Väiksed lapsed – väiksed mured, suured lapsed – suured mured. Vanarahva tarkuse põhjal ammu teada tõsiasi, mida tänapäev pole muutnud. Linna abi on hoopiski vajalikum lapse vanemas elujärgus, mitte 2. sünnipäeva tähistamiseks.
Seda fakti silmas pidades algatasid sotsiaaldemokraadid volikogus eelnõu 1000-kroonise ühekordse koolitoetuse kehtestamiseks 1. klassi minejale.
Tuhat krooni pole palju, 2008. aastal oli maksimum, mida teised omavalitsused oma lastele maksid, 5000 krooni. Ja ka summaarselt (1,1–1,2 miljonit krooni aastas) pole see Tartu maksumaksjale üle jõu käiv. IRLi fraktsioon toetab eelnõu mitte seetõttu, et ollakse volikogus «ühel pool piiri», vaid ettepaneku otstarbekust silmas pidades.
Suurem hooldustoetus
Mida sotsiaalministeerium Eesti perepoliitikat lahates veel avastas? Et toetuste asemel tuleks suuremat tähelepanu osutada hoopis teenustele, sh tagada laste päevahoid ja transpordi kasutamine.
Tartus pole lastesõime- ja lasteaiakohtade nõudlus rahuldatud, emad igatsevad tööle. Paljud siiski ei saa või ei taha enne lapse kolmeaastaseks saamist tööle minna.
Sotsiaalkindlustusameti andmete analüüs näitab, et vanemahüvitise lõppedes, kui laps on pooleteiseaastane, läheb tööle vähem kui viiendik naistest, tööleminejate arv kasvab vastavalt lapse iseseisvuse suurenemisele.
Seega on riiklik hooldustoetus (600 krooni kuus) paljudele peredele oluline, kuid napp sissetulekuallikas lapse kolmeaastaseks saamiseni.
Kui mitte jantida erinevate sünnipäevatoetustega, vaid maksta 1,5–3-aastase lapsega kodus olevale emale 400 krooni lisa (kokku siis riigi ja linna toetus 1000 krooni kuus), oleks perede toimetulek parem ja surve lapse sõime panekuks väiksem. See lõbu maksaks pisut rohkem, maksimaalselt 6,9 miljonit krooni.
Loomulikult ei mahuks selline igakuine toetus mingisse kohalike toetuste teooriasse, aga ega meil omavalitsuse tasandil teooriaga liialdatagi. Puhas valijate häälte ostmine.
Miks on 400-kroonine kuutoetus otstarbekam kui ühekordne 5000 krooni? Perepoliitika kogemus, mida mõnes riigis on viljeldud juba peaaegu sada aastat, näitab, et ühekordseid suuremaid summasid kulutatakse teistmoodi kui väiksemaid igakuiseid. Suur raha kulub väikesest tihti kiiremini.
Kokku maksaks see lugu vähem kui 9 miljonit krooni, saaks hakkama isegi nuditud peretoetuste eelarvereaga.