Üks pilt räägib rohkem kui tuhat sõna. See ütlus kehtib hästi ka reedel avatava Tartu Lääne- ja Idaringtee kohta, mille aitas fotograaf Margus Ansul sellele suurele pildile püüda Pakker Avio Cessna-172 piloot Kaimar Lomp.
Lääne- ja Idaringil lõpeb suur tee-ehitus
«Üks suur asi on tõesti ära tehtud, jalakäijatel ja autojuhtidel on nüüd sealkandis ohutum ja mugavam liikuda,» iseloomustas 2012. aasta kevadel alanud ja nüüd valmis saanud Lääneringi rajamist maanteeameti Lõuna regiooni ehitusvaldkonna juht Janar Taal.
«Suur asi» on nii suur, et 400 meetri kõrguselt Läänering täies pikkuses eelmise neljapäeva hommikupoolikul pildile ei mahtunud. Kaadrist jäi välja näiteks nüüd kadunud väga ohtlik Tõrvandi raudteeülesõit, kus ristusid mõistusevastaselt peateena väike Võru tänav ja kõrvalteena suur Tallinna-Tartu-Võru-Luhamaa maantee. Aastatel 2002–2012 juhtus sel 30 aastat tagasi ajutise lahendusena rajatud ristmikul 42 liiklusõnnetust, milles hukkus kaks ja sai viga 50 inimest.
Ka uue raudteeviadukti ja Võru tänava maanteeviadukti keskelt algavast Idaringist jäi kaadrist välja endise bussi- ja taksopargi eest Ringteelt vanglani viiv laudsile neljarealine tänav ning selle äärde rajatud abi- ja kõnniteed.
«Suvel suure ehituse ajal oli liiklejatel sealkandis küll omajagu segadust,» ütles Idaringtee ehitust korraldav Tartu linnamajanduse osakonna asejuhataja Andres Pool. «Aga nüüd saab Ida- ja Lääneringi otsast lõpuni läbi sõita ja vaatad, et nii peabki olema, kõik on loogiline.»
Kuigi Tartu uue suure liiklussõlme pidulik avamine on reedel, 22. novembril, ei tähenda see, et tee-ehitajad tollest päevast sealt lõplikult kaovad, sest töö tähtaeg on tuleva aasta veebruari alguses.
«Natuke väikseid asju on veel teha, näiteks teede märgistamine ning veidi haljastus- ja koristustöid,» selgitas Lääne- ja Idaringi rajava Nordeconi projektijuht Kristjan Toome.
Seni on veel pimedad ka Lääneringi keskel olevad tänavavalgustid. «Kaablid on veetud, lambid paigas, ainult elektrit pole,» märkis Janar Taal ja lisas, et loodetavasti saadakse sellest koera sabast üle sel nädalal.
Suurem osa viitadest ja siltidest oli aga paigas juba länud reedel. Eraldi trükist või ajalehereklaami Lääne- ja Idaringi liiklusskeemi kohta välja ei anta. Sellepärast soovitas Andres Pool liiklejatel seal tähelepanelikult jälgida märke.
«Tuleb arvestada, et kuna uues liiklussõlmes on nüüd eritasandilised ristmikud, siis ei saa enam igalt poolt igale poole vasak- või parempöördeid teha,» ütles ta.
Lääneringi ehitamiseks kulus ligi 18,4 miljonit eurot, millest 85 protsenti tuli Euroopa Liidu Ühtekuuluvusfondist. Võru-Ringtee ristmikust vanglani viiva Idaringtee esimese järgu tegemiseks läks 18 miljonit eurot, millest 85 protsenti sai Tartu linn euroliidu Ühtekuuluvusfondist. Idaringtee teine osa koos uue sillaga valmib 2015. aasta aprillis.
Suur töö arvudes
• Tartu läänepoolse ümbersõidu ehk Variku viadukti juurest kuni Ülenurme valda jääva Lemmatsi ristmikuni ulatuva nn Postimaja liiklussõlme rajamine algas mullu mai alguses, esmalt tehti valmis Rehepapi tee ja Tartu-Võru maanteele uus viadukt.
• Ligi 50 meetrit pikk ja 22 meetrit lai Tartu-Võru maantee viadukt avati liikluseks 2012. aasta lõpus. Viaduktil on Tartu poole üks ja Võru poole kaks sõidurada.
• Raudteeviadukti ehitamiseks tehti möödunud aasta juunis Tartu-Petseri raudteele 465-meetrine ajutine raudtee. Lõplikult tänavu oktoobris valminud 51 meetrit pikk viadukt koosneb kuuest raudbetoontalast, iga tala kaalub 63 tonni.
• Lääneringile ehitati kaks kilomeetrit põhiteed. Rampide ehk peale- ja mahasõitude ning muude kõrvalteede pikkus on kokku 5,9 km. Tolmuvabaks sai 11,1 km kruusateid (650 000 eurot). Valmisid teed jalakäijatele ja ratturitele.
• Maa alla pandi ligi 14 km sadevee-, drenaaži-, kanalisatsiooni- ja veetorusid.
• Põhiteele ja kõrvaltee äärde paigaldati valgustus.
• Püstitati 275 meetrit müratõkkeseinu.
• Raudteeviadukti ja Võru
tänava viadukti keskelt algav Idaringtee on kuni vanglani 2,1 km pikk ja 60 meetrit lai.
• Võru tänava 41-meetri pikkune maanteeviadukt on samuti ehitatud raudbetoontaladest.
• Ehitustöid tegid Nordecon AS, Järva Teed AS ja EA Reng AS. Omanikujärelevalvet tegi Taalri Varahaldus AS.
Allikas: AS Nordecon