütseumis on asi sellest küljest pisut parem. Nende umbes 170 õpilast saavad kaasa vähemalt ühe tuttava klassijuhataja, paremal juhul ka kolm.

Lütseumi direktor Jaan Reinson ütles, et mõned õpetajad veel mõtlevad neile tehtud pakkumise üle, kuid ilmselt asub Petersoni tööle kuus-seitse nende inimest.

Koondada on plaanis umbes viis inimest, aga neist üks läheb pensionile ja mõnele on tehtud uuest koolist ettepanek tulla asendajaks näiteks lapsepuhkusel olevate õpetajate asemele.

«Ma arvasin ja kartsin, et see läheb pingelisemalt, aga jah, asi on veel pooleli,» rääkis Reinson. Tema hinnangul oli neil kergem seetõttu, et oma maja sees on põhikool ja gümnaasium juba lahutatud, õpetajad õpetavad üldjuhul kas ühes või teises kooliastmes. Nii jäid vähemalt põhikooli õpetajad suuremast muretsemisest kõrvale.

Merike Kaste sõnul võtab aga ka uues koolis õpetajaskonna paikaloksumine aega, sest järgmise paari aasta jooksul väheneb hüppeliselt paralleelide arv – praegu tuleb neid 11. ja 12. klassi kummassegi lausa üheksa – ning sellest sõltuvalt ka õpetajate koormus.

Tagasi üles