Uuesti tuleb au sisse tõsta ka lepe, mis põhineb Euroopa sotsiaalkindlustuskoodeksi miinimumil. Riigieelarvest makstav töötutoetus peaks tulevast aastast tõusma pooleni alampalgast. Lisakulu – kui seda üldse on – ei oleks kuigi suur, sest sedasi kaoks paljudel hädalistel vajadus taotleda toimetulekutoetust, mis praeguse napilt 1000-kroonise töötutoetuse puhul neil vältimatult tekib.
Homme, mitte täna…
Seaduseelnõu, mille andsime menetlusse veebruari keskpaigas, näeb ette vana uue korra sisseseadmist 2011. aasta 1. jaanuarist ja jätab tulevase riigieelarve arutamiseks küllalt aega. Valitsus on lükanud oma muudatused aga ülehomsesse, aastasse 2013, ent nõnda kaua ei jaksa ühiskond enam oodata.
Plaksutatakse käsi, et töötuse kasv on hakanud aeglustuma ning maailma ja meiegi majanduses on ilmnemas kosumise märke. Kuid majanduses on oma reeglid, ja isegi pärast seda, kui mõõnast on kord jagu saadud, väheneb tööpuudus äärmiselt visalt.
Viimatisest Eesti Panga prognoosist ilmneb, et tööpuudus ulatub Eestis veel mitu aastat üle 13 protsendi ning mõne rahvusvahelise eksperthinnangu kohaselt jõuab tööhõive Euroopas majanduskriisi eelsele tasemele alles kümne aasta pärast.
Seega on nii riigi kui ka töötukassa ees seisvatest ülesannetest küllap kõige pakilisem võitlus pikaajalise töötusega. Sest mida kauemaks jääb inimene töötuks, seda raskem on teda tööturule tagasi saada. Inimlikul tasandil tähendab see vaesust, virelemist, tõrjutust, hinnanguliselt 30 000 – 40 000 last ja noorukit, kelle areng on uuristatud auguliseks või kes jääb lapsepõlvest sootuks ilma…
Kust aga võtta sotsiaaldemokraatide ettepanekute teostamiseks raha, võidakse küsida. Vastus on: töötukassast muidugi. Isegi reserve ei oleks tarvis kasutusele võtta, töötuskindlustuse varu suureneks ikkagi. Töötukassa otstarve on kindlustada inimesi, kes on jäänud tööta ja kes otsivad tööd, mitte aga valitsust.