Vanad vormelid tulid garaažist välja

Risto Mets
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Kristjan Teedema

Täna Tartu messikeskuses algav autonäitus Motoshow pakub uudistamiseks ligi 170 mudelit. Tuliuute autode ja arvukate esmaesitluste kõrval on au sees needki, kes hoiavad hinge sees vanal tehnikal.

Eile päeval ajas vormelauto Estonia 16M järelkäru pealt maha autokollektsionäär Andrus Braunbrück (pildil vasakul), kelle kogus on tervelt üheksa erinevat Estonia vormelit. Oma 35 auto ja 80 mootorrattaga võib teda pidada üheks suurimaks kollektsionääriks Eestis.

«Sõitsin ise ka kunagi ühe sarnasega,» kinnitas mees. Tõsi, see mudel oli Estonia 20.

Estonia 16M varustati tolleaegse populaarse mootorratta IŽ Planeta 350-kuupsentimeetrise mootoriga, mida forsseeriti viimase piirini. Nii pigistati masinast välja kuni 35 hobujõudu, mis ei ole just palju, kuid kuna vormelid kaalusid kõigest 160 kilogrammi, oli nende hoog ometi suur.

Forsseerimise tõttu kannatas aga töökindlus. «Sõitsin sellisega seitsmekümne kuuendal aastal Pirital täpselt kolmveerand ringi,» rääkis omaaegne võidusõitja Ilmar Pardamäe, kes tutvustab messil toonaseid võidusõidumasinaid. Tema sõnul startis tollele sõidule 16 autot, lõpetas kõigest neli.

Vormelautosid toodeti Eestis erinevas mahus 1956. aastast 2001. aastani. Kõige aktiivsemalt 1970. aastatel Sirbi ja Vasara nime kandnud tehases Tallinnas, vormeleid valmis siis aastas umbes 50, kartautosid aga 200. Eestisse jäi neist üsna vähe, sest masinate üleliidulist jaotamist juhiti Moskvast.

Vanu vormeleid tuleb Tartu näitusele 12 mudelit. Neist rariteetseim – Estonia 9 – tuuakse kohale Riia automuuseumist.

Motoshow’ assistendi Henrik Urbeli kinnitusel püüab mess alati lisaks uutele sõidu- ja veoautomudelitele pakkuda midagi hobiautode fännidele. Nii saabki õuealast suure osa endale näiteks kaunite Ameerika autode näitus. Nende kõrval näitab oma parimaid masinaid Lada klubi.

Võimsaim auto messil on aga uhiuus 565-hobujõuline Cadillac CTS-Coupe.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles