Marju Himma: kuhu varjub alkoholireklaam?

Marju Himma.

FOTO: Pm

Reede õhtu, kell on 21 ning olen kiirustanud poodi toidukraami ostma. Ühtäkki kõlab valjuhäälditest teadaanne: head külastajad, tuletame teile meelde, et alkoholimüük lõpeb kell 22. Esimene teadaanne lipsas kõrvust mööda, aga kui veerandtunni jooksul sama juttu juba kolmandat korda kuulsin, ajasin kõrvad kikki. See toidupood suletakse kell 22, mis tähendab, et pärast kella 22 sealt alkoholi osta nagunii ei saa. Samasugust reklaamimaigulist teadaannet kuuleb Tartus mitmes suures toidukaupa müüvas ketipoes.


Sama nädala pühapäeval sattusin taas samasse toidupoodi kell 21 ostlema ning ootasin huviga, mitu korda nädalavahetuse lõpupäeval klientidele alkoholimüügi piirangut meelde tuletatakse. Poes veedetud tunni aja jooksul öeldi teadaannet kaks korda. Kas asi oli selles, et pühapäeviti on poes võimalikke kangema kraami ostjaid vähem kui reedeti ning seetõttu pole mõtet keeldu nii sageli meelde tuletada?

On tehtud katse, kus poe alkoholiosakonnas lasti klientidele prantsuse muusikat ning nendel päevadel suurenes Prantsusmaa veinide müük. Teisel päeval, kui mängiti saksa rahvamuusikat, suurenes Saksamaalt pärit jookide müük. Tegemist pole reklaamiga, küll aga tõhusa mõjutusvahendiga.

Reklaamiseaduse järgi ei tohi alkoholireklaam sisaldada üleskutset alkoholi osta ega juua. Õigus, kuuldud meeldetuletav teadaanne tõepoolest ei kutsu alkoholi ostma. Kui välja jätta muidugi fakt, et kuuel korral tunni jooksul tuletatakse alkoholi müügiaja lõppu meelde. Kuklasse jääb paratamatult vasardama teadmine, et kohe-kohe tuleb siirduda alkoholileti juurde, sest alkoholimüük lõpeb ju õige pea – miks seda muidu meelde tuletatakse.

Seadusest lähtuvalt on poodidel kohustus teavitada kliente alkoholimüügi piirangu kellaaegadest. Sildid müügi algus- ja lõpuajaga on poodides kassa ja alkoholileti ääres täiesti olemas. Seega pole otsest vajadust ostlejatele pidevalt üle korrata vägijoogi ostupiirangut. Sama hästi võiks ju poodlejatele meenutada ka seda, et teie toidus on liiga vähe kiudaineid – ostke juurvilju. Või et kaltsium on tähtis teie luude tervisele – siirduge piimaleti juurde.

Kui aga tõenäolisimatel alkoholiostu päevadel on tõesti tarvis klientidele meenutada  alkoholimüügi keeldu, et nii inimesi varjatult vägijoogisektsiooni suunata, võiks teadaandele lisada ka reklaamiseadusest tuleneva tingimuse: «Tähelepanu! Tegemist on alkoholiga. Alkohol võib kahjustada teie tervist.»

Tagasi üles