Seisukoht: kindlam ja ohutum õhuvärav maailma

, Lennuliiklusteeninduse ASi nõukogu liige, auditikomitee esimees, riigikogu liige (Reformierakond)
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vajame otselendu Helsingisse, sest Linnu, kuhu sealt saab otse lennata, on kaks korda rohkem kui Riiast Lennates.
Vajame otselendu Helsingisse, sest Linnu, kuhu sealt saab otse lennata, on kaks korda rohkem kui Riiast Lennates. Foto: TPM

Tartu aasta teo 2009 au sai endale maailma parima aeronavigatsiooniteenuse pakkuja.

Esmaspäevast vastutab Tartu lennujaamas lennukite juhtimise eest Lennuliiklusteeninduse AS (LLT), mis on juba seitse aastat noppinud oma valdkonna edetabelites esikohti. Rõõmustagem, sest lendamine kodulinna(st) on muutunud ohutumaks ja kindlamaks.



Mullu 15. septembril sõlmitud raamlepingu kohaselt läheb Tartu, Kuressaare, Kärdla ja Pärnu lennuväljal aeronavigatsiooniteenuse osutamine ASilt Tallinna Lennujaam LLTle. Meile on oluline, et alustati just Tartust, sest kvaliteetse lennujuhtimise puudumise pärast on tartlased korduvalt pidanud oma reisiplaane ümber tegema.



Nii ei jõudnud 15. veebruaril kaks lennukitäit reisijaid koju, sest üks lennujuht jäi ootamatult haigeks, teisel olid mõjusad perekondlikud põhjused ja kolmas kasutas graafiku järgi vaba päeva sõitmiseks Tallinna. Inimlikud põhjused, kuid väike lohutus lapsele, kes oma isa-ema koju ootas.



LLT alustab kahe lennujuhi täiendusõpet ning juba paari kuu pärast saavad nad tornis saabuvaid lennukeid tervitada. Viis rahvusvaheliste nõuete järgi haritud ning Tartu lennujaama lennujuhtimise pädevust omavat lennujuhti on kindlaim tagatis, et selliseid intsidente tulevikus enam ei juhtuks.



Olulisim lendude ärajäämise põhjus on olnud


instrumentaalmaandu­missüsteemi (ILS – instrument landing system) puudumine, kuid ka siin on häid uudiseid. Nüüd võime peaaegu kindlalt väita, et enne halbade ilmade saabumist sügisel on maandumist abistav vahend Tartu lennujaama paigaldatud.



ILS on iseenesest lihtne seade, mis esimest korda leidis kasutust juba 70 aastat tagasi. Selle eesmärk on teatavate signaalidega näidata lendurile, kas lennuk on maandumisraja suhtes õiges asukohas ja sobival kõrgusel ka siis, kui mitte midagi pole näha. Ilma ILSita on näiteks paksu udu või lumesaju ajal maanduda ohtlik, sageli võimatu.



Tänu uuele aeronavigatsiooniteenuse pakkujale muutub Tartu lennujaam kindlasti atraktiivsemaks neile, kes kaaluvad uute regulaar- või tšarterliinide avamist.



Kindlasti vajame otselendu Helsingisse, sest linnu, kuhu sealt saab otse lennata, on kaks korda rohkem kui Riiast lennates. Üle 120 sihtkoha hulka kuuluvad ka kümme linna Aasias ja igapäevane lend New Yorki, iga nädal tehakse umbes 1100 rahvusvahelist ja 700 riigisisest lendu.



Odavlennufirmadele jääb Tartu lennujaam pealinna(de)st liiga kaugele, kuid seda probleemi leevendaks kiire ja mugav rongiühendus nii Tallinna kui ka Riiaga. Tartul on eeldus kujuneda piirkondlikuks transpordisõlmeks, mis tooks meie ettevõtjatele uusi kliente ning tartlastele mugavad (ja palju soodsamad!) võimalused reisimiseks.



Suures plaanis ei tohi me vaadata ühtki transpordiliiki eraldi, vaid peame mõtlema, kuidas ühendada lennu-, bussi-, rongi-, auto- ja ka jalgrattaliiklus ühtseks süsteemiks, mis oleks mugav, aga ka keskkonnasäästlik, turvaline ja taskukohane. Samas tuleb kiiresti kõrvaldada need kõige enam pitsitavad kitsaskohad. Lennuliikluse ohutumaks ja kindlamaks muut­mine oli just üks selliseid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles