Bussisõitjana ütlen otse välja: ootan pikisilmi Tartu uut bussijaama. Ma usun tõsimeeli, et uus, Tasku keskuse alla rajatav bussiterminal ei saa olla kehvem kui praegune putka, mida bussijaamaks kutsutakse. Praegune jaam on kitsas, kõle ja mitte kõige puhtam ning bussi peale mineku ala avatuse miinused avalduvad eriti hästi just talvel.
Triin Lukk: uus bussijaam ei saa olla hullem kui vana
Seniste kohati tohutult kirglike vaidluste käigus on kiputud vahel unustama, kellele bussijaama (täpsemalt küll bussiterminali) rajatakse. Loomulikult sõitjale. Mida vajab bussisõitja (peale hästitoimiva bussigraafiku)?
Autovaba kodanikuna kasutan bussijaama peaaegu iga nädal ning julgen väita, et esiteks oodatakse, et bussijaam on heas asukohas ja heade ühendusteedega (nii auto- kui linnaliinibussi kasutajatele). See tingimus on praeguses planeeringus täidetud.
Teiseks vajab bussisõitja piisavalt avarat istumisvõimalusega ruumi bussi ootamiseks. Olemasolev jaamahoone on valmimisest saadik olnud Eesti sõitjaterohkeima jaama teenindamiseks liiga väike. Uus tuleb kaks ja pool korda suurem, suurenevad nii istumisala, kohvikuala kui ka näiteks Cargobusi teeninduspunkti ala. Ja sellega on täidetud ka kolmas bussisõitjale tähtis aspekt: tugiteenuste kättesaadavus.
Vaidlustest on kasu
Jaama kasutajana ei tohi unustada ka bussijuhte. Uue planeeringu bussiväljumisala kritiseerijad väidavad, et manööverdusruumi on vähevõitu. Planeeringu tegijad katsetasid bussifirmade abiga erinevate bussimudelitega ning katsed olnud edukad: bussid mahuvad uuele alale kenasti ära. Ka olmetingimuste paranemine peaks olema bussijuhtidele hea uudis. Nii et ka nende seisukohast võttes ei tohiks planeeritav terminal olla hullem kui vana.
Keskerakond oli kaua aega kõnesoleva planeeringu vastu ning praegu ei saa küll öelda, et kisasime lihtsalt kisa tegemise pärast. Tollase opositsiooni kriitika järel tehti projektis mitmeid parandusi ning uue planeeringu järgi ehitatav bussiterminal on kindlasti kasutajale mugavam kui esialgu väljapakutu.
Ainuüksi tollase kriitika alusel põhjalikult uuendatud liiklusskeem järgib märkimisväärselt paremini liiklejate – eelkõige just jalakäijate – loogilisi liikumisteid ning tagab sellega ka hoopis suurema turvalisuse kui esialgselt kavandatu. Enam ei suunata jalakäijaid ebaloogilisi radu pidi ringe tegema, mis ahvatleks aja kokkuhoiu mõttes otse busside ja autode vahelt läbi ristlema.
Mõned skeptikud kahtlevad, et majaalune terminal võib hätta jääda heitgaasidega. Uskuge, tervist mittekahjustavad ventilatsioonisüsteemid on ammu leiutatud ja töösse rakendatud nii mõnelgi pool mujal ja kindlasti suudetakse seda teha ka meil Tartus.
Ehkki tartlastele tavaliselt ei meeldi võrdlused Tallinnaga, on siinkohal paslik viidata edukalt toimivale Viru keskuse alusele bussiterminalile.
On neidki, kelle meelest bussijaam ja kaubanduskeskus ehk lahustuvad liigselt ja kasu saab sellest vaid kaupmees, mitte bussisõitja. Eks neil kartustel ole täiesti adekvaatseid põhjusi, aga vähemalt arengu- ja planeerimiskomisjonile tutvustatud plaanide ja projektide järgi otsustades on bussijaam siiski poodidest ja muudest äripindadest selgelt eraldiseisev, nii et sõitja võib poodi minna, aga ei pea seda tegema.
Paljudele aga just meeldib asjaolu, et teel bussi peale saab kiiresti näiteks toidupoest joogi ja võileiva kaasa haarata ega pea selleks eraldi kuhugi kaugele marssima.
Kaubanduskeskus kui nn läbikäigutänav teel bussijaama (või ka mujale) toimib ju Taskus tegelikult juba praegugi. Probleemi, et inimesed võiksid jäädagi kaubanduskeskusse ekslema, leidmata õiget teed bussijaama, saab kindlasti lahendada korraliku viidasüsteemiga.
Lausa mitu bussijaama
Vaidluste tulemusel sündinud planeeringu avalik väljapanek toimub varsti – 18. märtsist 9. aprillini. Ma soovitan küll kõigil huvilistel ja ka kõigil kriitikutel sel ajal sellega tutvuda. Vastavalt planeerimisseadusele on igal inimesel õigus avaliku väljapaneku ajal planeeringu kohta ettepanekuid ja vastuväiteid esitada.
Tartu praeguse bussijaama planeerimise ajal lubasid Emajõe ärikeskuse esindajad rohkem, kui hiljem tegid. Ma usun, et tollastest vigadest õppides suudab linn koos Taskuga luua ka tegelikult inimeste vajadustele vastava bussiterminali.
Kindlasti oleks pikemas perspektiivis sõitjate huve veelgi paremini arvestavaid asukohti või lahendusi.
On väidetud sedagi, et Tartus võiks olla lausa mitu bussijaama: ühel pool jõge ja teisel pool jõge ja ehk veel kuskil. Aga kõik see on juba uute ja veel pikemate vaidluste teema. Bussisõitjal pole aga aega kümme või kakskümmend aastat oodata, et ehk siis saabub mitte hea, vaid megahea lahendus. Tema tahab sõita kohe.