Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371

Vana hea ilu täitis Vanemuise teatri lava

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Klassikalise balleti «Raimonda» esietendusel laupäeval tantsis nimiosas Maria Engel (esiplaanil). Lõpuaplausis tuli lavale ka lavastaja-koreograaf Jelena Pankova (vasakul).
Klassikalise balleti «Raimonda» esietendusel laupäeval tantsis nimiosas Maria Engel (esiplaanil). Lõpuaplausis tuli lavale ka lavastaja-koreograaf Jelena Pankova (vasakul). Foto: Margus Ansu

Proloog andis märku, et ees ootab moodsa balleti õhtu. Kui aga tähistaevast kujutanud kümned pirnid olid kustunud ja peaosalised läinud kostüümi vahetama, avanes vanamoeliselt realistlik lavapilt.

Lava külgedele oli valmistatud möödunud aastatuhande algussajandite losse meenutavad sambad, mille vahele oli maalitud puud ja põõsad. Samasse ajastusse viis ka tagalaval rippuv maaling ja esimese vaatuse teise pildi suur repro ükssarvikuga.

Tantsuks jättis selline lavakujundus palju ruumi, ja nagu kohe selgus, oli tegemist siiski klassikalise balletiga ja mitte nüüdistantsuga. Niisiis võis oodata kolme pikka vaatust, tulvil Aleksandr Glazunovi ilusat muusikat ja Marius Petipa klassikalist koreograafiat.

Kergemini jälgitav

Kuid mõned minutid hiljem ilmnes, et lavastaja-koreograaf Jelena Pankova on segasevõitu armastusloo ristisõdade ajajärgust muutnud tänapäevasele vaatajale kergemini jälgitavaks. Vaatusi oli vaid kaks.

Vanemuise suure teatri laval oli näha, et kaunis Raimonda (Maria Engel) ei taha oma krahvinnast tädi (Rita Dolgihh) soovitatud rüütlit (Silas Stubbs) endale abikaasaks. Tal on unelmate prints (Anthony Maloney), kellel on justkui noore Ivo Linna vuntsid.

Maailmaesietendus oli Peterburi Maria teatris üle 110 aasta tagasi. Küllap oli toonastel balletihuvilistel tahtmist rohkem, et vaadata tantsude aina uusi ja uusi variatsioone.

Üks selline nüüdses kontekstis venima hakanud tantsunumbrite jada oli siiski alles jäänud – esimese vaatuse lõpus. See ei viinud balleti lugu edasi ja väsitas vaatajat.

Originaalkoreograafia kärpimine tõi endaga kaasa «Rai­­monda» muusika lühendamise. Muusikajuhi ja dirigendi Erki Pehki, lavastaja-koreograafi ja Vanemuise sümfooniorkestri koostöös aga kärpekohad ja muusikanumbrite ümbertõstmised ei häirinud üldsegi.

Vana hea ilu

Vanemuise balletitrupp on venelannast baleriini, koreograafi ja tantsupedagoogi Jelena Pankova käe all enesekindlamaks ja tehniliselt täiuslikumaks arenenud. Samuti on lisandunud näitlejameisterlikkust. Laval oli valdavalt noorte ning väga noorte tantsijate ja baleriinide esituses vana hea ilu.

Eriti ilus oli vaadata teises vaatuses «Hispaania tantsu», kus Armeeniast pärit Tatevik Mkrtoumian esitas koos Suurbritannia alama Colin Thomas Maggsi ja itaallase Matteo Giulio Tonologa vapustavalt tulise tantsu. Publik tänas neid vägeva aplausi ja braavo-hüüetega.

Teiste hulgas tulid esietenduses vaatajate ette Ott Müür, Viktoria Valujevski ja Kersti Kuuse, kes on Vanemuise balletitruppi tööle võetud nüüdsest hooajast.

Publik lahkus saalist rõõmsal ilmel. Vana hea ilu oli vägevalt oma toimet avaldanud.

«Raimonda»

• Vanemuine esietendas 5. oktoobril suures majas balleti «Raimonda».

• Aleksandr Glazunovi muusika ja Marius Petipa koreograafia.

• Lavastaja-koreograaf Jelena Pankova.

• Muusikajuht ja dirigent Erki Pehk ja dirigent Lauri Sirp.

• Lavakujunduse ja kostüümid on loonud Charles Cusick-

Smith (Šotimaa) ja Philip Ro­nald Daniels (Suurbritannia).

• Valguskujundaja Priidu Adlas (Tallinna linnateater).

• Nimiosas Maria Engel (5. oktoobril), Hayley Blackburn või Raminta Rudžionyte.

• Peale Vanemuise balletitrupi osalevad Vanemuise tantsu- ja balletikooli õpilased, Vanemuise ooperikoor ja sümfooniaorkester.

Allikas: Vanemuine

Tagasi üles