Tartu muudab taas busside marsruute

Liin 20. Muudatusega viiakse lõpp-peatus Vaksalist Nõlvaku peatusesse. Tähtvere elanikud ei pea enam Vaksali peatuses koos bussijuhiga puhkama.

FOTO: TPM

Kuraditosin Tartu bussiliini läheb suve hakul muutmisele, et rohkem sõitjaid saaks soovitud kohta toimetatud väiksema aja- ja rahakuluga, nagu linnavalitsus selgitab.


Kõige vähem muutub liin 14, selle bussid teevad turu juurest Annelinna suundudes edaspidi peatuse ka Tasku ees Soola peatuses. Teistel liinidel muutub rohkemal või vähemal määral ka teekond, mida buss läbib. Päris kinni läheb liin 25.



Tartu abilinnapea Margus Hanson rääkis, et seniste uuringute põhjal tekitab bussiliikluses kõige enam rahulolematust busside väike väljumissagedus, sealjuures asjaolu, et bussid kipuvad rohkete väljumistega peatustesse saabuma kobaras, ent siis järgneb auk.



Teine suur probleem on liinidel tekkivad toppamised seoses sellega, et juht peab teatud sõiduaja järel saama võimaluse puhata. Nii puhkavad sõitjad mitmel pool linnas koos juhiga ja raiskavad oma aega. «Bussiga ei saa kiiresti liikuda ja selle pärast valitakse alternatiivne liikumisviis,» tõdes Hanson.



Mudel muutuste aluseks


Nüüdse bussiliinide muutmise aluseks on Stratumis valminud mudel, mis tartlaste elukoha, töökoha, kooliskäimise, senise liinivõrgu ja bussisõitjate loenduse andmete alusel lubab arvata, kuidas liinide ümberkorraldamine mõjutab inimeste liikumisvõimalusi ja busside sõidukiirust.



Selle tulemusel valmis hulk ettepanekuid, mille eesmärk on süsteemi efektiivsust suurendada, et võimalikult palju inimesi saaks võimalikult vähese ajakulu ja liinikilomeetritega ära veetud, selgitas Hanson.



Muudatused puudutavad kõigi linnajagude ühendusi, kuid Tartu liikluskorraldusteenistuse spetsialist Madis Oona nimetas, et suurim mõju on ümberkorraldustel Tähtverele nii busside liikumiskiiruse kui marsruutide osas. Näiteks kaob liinil 20 ära sunnitud puhkepaus bussis vaksali ees, sest liini lõpp-peatuseks on kavandatud Nõlvaku.



Ühenduskiiruse lisamise mõttest on kantud ka kesklinna ja maaülikooli vahelise bussiühenduse muudatused. «Leidsime, et nutikas on sõita otse, mitte tiirutada Supilinnas,» ütles Hanson.



Marsruutide muutmine on aga vaid üks pool bussinduses plaanitavatest muudatustest. Teine pool on sõiduplaanide ülekäimine.



Praegu on marsruute muutes ja lähestikuseid bussiaegu ümber tõstes tekkinud tööpäevade liinikilometraažis viis protsenti kokkuhoidu. Selle säästu võrra on võimalik sõiduplaane tihendada, kus vaja. Siiski ei ole ka nüüd lootust, et põhiliinidel hakkaksid bussid lausa kümne minuti tagant käima. Aga lahendus võib olla ka mujal.



Oona rääkis, et näiteks Eedeni peatust läbib tervelt 14 liini, millest mõnel võib olla neli bussi tunnis. Mudeli abiga on plaanis väljumisi nii hajutada, et bussid ei sõidaks samas suunas üksteise sabas. Annelinnast kesklinna läheb hulk busse.



Kommenteerides küsimust, kas ei ole Tartus ehk liine liiast ja väiksema liinide hulga korral saaks neile busse tihedamalt sõitma, ütles Hanson, et kompromiss on tõesti kiiruse ja territoriaalse hõivatuse vahel. Vähem liine tähendaks suuremat ümberistumise vajadust.



Sõiduplaanide koostamiseks koguvad praegu kaks bussi peatusevahede läbimise aegu, need on osutunud lühemaks, kui seni sõiduplaane koostades arvestatud. Nii ongi tekkinud olukord, et bussid teevad liinil mitmes kohas, sealhulgas kesklinnas, aega parajaks. See peaks tulevikus kaduma.



Kiitus ja kriitika


Uued marsruudid on kavas kehtestada, kui bussid lähevad juuni alguses üle suvisele hõredamale sõiduplaanile. See oleks ühtlasi katsetamise aeg enne uut talvist hooaega.



Linnavalitsus ootab plaanitud muudatustele kriitikat, ettepanekuid või toetust Tartu kodulehele www.tartu.ee.

Tagasi üles