Päevatoimetaja:
Emily Lieberg

Opositsioon jätkab võitlust linna bussifirma eest

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tartu Postimees kirjutas bussikomisjoni tööst ka 26. jaanuari lehes.
Tartu Postimees kirjutas bussikomisjoni tööst ka 26. jaanuari lehes. Foto: TPM

Üle noatera sai Tartu volikogu linnamajanduskomisjonilt toetuse linnaliinide uue bussihanke väljakuulutamiseks, sest opositsioon peab mõistlikumaks asutada linnale kuuluv bussiettevõte.



Komisjoni liikmetest seitse toetas üleeile eelnõu, millega linnavalitsus saaks loa välja kuulutada hange, et otsida Tartu linnaliine teenindav ettevõte järgmiseks 6,5 aastaks. GoBusi praegune leping saab otsa selle aasta viimasel päeval. Kuus komisjoni liiget oli vastu, IRLi ja sotside esindajad.



Hääletusele eelnes abilinnapea Margus Hansoni pikk ettekanne bussihanke korraldamise põhimõtetest, mille sõnastamiseks oli viis koosolekut pidanud volikogu liikmetest ja seltsingute esindajaist koosnev komisjon, ning linnavalitsuse seisukohtadest nende kohta.



Näiteks busside vanuse piiriks on plaanis kehtestada 15 aastat, seejuures ei tohi bussipargi keskmine vanus ületada seitset aastat, mis omakorda sunnib bussiettevõtet ostma ka uuemaid busse.



Ebakindlus õhus


Järgnenud arutelu ei keskendunud aga komisjoni sõnastatud tehnilistele ja muudele nõuetele, vaid taas sellele, kas linn mitte liialt ei kiirusta hanke väljakuulutamisega ja kas siiski ei peaks veel kord läbi kaaluma munitsipaalbussiettevõtte asutamist.



Hanson ütles, et hanke tarbeks sõnastatud kvaliteedinõuetega ei suudaks linn munitsipaalbussifirmat rahastada, selle loomiseks on liiga vähe aega ning «peale selle on ka ideoloogilised põhjused».



Sotside esindaja Peep Peterson leidis, et kui linn teeks erafirmaga lepingu sõlmimise asemel munitsipaalfirma, saaks bussiteenuse kvaliteeti linna rahakoti kosudes jooksvalt parandada, mitte ei peaks ootama sellega 6,5 aastat.



Peterson osutas ka eelmisel korral olnud raskustele pädevate bussijuhtide leidmisel: «Neid hakati importima Lõuna-Eesti metsadest ja Ida-Virumaa kaevandustest, osa eksis pimedas ära.» Tema soovitus oli võtta üks kuu mõtlemiseks.



IRLi esindaja Tarmo Punger küsis, miks linn ei jõua munitsipaalfirmat teha, kui erafirma puhul tuleb esmalt hanke võit, siis minnakse panka liisingulepingut tegema ja siis ostetakse bussid.



Hanson vastas, et tõenäoliselt on sellisel firmal aastatepikkune kogemus, milles aga opositsionäärid kahtlesid.



Hanson väitis ka, et oma bussifirma loomine tähendaks aastas sada miljonit krooni kulu, mis käiks linnale üle jõu. See väide tuleneb läinud aastal munitsipaalbussiettevõtte loomise asjus tehtud uuringust.



Linnamajanduse osakonna bussindusspetsialist Madis Oona ütles eile, et linna poolt GoBusile aastas makstav dotatsioon on 40 miljonit krooni, teist sama palju koguneb piletitulu. Oona möönis ka, et uuringus arvestati praegu kehtivatest märksa rangemate kvaliteedinõuetega ja ka bussijuhtide palk oli uuringus suurem, kui see tegelikkuses on.



Meelelahutus


Linnamajanduskomisjoni esimees Verni Loodmaa leidis aga, et ei ole mõtet hanke väljakuulutamisega oodata märtsikuu volikogu koosolekut, see punkt võiks olla juba tuleval nädalal päevakorras.



Ta põhjendas, et venitamisega jätaks linn endale vähem ruumi taganemiseks olukorras, kus hanke tulemused ei osutu sobivaks. Siiski pidas Loodmaa tarvilikuks arutada munitsipaalbussifirma loomist varuvariandina ja küsis: «Kas korraldame selle meelelahutuse enne või pärast volikogu?»

Tagasi üles