Varem, kui töötasin Tartu linnavolikogu esimehena, oli Tartus viis abilinnapead. Analüüsisime vahepeal langetatud otsust abilinnapeade arvu vähendamise ning ülesannete ühitamise kohta.
Üldiselt oldi seda meelt, et see otsus oli omas ajas, kriisi ja eriti suurte kokkuhoiuvajaduste tingimustes, põhjendatud.
Loodame, et nüüdseks on kriis laias laastus möödas, uues linnavalitsuses on esiplaanil töö tulemuslikkus ning linnavalitsuse töö efektiivsuse tagamiseks on tark taastada kriisieelne abilinnapeade arv. Selleks, et töö ikka hästi tehtud saaks. Kuid see ei tähenda mehaaniliselt vana olukorra taastamist, senistest kogemustest lähtudes on mõistlik mõned valdkonnad abilinnapeade tööjaotuses ka ümber jagada.
Linnavalitsuse komplekteerimine parteilisel printsiibil või parteitutest (seda nii jutumärkidega kui ilma) spetsialistidest on väga mitmetahuline teema. Eestil on kohalike omavalitsuste töös teiste Euroopa riikidega võrreldes suuri erinevusi ning meil on paljuski õppida.
See puudutab eelkõige kohalike omavalitsuste rahastamise süsteemi ja ülesannete korrastamist (millele on ka riigikohus tähelepanu juhtinud). Kõik erakonnad on juhtinud tähelepanu ka volikogu rolli suurendamise vajadusele. Mitmes Euroopa riigis on linnapea apoliitiline linna direktor, kes viib ellu volikogu otsuseid.
Ma ei taha mingil juhul solvata ajalehelugejaid või halvustada nende südamest tulevaid ettepanekuid.
Ometi pean toonitama, et linna juhtimise ümberkorraldamine ei ole lihtne valik kellegi poolt väljapakutud A- või B-variandi vahel. See «valikute alfabeet» on palju pikem – vahel tuleb kaaluda ka variante K, L või M ning sealjuures kriitiliselt analüüsida nii Eesti kui teiste riikide vastavaid kogemusi. Muidu hakkame tegelema vigade paranduste ja vigade paranduste parandustega.
Sotsiaaldemokraatlik Erakond
Linnapeal on ka praegu oluline roll oma meeskonna moodustamise juures. Ta saab «valida» endale meeskonna, mis aga paljuski sõltub valijate poolt linnapea erakonnale antud mandaadi tugevusest.
Erinevatest poliitilistest jõududest koosneva koalitsioonivõimu korral pean siiski mõistlikumaks, kui linnavalitsusse kuuluksid koalitsiooni erinevate osaliste esindajad. Seeläbi kannavad abilinnapead ka otsest poliitilist vastutust.
Kui mõni abilinnapea ei peaks oma tööga hakkama saama, laieneb vastutus ka tema erakonnale. Iga erakonna huvides on, et ametisse saaksid võimekad inimesed, kes tulevad oma tööga hästi toime. Ka praegu ei keela erakondadel miski kaasata häid spetsialiste väljastpoolt erakonda.