Kas Tartu linnaliinibuss peaks olema pigem punane, roheline või valge, on üks paljudest küsimustest, mida poliitikud, ametnikud ja seltsingute esindajad linna bussikomisjonis arutavad.
Tartu plaanib bussid ühte nägu värvida
Vastus on iseenesest lihtne. Vaegnägijatel on suvise roheluse taustal raske märgata rohelist bussi, valge lume taustal aga valget bussi. Punane on see värv, mis läinud nädalal komisjoni koosviibimisel sõelale jäi.
Linnakunstnik Tiit Kaunissaare ütles siiski, et kui temalt nõu küsiti, ei olnud tema mõte, et bussid peaksid olema üleni punased. Pigem üleni valged, aga valgel pinnal näiteks punakas triip. Need värvid on võetud Tartu lipult.
Värv aitab eristada
«See bussi värv on asi, millega ei maksa end lõhki tõmmata, aga samas võiksid bussid olla ühte värvi. Mitte nii, et kuskilt saadakse midagi ja nii jääbki,» ütles Kaunissaare. «Bussid on linna üks visiitkaarte.»
Kaunissaare ütles, et esialgu oli värvilahenduse osas tegu pigem mõtiskluse kui lõpuni mõeldud mõttega. Kui vaadata seda vaegnägijate seisukohalt, ei ole bussi värvus pelgalt esteetika küsimus, vaid puudutab ka funktsionaalset disaini.
Linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak rõhutas samuti busside ühte tooni värvimise praktilist külge. Näiteks peatustes, kus seisatavad peale linnaliinibusside ka maakonnaliinide bussid, aitaks ühtne välimus kergesti aru saada, milline on linnaliinibuss.
Haak ütles, et kui GoBusiga sõlmitud leping aasta lõpus ümber saab ja uus vedaja otsitakse pikaks perioodiks, mis võib olla mõne ettepaneku kohaselt kuni kümme aastat, ei tohiks busside ühte tooni värvimine olla ületamatu kulu.
Busside välimust on komisjon arutanud ka reklaamide paigutamise seisukohalt: kas lubada neid ainult bussi tagumisele otsale või mingil määral ka külgedele?
Bussikomisjon süveneb tõesti detailidesse. Kas bussiiste võiks olla plastmassist või on see istumise all liiga külm? Tekstiilkatted ei pea karmides Eesti oludes hästi vastu ja puhastamine on kulukas. Kui sageli, kuidas ja kes peaks busse koristama? Kui lepingus nõuda, et buss peab olema puhas, siis mille alusel hinnata, kas buss on puhas või mitte?
Omaette teemaks on busside suurus ja vanus. Kui paljud bussid peaksid olema uued – pooled? Kui vanu busse liinidele lubada? Kui suur osa neist peaks olema madala põhjaga?
Haak selgitas, et bussikomisjon ei anna esialgu vastuseid, küll aga püüab arvestada erinevate soovidega ja pakub need linnavalitsusele, kes teeb omad otsused otstarbekusest ja eeldatavast hinnast lähtudes. Eeldatavalt veebruari istungil teeb otsuse Tartu volikogu, kui annab linnavalitsusele voli uus bussihange välja kuulutada.
Haak lausus, et kodanikelt tulnud tagasiside ja kaebused puudutavad üha vähem busside seisukorda, peamiselt ikkagi liinivõrku ja busside sõitmise sagedust. «Kui ise bussiga sõidan, ega mind väga huvita bussi välimus, kui buss on soe, puhas ja tuleb õigel ajal,» kostis ta.
Bussivõrgu suure ümberkorraldamise eest hoiatas komisjoni liikmeid aga Stratumi liiklusspetsialist Dago Antov, kes osutas, et liinivõrgu pea peale keeramine võib pahandada neid bussisõitjaid, kes seni on asjade seisuga rahul.
Haak kinnitas, et komisjon teeb ettepanekud ka liinivõrgu korrigeerimise kohta.
Bussikomisjoni liige Peeter Laurson (IRL) ütles, et tema meelest on komisjon end õigustanud, sest kogunenud on hulganisti tähelepanekuid.
Laurson ütles aga, et kuigi komisjon on kokku kutsutud bussihanke tingimusi arutama, kavatsevad IRL ja sotsid uuel nädalal esitada põhjused, miks linn peaks ikkagi oma bussifirma looma. «Liinid vajaksid tihti muutmist ja tingimused ülevaatamist ja seda ei ole lihtne teha, kui tingimused on aastateks fikseeritud,» ütles ta.
Komisjoni töö poleks aga ka siis raisus, sest kvaliteedinõuded ja liinivõrgu korraldamise põhimõtted oleksid samad.
GoBusi ajapikendus
Linnavalitsuses on küpsenud plaan lükata uue lepinguperioodi ja võimalik, et ka uue bussifirma tulekut edasi aastavahetuselt, nagu see praeguse lepingu lõpptärmini järgi oleks, sobivamasse aega. Näiteks 2011. aasta juuni algusesse.
Esiteks on siis suvi, pole pühadeaeg ning see oleks busside suvisele sõiduplaanile ülemineku aeg, mil võimalikke tagasilööke ja ebakõlasid on kergem alla neelata.