Kuigi Tartu on püüdnud tasuta parkimise lubade jagamist järjest vähendada, on uuel aastal neid lube hoopis rohkem. Näiteks seepärast, et lisandus abilinnapea või et uus volikogu esimees ei sõida jalgrattaga.
Tartu jagab 141 priiparkimise luba
Tartu linnavalitsus ja volikogu kasutavad tuleval aastal 51 A-piirkonna ja 24 B-piirkonna parkimisluba.
Linnakantselei küsis ja sai 21 A-luba senise 20 asemel. Volikogu kantselei sai 20 A-luba senise 18 asemel.
Kitsilt juurde
«Kui seadusandja küsib, siis seadusandjale tuleb anda,» kommenteeris linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak. Ta selgitas, et tegelikult oli linnavalitsus lisataotluste rahuldamisel kaunis kitsi. Tasuta parkimise lube küsisid juurde mitmed linnavalitsuse osakonnad, kuid ei saanud. Haagi sõnul pani linnapea käe ette. Kokku lisandus üldse kolm luba. Tagasi lükkas linnavalitsus tosin lisataotlust.
Volikogu kantselei juhataja Ülle Saar tutvustas, et aastate jooksul on volikogu kasutada olnud 20 parkimisluba. Nende õigus on volikogu esimehel ja aseesimehel, komisjoni või fraktsiooni esimehel ja üks luba kantselei enda töö korraldamiseks. Ülejäänud viis-kuus luba on külalistele või tarvitamiseks komisjonide liikmetele komisjonide koosolekute ajal.
Saar ütles, et tõepooles volikogu eelmine esimees Mihhail Lotman parkimisluba ei kasutanud, sest tema autoga ei sõitnud, kuid nüüd valitud esimees Aadu Must vajab parkimisluba.
Mõnikord on Saare sõnul parkimislube läinud vaja vähem, näiteks kui fraktsiooni ja komisjoni esimeheks on sama inimene.
Haak lisas, et ühe parkimisloa lisandumine linnakantseleile on seotud ühe abilinnapea juurdetulemisega. Eelmises linnavalitsuse koosseisus Reformierakonna ja IRLi koalitsiooni ajal oli neli abilinnapead, nüüdses Reformierakonna, Keskerakonna ja sotsiaaldemokraatide linnavalitsuses on viis abilinnapead.
Ilma ei saa
Linnavalitsus jagab tasuta parkimise lube kas kohaliku omavalitsuse või riigi asutustele, mis asuvad tasulise parkimise alas ja seal pole parkimise korraldamine võimalik sisehoovis, või siis avalikust huvist lähtuvalt ja seda peab põhjendama. Linnavalitsus nimetab avalikuks huviks Tartu linnale oluliste asutuste parema töökorralduse tagamist.
Linnavalitsuse osakonnad peavad enamasti läbi ajama B-tsooni lubadega, osakonnajuhatajatele on jagatud ka A-lube. Kuna kesklinna suurim B-piirkonna parkla Magistri tänaval on pidevalt täis, ei ole peetud õigeks vähendada A-lubade hulka.
Haak ütles, et jutuks on võetud, et parkimislube võiks linnavalitsus osta üldistel alustel, kuid see mõte on kõrvale jäetud, sest nii tuleks maksta riigile 20 protsenti käibemaksu.
«Linnakodaniku ja maksumaksja vaatevinklist ei ole see põhjendatud. Kui linn on muretsenud ametiautod, siis nendele parkimiskaarti mitte anda oleks naljakas,» ütles Rein Haak.
Tasuta parkimise lube küsisid juurde haridusministeerium, ravimiamet, Tartu halduskohus, veterinaar- ja toiduamet, Domus Dorpatensis ja Tartumaa Turism, kuid linnavalitsus jättis need taotlused rahuldamata.
Haak põhjendas, et näiteks halduskohtul on endal kinnine tasuta parkla.