Põhiliselt noor kunstipublik täitis kolmapäeva õhtul kõigepealt Tartu kunstimaja monumentaalgalerii ja tund hiljem Y-galerii. Mõlema galerii väljapaneku autorid on samuti noored – rokkansambel Die Jung.
Rokkansambel Die Jung jättis kontserdi ära
Bändi kuuluvad Heller, Marie Meister ja Johan Wan Goghnen. Y-galeriis tegid nad väljapaneku avamisel performance´i, mille algul oli nende suud musta teibiga suletud.
«Miks siis nii, et bändil on suud suletud, kas neil on midagi halvasti?» küsis maalikunstnik, Tartu ülikooli professor Jaan Elken. Ja vastas ise: «Nad on kultuuritegelased ja nad on mures.»
Teibid suu küljest
Kui kunstihuviliste hulgast palutud vabatahtlikud oli teibi kolme suu küljest rebinud, ütles Marie Meister, et tema protesteerib Sirbi eelviimase peatoimetaja häbiväärse kõrvaldamise vastu.
Johan Wan Goghnen ütles ainult seda, et tema on samuti bändis, ja tänas. Heller aga selgitas, et protesteerib protesteerimise vastu.
«Näitus on sellega avatud,» ütles professor Elken. «Ma arvan, et bänd esineb nüüd laiviga.»
Kuid staarihoiaku võtnud ansambel hoopiski lahkus. Kõlas aplaus ja näitus oligi avatud.
Publikut ootas palju vaatamist kõikides Y-galerii ruumides. Neisse on paigaldatud nii maale kui ka videoid, samuti kollaaže ja mitmesuguseid installatsioone.
Ühel seinal on hulganisti sedeleid sõnadega «Avame peatselt», millele saab iga näitusekülastaja lisada endale meelepärase sõna.
Samasuguseid sedeleid kleepis ansambel Die Jung paljudesse Tartu kohtadesse alates oktoobri algusest. Seda märganud Tartu Postimees kirjutas asjast 6. oktoobri kultuuriküljel.
Nüüdsel pöördumisel ajakirjanduse poole tänas Die Jung ehk Marie Meister ja Heller ning Johan Wan Goghnen koostöö eest Tartu ülikooli maalikunsti eriala magistrante Marie Kõljalga ja Ahto Ellerit ning ajaloo eriala üliõpilast Joonas Vangoneni.
Tartu Postimehe tähelepanekul sarnanevad nimetatud bändiliikmed ja tudengid ülalnimetatud järjekorras teineteisega nagu kolm tilka vett.
Mitme ajastu meedia
Mitme ajastu meedia on kahes galeriis avatud näituse tekkimises olnud väga oluline.
«Inspiratsiooniallikaks olid meil Saksa DV viiekümnendate aastate venekeelsed propagandaajakirjad, mis raporteerisid töövõitudest stalinistlikule Nõukogude Liidule,» ütles professor Elken. «Eriti head olid pealkirjad. Inspiratsiooni ammutasid tudengid ka hilisemate aastakümnete Edasitest.»
Lööklaused on professori sõnul ajastuülesed, nad on lihtsuse poolest üllatavalt sarnased, samuti manipulatsiooni tehnoloogiad – ka tänapäeval. «Tundub, et me elame erilisel ajal, aga tegelikult käib kõik seesama ringiratast,» lisas ta.
Ajalehtedest välja lõigatud pealkirju vaheldumisi fotodega on hästi palju Y-galeriis.
Monumentaalgaleriis paistab maalide ja installatsioonide vahelt neli suurte mustade tähtedega kirjutatud venekeelset sõna «Ja ljublju vas tože» («Ma armastan teid samuti»).
Neli venekeelset sõna
Need sõnad näitavad, et keegi demonstreerib oma armastust, aga kuskilt ei paista, kas nende sõnade ütlejale on üldse midagi samalaadset enne öeldud.
Need sõnad võtavad kokku NSV Liidu ja Saksa DV aegse armusuhte. Tudengite esmaseks inspiratsiooniallikaks olid ju 1950. aastate ajakirjad.
Professor Elken nimetas Die Jungi näitust kultuuriliseks travestiaks, milles on erinevad ajastud omavahel suhtlema pandud, et leida ühisjooni ja vastandusi ning näha, et me ei elagi nii väga erilisel ajal. Meedia, propaganda ja ka staarikultus on juba olnud ja on edaspidigi.
Kahes galeriis
• Tartu kunstimaja monumentaalgaleriis (Vanemuise 26) ja Y-galeriis (Küütri 2) avati kolmapäeval näitus «Generation: Die Jung».
• Väljapanekut saab mõlemas galeriis vaadata 9. veebruarini.