Sool on jää sulatamiseks valmis

Martin Pau
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Soolahunnik ja laadur Tänavapuhastuse aktsiaseltsi laos.
Soolahunnik ja laadur Tänavapuhastuse aktsiaseltsi laos. Foto: Kristjan Teedema

Tartu linnavalitsuse kinnitusel on tänavahooldusfirmad nädalavahetuseks ennustatava libedus- ja lume-tõrjeks valmis. Eelmiste talvedega võrreldes on kulunud seni soola ja liiva kolm-neli korda vähem.

Tartu linnavalitsuse linnapuhastuse peaspetsialist Madis Tammeorg leidis, et muretsemiseks põhjust pole, sest nii Tartu läänepiirkonda hooldav Tänavapuhastuse aktsiaselts kui ka idaosa eest vastutav Eesti Keskkonnateenused on vanad ja vilunud tegijad.

«Ootame juba ammu, täitsa igatseme lund,» kinnitas Tänavapuhastuse ASi Tartu osakonna juhataja Toomas Joost. «Lund ikka natuke lubatakse ka, ehk saame sahadki soojaks.»

Kui langevad esimesed lumeräitsakad või vajub temperatuur alla nulli, peavad soolapuisturid välja sõitma. Joosti sõnul tuleks neljal puisturil Võru tänavast ja Narva maanteest läände jäävaile linnaosadele esimene tiir peale teha maksimaalselt nelja tunniga, tegelikult kulub aega umbes poole vähem.

Soola läinud 180 tonni

Madis Tammeorg märkis, et kaks tänavapuhastusfirmat kokku on puistanud sel talvel Tartu tänavaile juba ligi 180 tonni soola ning üle 190 tonni liiva.

Et see on siiski suhteliselt tagasihoidlik kogus, kinnitab võrdlus varasemate talvedega, kui ainuüksi soola on kulunud kevadeks umbes 1500 tonni.

«Tundub, et sel aastal jääb küll soola järele, võime vagunitega kusagile mujale saata,» tõdes Toomas Joost.

Madis Tammeorg lisas, et Tartu põhitänavail kasutatakse peamiselt soola, liiva puistatakse kõrvaltänavaile ning järskudele tõusudele. Põhitänavail läheb liiv käiku, kui külma on vähemalt 12 kraadi ning soola sulatav toime hakkab kaduma, samuti väga tugeva lumesaju korral.

Tammeorg nentis, et tänavahooldusfirmadele on tähendanud soe talv kulude kokkuhoidu nii puistematerjalide kui ka kütuse pealt, sest lepingute alusel makstav tasu ei sõltu tegelikest igapäevastest kuludest.

«Aga eks see risk ole teistpidi ka – kui on lumerohke talv, on firmade kulud suuremad,» selgitas Tammeorg. «Kuna meil on viieaastased lepingud, siis kokkuvõttes suuri võitjaid ega kaotajaid ei ole.»

Väikesed kaardipartiid

Eesti Keskkonnateenuste lõunaregiooni juht Kalle Voogla ütles, et lume puudumisest hoolimata ei saa tänavapuhastusmasinate juhid lihtsalt lakke vahtida või igavuse peletamiseks katkematult kaarte taguda. Kui pole lund, kannavad autorattad asfalttänavaile pori, mida kuivemate ilmadega tuleb rentslist koristada.

«Aga mõne väikese kaardipartii on ikka saanud ära teha,» nentis Voogla.

«Tänavate puhastamine käib suvise graafiku järgi, aga eks valves olles jää ikka kaardimänguks aega,» tõdes ka Toomas Joost.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles