Tartu paadisadama projekt osutus vigaseks

Jaan Olmaru
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sõpruse silla paadisadama ehitus peaks lõppema selle aasta detsembris.
Sõpruse silla paadisadama ehitus peaks lõppema selle aasta detsembris. Foto: Margus Ansu

Sõpruse silla juurde kavandatud uue paadisadama ehitusprojekt osutus osaliselt vigaseks. Uus lahendus näeb sadamaehituses ette lisatöid, mis lähevad maksma umbes 55 000 eurot.

Sõpruse silla paadisadama projekteeris Eesti Veeprojekt ning see valmis juba eelmise aasta kevadel. Möödunud sügisel alustas riigihanke võitnud Nordecon sadama ehitust. Ehitustööde käigus tellis Nordecon ehitusprojekti lisaekspertiisi ning selgus, et projekti järgi ehitades pole ujuvkaiga piirneva kaldanõlva püsivus tagatud.

«Selle nõlva all on erinevad kihid, sealhulgas kaks kihti, mis vett saades muutuvad pastaks, ning seetõttu on risk, et perv võib mingil hetkel ära vajuda,» selgitas olukorda linnavarade osakonna juhataja Kunnar Jürgenson.

Uus lahendus

Möödunud aasta novembris tegi projekteerija geoloogilised lisauuringud ning esitas ehitajale muudetud lahenduse. Viimase järgi tuleb nõlvast lisaks välja kaevata 3800 kuupmeetrit pinnast ning täita see samas mahus ehitusjäätmetega.

«Tegemist on 45-kraadise nurga all oleva pervega, mis on 145 meetrit pikk ning mille äärde tuleb sadama ujuvkai. Algul arvati, et pinnase väljakukkumine on suhteliselt väike, aga ekspertiis ütles, et kogu perv võib ära kukkuda,» ütles Jürgenson. Perve materjal vahetatakse välja nelja meetri laiuselt kogu ulatuses.

Miks sai esialgu projekti puudulik lahendus ja miks seda ei avastatud projekti vastuvõtmisel, ei osanud Jürgenson öelda. «Need arvutused teeb projekteerija, sest neil on vastav tarkvara. Kas perv peab vastu või ei, ongi piiripealne küsimus. Aga mingil hetkel tunnistas ka projekteerija oma viga,» lausus ta.

Keeruline koht

Paadisadama projekteerimise riigihanke võitnud Eesti Veeprojekti projektijuht Meelis Viirmaa ütles, et sellised asjad lihtsalt juhtuvad. «Jõeäärsed nõlvad ongi keerulised kohad ja ei ole see esimene ega viimane kord, kui töö käigus projekti muudetakse,» sõnas ta.

Viirmaa sõnul projekteeris nõlvaosa firma koostööpartner Inseneribüroo Urmas Nugin OÜ. «Neil oli mõte, et seda võiks sellisel kujul teha, aga nagu keeruliste insenertehniliste asjade puhul ikka, tekivad erinevad arvamused ja siis on tark neid kuulda võtta,» lausus ta.

Ta lisas, et nõlva tugevdamiseks saab kasutada Raadi sõjaväelinnaku hoonete lammutamisest tekkivat kivimaterjali.

Muudetud projekt suurendab sadama ehitustööde maksumust umbes 55 000 euro võrra. Kes selle kinni maksab, on veel selguseta. Kunnar Jürgenson ütles, et linn kavatseb raha nõuda välja projekteerija vastutuskindlustuse arvelt.

Sel teisipäeval kinnitas linn lisaehitustööde tegemiseks Nordeconi pakkumuse.

Kas ja kui palju ilmnenud projektiviga mõjutab sadama valmimist, ei olnud eile võimalik Nordeconilt küsida. Norde­coni sadamaehituse abiprojektijuht Silver Sein ütles, et ta pole nõus telefonitsi sadamaehitust puudutavatele küsimustel vastama. Kirjalikele küsimustele lubas ta vastuseid aga alles neljapäeval.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles