Mobiilimakseid vahendav Tartu ettevõte Fortumo teeb väikeostude tegemise võimalikuks igal pool, kus on vähegi mobiililevi. Nüüdseks saab seda teenust kasutada 80 riigis.
Fortumo vallutab Aasiat
«Kui me Aasia partneritega kohtume, siis me esimesena proovime mitte oma töökollektiivi suurust välja öelda, neile tundub see ikka üliväike,» muheles Fortumo kommunikatsiooni- ja turundusjuht Mattias Liivak.
«Neid üllatabki just see, kuidas nii väike hulk inimesi on võimelised sellise mastaabiga asja eest vedama. Kui Hiinas sama asja tehtaks, siis seal arvatavasti olekski vaja tuhandet inimest,» lisas ta.
Fortumo tegeleb mobiilimaksete ja nende vahendamisega. See tähendab, et kui kusagil on ettevõte, kes pakub mingit teenust, siis ei pea ta selle pakkumiseks minema mitmesaja mobiilsideoperaatori juurde, vaid tal on võimalik ühendust võtta Fortumoga, kes säästab talle partneriga läbirääkimise aja, sest selle töö on Fortumo juba ära teinud.
«Näiteks puutub tavaline tartlane Fortumoga kokku samuti igapäevaselt telefoniga ostes. Saab ju tasulist Postimees Plussi päevapiletit osta meie teenuse kaudu,» sõnas Liivak.
Fortumo teenuseid on nüüdseks võimalik kasutada 80 riigis.
Krediitkaardi asendaja
Fortumo juhatuse liikme Gerri Kodrese sõnul toimib mobiilimakse umbes nagu krediitkaartki. «Meie äris tuleb vahe sisse sellest, et minul ja veel miljardil inimesel on krediitkaart, kuid ülejäänutel ei ole. Meie teenus teeb krediitkaardiga analoogset asja, aga seda saavad kasutada ülejäänud viis miljardit inimest,» ütles Kodres.
Liivaku sõnul tuleb viiest miljardist umbes pool otselepingutest operaatoritega, ülejäänu puhul kasutatakse partnereid.
Sügisest saavad Fortumo teenuseid kasutada nii India kui ka Hiina operaatorid. Sellel teisipäeval sõlmiti leping ka Filipiinide mobiilsideoperaatoriga Smart, kellel on üle 50 miljoni kliendi. Koos viimaste kokkulepetega on Fortumo potentsiaalsete klientide baasi suuruseks nüüd viis miljardit inimest. Ühes kuus tehakse Fortumo kaudu viis miljonit tehingut.
«Meie klient ise võib olla USA firma. Selle kasutaja laadib rakenduse alla ja teeb seal sees näiteks makse hoopis Taiwanis. Meile maksab Taiwani mobiilioperaator selle raha, meie peame oma marginaali kinni ja maksame selle edasi rakenduse loojale ehk kliendile. Kasutajale lisatakse summa mobiiliarvele,» selgitas Kodres.
Mobiilimakse eelisena toob Kodres välja selle, et kasutaja ei pea avaldama isiklikke andmeid seda sooritades.
Aasia ärikliima
Hiinlastele pole vahet, kas Fortumo peakorter asub Eestis, Prantsusmaal või Saksamaal, kuid Eesti ettevõtjatele on Hiina ärikliima mõistmine olnud keeruline ja mitte alati pole asjad läinud alati nii, nagu plaanitud.
«Kusagil ei läinud nii, nagu me alguses tahtsime. Juhtus see, et igale uuele turule, kuhu me läksime, tegime väikesi vigu. Ameerika Ühendriikides näiteks võtsime esimese ringiga vale inimese tööle ja teine kord ka vale inimese. Sama kordus Hiinas,» möönis Kodres.
«Siis me ise õppisime, et hiinlane ei taha kunagi küsida, kui ta aru ei saa. Ta ei taha näha välja rumal. Meil muidugi võttis natuke aega, et sellest aru saada. Nüüd oskame öelda, et kui miski pole selge, siis on see meie viga, mitte tema viga, et ta aru ei saanud. Sellised kultuurilised iseärasused tuleb endale selgeks teha,» lisas ta.
Liivaku sõnul on Aasias mobiilimaksete turg jõudsalt kasvamas, sest telefoniomanike arvult jõutakse küll lääneriikidele järele, kuid traditsiooniliste maksevahendite poolest mitte. «See ongi see tühimik, mida meie täidame. Neil on olemas see vahend, millega sisu tarbida, aga neil puudub see, millega sisu eest maksta,» rääkis Liivak.
Kodres märkis, et Fortumot arendatakse ja juhitakse endiselt Tartust. «Kuigi meie ettevõttel pole vahet, kus maailmaotsas me asume, on siinne ülikool ja IT-klaster see põhjus, miks me siin olema ja miks kavatseme ka siia jääda,» ütles ta.