Tartu bussitablood petavad ootajaid

Jüri Saar
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eile jäi vana kaubamaja ees peatuses pildile 1. liinil sõitev buss, mille väljumise kohta ei ilmunud peatusetabloole ridagi.
Eile jäi vana kaubamaja ees peatuses pildile 1. liinil sõitev buss, mille väljumise kohta ei ilmunud peatusetabloole ridagi. Foto: Kristjan Teedema

Lehetoimetusel on hulganisti näiteid fantoombussidest, mille liikumisest uus bussiinfosüsteem peatuste tabloodele ühtki kirjet ei saada.

Niisugust olukorda on kirjeldatud 1. liini bussidel eelmisel nädalal ja ka eile hommikul. Samasuguseid tähelepanekuid on 3. liini busside ja 9. liini bussi kohta. Paberplaanis on buss kirjas, tegelikult ka tuleb, aga tabloo seda ei näita.

Läinud reede õhtul seitsme paiku oli Turu peatuse tablool kirjas, et buss nr 18 väljub kell 19.18 ning nr 2 kell 19.28.

Paljud inimesed olid samas ärevil, kas buss nr 14 ikka läheb. Selle väljumise aeg oli sõiduplaani järgi kell 19.05.

Buss läks, aga tabloo ei andnudki sellest bussiliinist märku.

Tartu abilinnapea Raimond Tamm kommenteeris, et tal puudub teave, kui läbivad need probleemid on. «Nii palju, kui mina olen kuulnud, on lõviosas kõik korrektne. Sellist asja, et süsteemi ei saa usaldada, et see näitab ainult aiateibaid, ei ole keegi öelnud,» sõnas ta.

Mitmesugused probleemid

Tartu ühistranspordi peaspetsialist Madis Oona ütles, et kõiki busse ei näidata tabloodel seepärast, et kõikide busside seadmed ei ole töökorras. Näiteks ühel bussil on juhi töömooduli ekraan katki. «Ei tea, miks, kas midagi kukkus sinna peale, vajutati liiga kõvasti või oldi sunnitud vajutama, selle kohta meil vastust ei ole,» rääkis Oona. «See pidi eelmisel nädalal vahetatama.»

Oona ütles, et vigu võib olla eri bussitüüpidel. Üks Volvo näiteks alles äsja sai vajaliku seadme, see buss sõitis nii 1. kui 3. liinil.

«Osal ei olnud seadet peal ja vähemalt ühel ei tööta see kindlasti, täna ka ei tööta,» lausus Oona eile.

On veel võimalus, et seade on bussis olemas, aga kui juht unustab end liinile registreerida, jätab vajalikule nupule vajutamata, siis seda bussi süsteemi jaoks olemas ei ole, tablood seda ei näita. Võib suvalisel hetkel juhtuda, et bussijuht unustab end liinile registreerida.

Kui palju fantoombusse liinil on, seda linnaametnikud süsteemist ei näe ega näe ka bussifirma Sebe.

Oona täpsustas, et kõik see, mida peatuste tablood näitavad, on õige ja tõene, kuid süsteem ei näita kõiki väljumisi.

Sõit paberplaani järgi

Sebe Tartu linnaliikluse juht Üllar Kaljuste ütles, et eelmisel nädalal võeti bussijuhtidele kuvatavast infost kellaajad ära, kuna selgus, et üleriigilises ühistranspordi infosüsteemis ei ole kõigi Tartu liinide andmeid korrektselt sisestatud. Sealt aga Tartu busside reaalaja infosüsteem oma andmed saab.

Juhid sõidavad pabersõiduplaanide järgi, et aga töömoodulil väljumiste kellaaegu ees ei ole, ei saagi juhid end liinile registreerida – valida liini ja väljumise kellaaega. Seetõttu süsteem ei teagi, et buss on liinil.

Tartu linnale süsteemi loonud firma G4S teatas kommentaariks, et Tartu linna bussiinfosüsteem on valmis ja toimib, kuid nagu iga uus lahendus, vajab ka tartlaste süsteem käivitamise etapis harjumist ja seadistamisi.

«Uus bussiinfosüsteem võtab infot ka bussijuhtide kasutuses olevatelt keskseadmetelt, mis eeldab, et liinile minnes lülitab bussijuht selle kindlasti sisse. Hälbed teabe kuvamises monitoridel ja busside küljes olevatel välitabloodel saavad olla tingitud bussis olevate keskseadmete valest kasutusest või mittetoimimisest,» põhjendas firma kommunikatsioonijuht Julia Garanža.

«Esimesed kasutusnädalad on näidanud, et korralikuks toimimiseks on oluline, et bussijuhid oskavad uudset süsteemi õigesti kasutada, ning G4S on valmis pakkuma bussijuhtidele ka vajalikku koolitust,» selgitas ta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles