Tartu tulevikubussi kavandeid jäi sõelale üheksa

Lauri Saraki Tartu linnaliinibussi kavand.

FOTO: Lauri Saraki kavand

Tartu plaanib tulevikus kõik linnaliinibussid ühte nägu värvida ja kutsus kunstitudengid kavandeid looma. Saak on nüüd kõigile hinnata.


Tõsi, linnavalitsuse kabinettides on kavandite esimene hindamine juba tehtud ja üheksa neist on saanud märgi külge kui hindajate lemmikud.



Tartu abilinnapea Margus Hanson tõttas aga ütlema, et see ei tähenda veel tingimata, et töösse minev kavand just nende hulgast tuleb, kui linnarahvale meeldib enim hoopis mõni neist, mis esimese hooga sõelast läbi pudenes.



Tartu kõrgema kunstikooli meedia- ja reklaamikunsti tudengeilt tuli kavandeid tegelikult kaks korda rohkem kui sellele ajaleheküljele jõudnud 16. Aga et 1. ja 2. kursuse tudengid tegid neid vabatahtlikult pingelise koolitöö kõrvalt ja väga lühikese ajaga, ei jõudnud kõik vajaliku vormistuseni.



Meedia- ja reklaamikunsti osakonna juhataja Jaanus Eensalu ütles, et seetõttu võis linnal jääda mõni väga huvitav lahendus ka saamata, kuid tal ei olnud õigust tudengeile öelda, et koolitööd ei pea tegema. «Kui ei olnud kõigile arusaadavat visuaali, ei olnud mõtet pelgalt juttu linnale saata,» ütles ta.



Hanson mäletab näiteks üht kavandit, kus kalaparv oli rattakoopa taha kogunenud muda näksima, aga seda linnale esitatud tööde hulgas enam pole.


Preemiaks tasuta bussisõit



Hansoni sõnutsi oli linn tudengitelt kavandeid tellides ökonoomne ja võitjale lubatud auhind on pikaajaline tasuta bussisõidu õigus Tartu linnaliinibussides. Kui pikaks ajaks see on, ei olnud eile päris selge. Ikka rohkem kui aasta, arvas Hanson.



Mis teeb ühe bussikujunduse teisest paremaks?



Hanson rääkis praktilisusest ja nimetas, et selgepiirilised kontuurid ja kirjad ei ole nii head kui abstraktsed kujundid, kuigi mõni võib paberil olla atraktiivne. «Aga see on minu isiklik arvamus,» lisas ta.



Linnakunstnik Tiit Kaunissaare nimetas oluliste kriteeriumitena kommunikatiivsust ja üldistuse astet. Ehk siis kujundus võiks kõnetada ka neid, kes kohalikku tausta ei tea.



Tema lemmikute hulgas on vasaku tulba kaks ülemist tööd, mille on loonud Lauri Sarak. Need on abstraktsed ja universaalsed, kõlas põhjendus.


«Lahendus peab olema kirik keset küla, ei tohi olla liiga konservatiivne ega liiga edevalt nüüdisaegne,» ütles Kaunissaare. «See on maailmapraktikas läbiproovitud suhtumine.»



Need tööd, mis linna esimesest valikust välja jäid, ei ole Kaunissaare kinnitusel millegi poolest halvad, need on pigem projektibussid, mis sobiksid mõne konkreetse sündmuse puhuks.



Kavandid ei ole arvestanud, et bussi külgedele paigutatakse reklaame, nii on reklaamide kohaks ideaalvariandis bussi tagumine ots.


Aga miks üldse see kõik?



«Liikudes mujal ringi, oleme tähele pannud, et linnatranspordil on ühtne väljanägemine ehk identiteet,» rääkis abilinnapea. «Meie tänavapildis ei saagi aru, kas läheneb linna- või maaliinibuss. Bussid on sarnased ja numbrit ka ei paista. Brändi kaudu loodame ka kvaliteeti tõsta. Bussi välimus mõjub sõitjatele kindlasti alateadlikult.»



Brändi kujundamisest rääkimist õigustab Hanson asjaoluga, et linn on endale võtmas suuremat vastutust transpordikeskuse loomise kaudu, linn võtab vedajalt üle liinivõrgu ja sõiduplaanide kujundamise, samuti piletimüügi.



Prantsuse kogemus


Kaunissaare sõnul on eesmärk parandada linna visuaalset korrastatust.



Hanson rääkis veel, et paari aasta eest Prantsusmaal eeskuju otsimas käies ilmnes, et sealgi olid bussid lõbusamaks värvitud. Ühes linnas nägid tartlased, kuidas väliskujult vanal bussil vahetati esiots uuema vastu. «Tegevust põhjendati sellega, et inimesed on harjunud ühesuguse esiotsaga busse linnabussidena võtma, ei taheta suurt kirevust,» sõnas ta.



Valimisega on kiire, sest busside värvikavand saab peagi väljakuulutatava Tartu bussihanke materjalide osaks. Hanke võitja peaks ühtsetes värvides bussidega linnaliinidele tulema 1. jaanuaril.

Tagasi üles