Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371

Tartu kavandab elektroonilist piletit

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: Toomas Huik

Kui peagi välja kuulutatav riigihange kulgeb takistusteta, saab juba järgmise aasta suvel Tartu linnaliinibussides maksta sõidu eest elektroonilise sõidupiletiga, milleks võib olla ka moodne nuti­telefon.

Linna infotehnoloogia arendusjuhi Kalev Pulloneni sõnul sarnaneb kavandatav piletisüsteem sellega, mis on kasutusel Tallinna bussides. «See tähendab, et bussis on vali­daa­torid ning kõik sõitjad peaksid ennast registreerima, ka need, kes saavad sõita tasuta,» lausus ta.

Laias laastus on uues süsteemis võimalik sõidu eest maksta ja ennast registreerida kolmel moel. Esimesel juhul peaks inimene ostma selleks spetsiaalse kiibiga kaardi. Teine võimalus on osta kiibiga kleeps ning kleepida see näiteks rahakoti või mõne teise kaardi külge. Kolmandaks võib maksevahendina kasutada ka moodsat NFC-kiibiga (near field commu­nication – toim) nutitelefoni.

«Me kasutame erinevaid tuvastamisvahendeid, mis tähendab, et kõik ei pea ostma Tartu ühistranspordi bussikaarti, vaid selleks võib kasutada ka mõnda muud sobiva turvalisuse tasemega kiipkaarti. Kaart tuleb vaid veebis oma kontoga ära siduda,» selgitas Pullonen.

Isikut tõendava dokumendina levinud ID-kaarti Pullonen siiski ei soovitanud sõidukaardiks ümber teha. «Pigem siis panna kleeps juba rahakoti peale,» lausus ta.

Üks konto, mitu kaarti

Oma sõidukontole saab raha laadida internetipanga kaudu või maksega pangaautomaadist. «Sisuliselt kannad raha linna kindlale kontole ning seod selle oma kaardikontoga, kusjuures ühe konto taga võib olla ka mitu kaarti. Näiteks kogu pere kaardid,» selgitas Pullo­nen.

Konto omanik saab ka vaadata, kes sõitis ja millal sõitis. «Konto omanik tahab ju teada, kuhu tema raha läks,» lausus Pullonen. «Selliseid sõidukaarte on tööandjal võimalik teha ka oma töötajatele. Ühtpidi annab see töötajale soodustuse, teistpidi tööandjale kontrolli.»

Elektrooniline piletisüsteem muudab palju ka bussisõidu hinnakujundust, sest süsteem arvutab jooksvalt kaardi soodsaima hinna. Näiteks kui inimene on iga päev aktiivselt sõitnud, saab ta mingist hetkest sõita tasuta. «Kui kuu jooksul saab kuupileti sum­ma täis, siis edasi enam raha maha ei lähe,» selgitas Pul­lo­nen.

Täpselt sama hakkab olema ka päeva- ja tunnipiletiga. Näiteks esimene kord sõidad täispiletiga, aga järgmine sõit sama tunni sees muudab pileti juba tunnipiletiks. Kui aga sõidad päeva jooksul juba neljandat korda, võtab süsteem maha päevapileti raha, see on jällegi soodsam kui neli täispiletit. Teatud arvu sõitude puhul muutubki pilet kuupiletiks.

«Meile tundub, et selline süsteem võiks olla soodsam, aga see tähendab natuke ka inimeste loogika muutust ehk inimesel on siis suurem motivatsioon kõik sõidud registreerida,» lausus Pullonen.

Isikustatud ja anonüümne

Kontole kantud raha püsib seal umbes paar aastat, kuid kui kontot ei ole väga pikka aega kasutatud, siis mingi hetkel see kustub ja raha jääb linnale. Pulloneni sõnul kehtib see vaid siis, kui inimene ei taha oma kaarti ära isikustada. Samaoodi ei saa sel juhul kaardile jäänud raha ümber kanda, kui näiteks kaart peaks ära kaduma.

«Kui aga kaart on seotud kindla isikuga, näiteks õpilastele mõeldud soodustused käivad ainult isikustatud kaartide kaudu, siis raha ei kao. Anonüümse kaardi kaotamine on sama, kui kaotada sularaha,» selgitas Pullonen.

Ka piletikontroll hakkab tuleviks lähtuma sellest, kas kaart on isikustatud või anonüümne. Kaart peab oleme registreeritud sellele sõidule, mida buss sõidab ning kui pole sooduspilet, siis inimese isik piletikontrolli ei huvita.

Paberpilet jääb alles

Tartu abilinnapea Raimond Tamm ütles, et piletisüsteemi riigihanke tehniline dokumentatsioon on valmis ja ka Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse poolt kooskõlastatud. Sihtasutus toetab uue süsteemi soetamist. «Ma arvan, et nüüd lähiajal peaksime hanke välja kuulutama,» sõnas ta.

Tamme sõnul on uuele süsteemile üleminekul kaks poolt. «Üks eesmärk on see, et Tartus oleks võimalikult mugav bussipiletit osta. Teine, et linnal kui ühistranspordi teenuse tellijal oleks adekvaatne info sõitjate tegelikust liikumisest ja busside täitumusest,» lausus ta.

Kui kõik läheb plaani järgi, peaks elektrooniline piletisüsteem olema järgmiseks kevadeks valmis ning juba suvel algab selle katsetamine. Uus süsteem ei tähenda siiski paberpileti surma. «Üksikpiletid paberkandjal jäävad alles ja seda võimalust me ära ei võta, küll aga kaovad ära paberil perioodipiletid,» lausus Tamm.

Tagasi üles