Päevatoimetaja:
Emily Lieberg

Uus sild lisab Alatskivile romantikat

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Alatskivi vallavanema Andu Tõrva sõnul sai sealne rahvas koos uue maanteesillaga (paremal) ainulaadse 240-meetrise jalgtee.
Alatskivi vallavanema Andu Tõrva sõnul sai sealne rahvas koos uue maanteesillaga (paremal) ainulaadse 240-meetrise jalgtee. Foto: Margus Ansu

Kas inimesed pääsevad autode kõrvalt terve nahaga üle kitsa silla ja kas selle all peab päevinäinud pais järve survele vastu või ei – selles oli aastaid küsimus Alatskivil. Riigi ja valla koostöös need mured lõpuks kadusid.

«Meil on nüüd ainulaadne jalgtee, mis kulgeb järve peal,» tutvustas Alatskivi vallavanem Andu Tõrva kohaliku paisjärve otsa rajatud uut romantilist kõnniteed. «Inimestel on siin lõpuks ometi ohutu käia. Varem süda värises, sest vana sild oli kitsas, emad liikusid lapsevankritega tegelikult sõiduteel.»

Korraliku turvalise 240-meetrise jalgtee ja selle juurde kuuluva puidust silla sai Alatskivi rahvas tänu sellele, et maanteeamet lasi riigihankel parima pakkumise teinud teehooldusfirmal TAVT ehitada Aovere-Kallaste-Omedu maantee 30,2. kilomeetrile uue terasest torusilla.

«See oli omavalitsuse ja riigi tõsine koostöö,» märkis Andu Tõrva. «Meie vald pakkus välja siinsele maastikukaitsealale sobiva lahenduse ja lasi teha projekti. Vajaliku raha ning töötegija leidis riik.»

Alatskivil 1960. aastate lõpus valminud vana raudbetoonsilla olukord polnud kiita, ütles maanteeameti lõuna regiooni ehitusosakonna peaspetsialist Rao Jürison. «Silla servaprussid, kõnniteeplokid ja käsipuud olid halvas seisukorras,» selgitas ta.

Uus torusild ehk terasplaatidest suur truup läbimõõduga ligi 3,2 meetrit on pisut üle 24 meetri pikk. Maanteesillast veidi eemale, järve regulaatori kohale ehitatud jalgtee liimpuidust sild on 8,3 meetrit pikk ja pea 3,8 meetrit lai.

Juunis alanud ja reede hommikul pidulikult lõpetatud tööd lahendasid Alatskivil mitu probleemi. Peale jalakäijate ja autojuhtide ohutu eraldamise rajati maanteesilla asulapoolsesse otsa järvest vett võtvatele päästeautodele parkla. «Varem sillal liiklus lihtsalt seisis, kui päästjad vett võtsid, keegi nende autost mööda ei mahtunud,» selgitas vallavanem.

Lisaks lasi maanteeamet järvele ehitada uue paisu ja veetaseme regulaatori. Enamasti tuleb sellised rajatised teha järve omanikul ehk omavalitsusel. Alatskivil võttis maanteeamet need tööd enda peale sellepärast, et järve pais oli ehitatud vana silla alla ja veetõke selle ette.

«Kogu aeg kartsime, et käib pauk ja järv jookseb tühjaks,» rääkis Andu Tõrva. «Vahetasime vana paisu mädasid laudu küll uute vastu, aga see ei andnud mingit kindlust.»

Ümberehituse käigus tehti paisjärve regulaator sillast eraldi, regulaatoriks on nüüd maakividest ülevool järve otsas. «Regulaator on ka kaskaad, mis annab siin mõnusa meeleolu,» märkis vallavanem. «Järv on nüüd päästetud. Pole enam hirmu, et see kohinal tühjaks jookseb.»

Alatskivi torusilla, sõidutee, jalgtee ja jalgteesilla ehitus maksis 456 000 eurot. Paisjärve regulaatori tegemiseks kulus veel ligi 10 000 eurot. «Looduskaitsealal ei saagi teha lihtsaid ja odavaid asju,» ütles Andu Tõrva.

Lisaks Alatskivi sillale võttis maanteeamet reedel vastu ka Alatskivilt ligi kaheksa kilomeetrit Tartu poole jääva Metsakivi torusilla, mille uuendamiseks kulus 333 000 eurot.

Selle loo valmimist saatis töövari Kadri Org Hugo Treffneri gümnaasiumist.

Tagasi üles