Juba mullu majanduskriisieelse müügiarvu üle löönud Respo Haagised kasvatab tänavu käivet ligi 20 protsenti ning loob tänu detsembris valmivale lao- ja tootmishoonele vähemalt kümme uut töökohta.
Tõrvandi haagisetehas laieneb
«Saabunud on stabiilse kasvu periood,» kinnitas Respo Haagiste asutaja, juhataja ja osanik Ain Antons.
1990. aastal kolme töötajaga alustanud ASi Respo Haagised palgalehel on praegu 90 inimest. Seoses 4000 ruutmeetri suuruse lao- ja tootmishalli valmimisega Tõrvandis plaanib firma lisaks värvata kuni 16 inimest.
«Kõiki neid pole meil küll plaanis palgata juba 2014. aastal,» täpsustas Antons.
Aastas umbes 10 000 haagist valmistav kärutehas vaevleb Antonsi sõnul alalises ruumipuuduses. Eeskätt napib laopinda, mille maht kasvab tänu lisaehitisele ning seda ümbritsevale 2,1 hektari suurusele platsile umbes kaks korda.
«Meie müük on hooajaline, tipp-perioodid on märts-aprill-mai ning september-oktoober, aga inimesed tahavad ju tööd ja palka aasta ringi. Sellepärast toodame talvel lattu,» selgitas Antons. «Talvel ei mahtunud meil haagised lihtsalt enam ära.»
Tugev euro ei soosi
Ain Antons ütles, et Respo Haagiste esimene langusaasta oli 2009, mil käive kukkus ligi 30 protsenti. Kasv taastus juba 2010. aastal, mil 7,4 miljoni eurose käibe juures teeniti 872 000 eurot puhaskasumit.
2011. aastal oli firma käive juba 9,6 miljonit eurot ja kasum ligi kaks miljonit. Mullu suurenes käive 10,7 miljoni euro lähedale, kasum kahanes 1,7 miljonile eurole. Selle aasta kasumiks prognoosis Antons kuni 1,5 miljonit eurot. Uue lao- ja tootmishalli ehitusele kulutab Respo Haagised kaks miljonit eurot.
Antonsi sõnul surub kasumit alla euro tugevus ja jätkuv tugevnemine oluliste eksportmaade – Norra, Rootsi ja Venemaa – omavaluutade suhtes. «Tugev euro, jah, kahjuks meie eksporti ei soosi,» tunnistas Antons.
Läbi aastate on 15–20 protsenti Respo Haagiste järelkärudest müüdud Eestis, ka praegu on kodumüük paarikümne protsendi piirimail. Sellega on Eesti ettevõtte müügiedetabelis kolmandal kohal. Eespool on Soome ja Norra, tagapool Venemaa, Rootsi ning väiksemad riigid.
Oma haagiste turuosaks Eestis rehkendab Respo autoregistri andmete alusel umbes 40 protsenti. Respo põhikonkurendi, Tiki Treileri kaubamärgi all aastas umbes 15 000 haagist valmistava ASi Bestnet turuosa on 25–30 protsenti, ütles Bestneti juhatuse liige Eduard Saul.
Eksporti, peamiselt Skandinaaviasse, saadab Bestnet üle 90 protsendi oma järelkärudest.
Käibelt Respost pisut suurem Bestnet lõpetas eelmise aasta 320 000-eurose kahjumiga ning selle aasta kahjum kujuneb Sauli sõnul veel veidi suurem, kuid järgmiseks aastaks ennustas Saul Bestnetile juba kindlat kasumit.
Klient tahab suurt käru
Enimmüüdud Respo haagis on praegu 1,5 meetri laiune ning kolme meetri pikkune universaalkäru. Ain Antonsi sõnul on nõudlus suurepoolsete haagiste järele viimaste aastate suundumus. Kümme ja vähem aastat tagasi osteti enim 1,25 meetri laiust ja 2,5 meetri pikkust järelkäru.
«Eestlaste ettekujutus sarnaneb skandinaavlaste omaga – haagis peab olema universaalne,» sedastas ta. «Sellega peab saama ära vedada nii diivani kui ka kuuemeetrised lauad.»